Vi har tvingats ta bort sex kakelplattor med bakomliggande tätskikt i vårt badrum. Hur gör vi för att skarva ihop befintligt tätskikt med ett nytt för att återställa det hela?
 
Är det på en yta som det inte kommer vatten på, dvs långt från dusch, t.ex bredvid dörren eller nåt, så är det väl bara att pensla på lite nytt,

Samma förfarande gäller väl överallt, bara man har ett par cm av det gamla tätskiktet framme att pensla emot.

MEN, Det är INTE rätt, särskilt inte på GOLV eller i DUSCHUTRYMMET, där gäller väl egentligen att riva ut och göra om :(
 
Det är på den vägg där vattenledningen kommer in, så där kommer definitivt vatten. Var tvungna att ta hål på väggen för att åtgärda en vattenledning innanför. Så det är egentligen bara att riva ut hela badrummet??
 
H
Enligt BKR

Kan man byta enstaka plattor?


Ja, det kan gå.

Torra utrymmen:
ör att säkerställa att angränsande plattor inte blir skadade bör man kratsa ur fogen runt plattan innan den mejslas bort. Använd skyddsglasögon.

Våta utrymmen:
Här måste man även säkerställa att ett nytt tätskikt blir korrekt applicerat om det följer med den bortmejslade plattan samt att det nya får ett överlapp mot det befintliga tätskiktet i enlighet med tätskiktstillverkarens anvisningar.
Detta är en komplicerad operation som inte alltid gåratt utföra. Det finns dock inget generellt förbud mot bryta och reparera ett tätskikt.
Vi hänvisar till texten i den röda ruta på sid 4 i Branschreglerna BBV.


"Röda rutan"

Reglerna gäller hela golv- och väggytor
Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, utgåva 07:1 har tillkommit genom branschsamverkan mellan Plattsättningsentreprenörers Riksförening, PER och Kakelföreningen, KAF genom Byggkeramikrådets Tekniska Kommitté med ledamöter från PER, KAF och Byggkeramikrådet
Reglerna är baserade på de kunskaper och erfarenheter som var kända inom den svenska byggkeramikbranschen 2007. Reglerna är generella och förutsätter arbeten i badrum och utrymmen med liknande påverkningar i bostadsmiljö eller motsvarande. De utgår från arbetenmed godkända tätskiktssystem på hela golv- eller väggytor vid nyproduktion eller renovering. Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Bilaga A Reglerna kan normalt inte appliceras på arbeten med delar av ytor vid reparationer, åtgärdande
av felutföranden, skador och liknande där tätskikt har skadats eller måste brytas. Däremot kan sådana åtgärder göras fackmässigt med utgångspunkt från att funktionskrav enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, skall uppnås. Entreprenören tar ansvar för arbetet och kan lämna garanti enligt överenskommelse mellan parterna.
 
Redigerat:
Jag har ett liknande problem.
Jag har kopparrör som går ut till badkarsblandaren (dvs i den allra värsta zonen).
Röret är helt och går från anslutningpunkten oskarvat hela vägen fram till blandaren. På vägen passerar den en yttervägg och röret har nu frusit några gånger.

Jag tänkte byta ut röret och dra ett nytt som inte passerar några ytterväggar.
Blndaren sitter mot en innervägg som jag kan öppna och komma åt från andra hållet.


Som jag ser det har jag några alternativ (att bygga om hela badrummet finns inte på kartan).



1. förstöra tätskiktet i badrumsväggen och dra ett nytt helt rör. Lappa ihop tätskiktet och hålla tummarna...

2. låt det befintliga kopparröret sitta kvar men sätta en rörskarv i väggen (även om jag har inspektionslucka och skvallerrör så är väl det inte helt ok)

//Maganus
 
Ett alternativ till att riva är att kapa röret vid anslutningspunkten och stoppa in en värmekabel.
 
Hur blir det med värmekabel i 12 och 15mm rör?
 
  • Gilla
Byggbob86
  • Laddar…
Eller plugga röret och gå in någon annanstans en bit ifrån där det inte är risk att göra hål och ha utanpåliggande rör till badkaret. Men värmeslinga lät ju som en bättre lösning.
 
  • Gilla
Byggare Bob 001
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.