Hej,

Jag har fuktgenomslag på den mest utsatta väggen i källaren. Färgen släpper och lite puts verkar röra sig (ska komplettera med bilder så ni får se).

Dräneringen gjordes i slutet på 70-talet, det är alltså rätt länge sen. Där jag fått fuktgenomslag är i garaget och där finns inget som direkt kan ta skada på väggen.

Jag har hört flera olika åsikter men min fråga är, behöver jag dränera? Jag ska bygga altan på den sidan så om jag ska strunta i det vill jag inte behöva göra det på kanske 10 år... Sponant känns det som att man borde men det kostar ju en rejäl slant och hjälper det verkligen?

Tacksam på förhand för råd/tips.

Mvh Johan
 
Ja ska du bygga altan där så skulle jag definitivt dränera där innan, blir väldigt jobbigt att dränera där med en altan i vägen där, då det blir antingen riva eller handgräva under.
 
Beror ju lite på vad man gör i garaget, det är inte farligt med lite fuktgenomslag iofs, i gamla källare var det inget problem alls för dom som bodde där men då använde man inte källaren till nåt som inte tålde fukt heller.
Att bygga en altan ovanpå en yta där Du har fuktgenomslag låter väl som en dålig idé? Det skulle jag aldrig göra, självklart att göra i ordning grunden innan man fixar altanen. Om man på lite sikt vill ha ett så problemfritt boende som möjligt så börjar man med tak och grund på ett hus, sen väggar/fönster innan man gör resten.
 
Klart du ska dränera och du ska dessutom göra det nu innan tjälen går ur backen. Då minskar skadorna på gräsmattor och liknande och du har fin gräsmatta igen (eller altan) innan midsommar.

Vi dränerade källaren i april och isolerade dessutom, "källarlukt" existerar inte hos oss längre och det i en kälalre som stått odränerad sen 40-talet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.