Hej!

Vi har en liten fiskestuga som är som gjord för vedeldad bastu bara att det har inte slagit mig förens nu!d^_^b Den nuvarande stugan är välbyggd med isolering eftersom vi tänkte att man skulle kunna övernatta där någon gång men efter att inte ha gjort det de gångna 30åren så kan man ju göra en bastu av den istället! :p

Har läst några spaltmeter här nu vad gäller nybyggnationer av stugor men vad göra när den redan är isolerad?

Idag är det (utifrån sett) träpanel, vindpapp, isolering och (ligger väl ett fuktskickt där någonstans också) råspont på insidan. Hur ska man då gå till väga?

Behöver man tillägsisolera efter råsponten?
Fuktspärrar osv.?

Mvh
David
 
hej på dig

som en parentes till vad du skriver så är en basru det torraste rummet man har. har byggt ett par själv o efter alla konstens regler. den senaste sket vi totalt i alla gällande regler som idag finns. isolerade väggarna, på med panel, ingen plast eller luftspalt. golvet lade vi våtrumsmatta samt ett avlopp. funkar hur bra som helst.

Det man bör tänka på som det flesta gör helt FEL med sina basturum är vad som sker efter det att man har basta klart.

de flesta, säger inte alla, slår av aggregatet. öppnar ventiler OCH dörren för att få ut fukten som finns därine efter allt vattenkastande. varför kan man undra.

har gjort så själv men efter blivit utskälld av en finne så låter jag aggregatet vara på, dörren stängd och den översta ventilen öppen bara lite. värmen torkar upp rummet på nolltid.

med andra ord så kan du i princip lägga in matta och fixa golvbrunn, på med panel(dock med luftspalt, skadar inte), i med kamin o sen e det bara att njuta av värmen.

men om du nu vill göra efter alla konstens regler så kika in på byggbeskrivningar.se
 
Tack,

Ja det verkar vara många olika viljor i den ädla konsten av bastubygge. Ska mäta upp lite här i helgen så ska jag se vad jag kan behöva för roligt på byggvaruhandeln.

Mvh
David
 
Kolla så att det inte finns några regler som förbjuder ändring av användningen av fiskeboden. Här på Gotland krävs det tillstånd av Länsstyrelsen längs kusten. (Vilket strider mot EUs proportionalitetsprincip enligt min uppfattning, men det är en annan historia och ett annat delforum.)
 
Jo kan tänka mig att det skulle ställa till det med regler. Men nu förblir det en fiskebod med "rökeri utrustning" i tycker jag......:wow:

Vattenkasset?! Ha eller att inte ha... vill ha mycket vill ha mer som man säger... finns mycket roligt att plocka på sitt lilla projekt.

Som det ser ut nu så får det nog bli luftspalt-isolering-panel. Det jag är fundersam på är om det ska vara "bastuduk" mellan isoleringen och panelen. Tylö säger nej, Bejer säger ja.....??!

David
 
låter fint med en "rök" i fiskestugan.
de myndigheterna inte vet mår dom int dåligt av
sätt upp duken om du känner dig osäker

lycka till
 
J
Myndigheterna skiter ofta fullständigt i sådant här, de vill inte ha mer jobb.

Det är arga och avundsjuka grannar man skall akta sig för. Anmäler de så måste kommunen agera.
 
Jo det är sant, den svenska avundsjukan..... Efter en del övervägande blir nog följande konstruktion låda i låda med: 20mm luftspalt från yttervägg, najad isolering (hålla den på plats), bastuduk och slutligen panel. Kaminen längst bort i hörnet och utsläpp i "förrummet".

Varför ska kaminen igentligen vara på samma sida som dörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.