Hallå.

Jag håller på med ett projekt i min källare (grävt ur - isolerat - golvvärme - betong) nu börjar jag fundera lite på vad jag ska använda mig av för belysning i rummet (the place to be).

Rummet är ca 35 kvadrat
Takhöjden kommer bli ungefär 220cm.

Har tittat på 1208 Downlight 20W IP44 Matt Vit för apparatdosa från Hide-A-Lite och de verkar perfekt för mig.

Vad tror ni om antal? ska man köra ungefär 1 downlight på 2 kvadrat?
Och hur skulle ni ha gjort med styrningen till dom?

Två st transformatorer och dela upp varannan downlight så man kan välja att tända/släcka/dimmra hälften?

Kom gärna med förslag på hur ni skulle ha gjort i detta fall.
 
Finns det ingen som har några funderingar på detta?

För det är ju inte läge till att ändra sig när man väl monterat dit alla, därför skulle det vara bra med lite råd och tips från folk som "kan" detta.
 
hej

har du löst det?

jag har samma problem, men jag ska ha ett innertak och behöver tunna spotar för att spara takhöjd.

/jonas
 
Hej,
Jag skulle undvika att peppra taket med spottar. Det blir lite offentlig miljö av det hela. Satsa på lite bättre spottar (20 W av den typen blir för varma och går sönder hela tiden). 35W 12v Gu5,3 eller AR111 och placera dom 600 ut från väggarna där ni har behov av belysning. Då får ni ett lyxig look och ett behagligt indirekt ljus (förutsatt att väggarna är hyggligt ljusa). Lägg gärna lite släpljus över taket för mer effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.