Jag bor i en 1 1/2 plans villa med elektriska element, luftvärmepump och kamin som uppvärmning.

Kaminen är på 1:a våning och vi har problem med att sprida värmen i huset. När vi eldar med kaminen har vi i vardagsrummet där kaminen är 25 i hallen 23 i köket 21, i allrummet på övervåningen 20 och i sovrummen ca 18 gr. Alltså temperaturen sjunker med avståndet från kaminen.

Vi har mekanisk frånluft sk centralventilation och har fått ett tips på att skapa ett större undertryck på övervåningen för att få en jämnare temperatur i huset. Detta skulle göras genom att sätta en fläkt i golvet på 2:a våning som suger luft från 2:a våning ner till 1:a våning. Är det någon som har gjort detta, fungerar det? Jag vill ju inte borra ett hål i golvet om det inte funkar...

/Fredrik
 
om dessa värden gäller vid dagens utetemp så är de väl idealiska? Med 25 grader i kaminrummet fodras annars en rejäl fläkt för att höja tempen i sovrummen om luften först skall ta sig upp för trappan. Att värmen inte stiger upp genom trappan är ett välkänt fenomen men fodrar som sagt mycketluft.Glöm iallafall de fläktar som kallas värmeförflyttare.
 
Det är väl kanske vanligare att man suger från varma utrymmet och blåser in i kalla utrymmet när man värmeförflyttar
 
Fläkten som är föreslagen är en badrumsfläkt med en kapacitet på 90 m3/h. Och som jag har förstått det så är exerg´s kommentar helt riktig, luft vandrar endast mot lägre tryck, så för att få upp den snabbare till 2:a våning så ska man öka undertrycket. Värmeförflyttare flyttar endast värmen till ett angränsande rum.
 
Ja, för att luft ska vandra mot undertryck krävs ett övertryck.
Så om skapar du ett undertryck på nedervåningen så vandrar luften uppe ned...
Och skapar du ett undertryck på övervåningen så vandrar luften nere upp...

Det du vill göra är att skapa cirkulation på luften inne i bostaden...

Jag tror, (jag säger tror för jag vet inte säkert) att det är enklare att blåsa upp den varma (varmaste) luften än att skapa undertrycket uppe för att få cirkulation.
Fläkten kan ju suga nära kaminen, där den varmaste luften är.
Kanske finns lagar om det, att det inte får vara för nära?

Varför inte sätta en fläkt som blåser upp i ena änden och en som blåser ned i andra änden av huset ;)

Det viktiga är att det fortfarande är undertryck i hela byggnaden gentemot trycket utanför byggnaden.

Kommer din tilluft under/genom dina elradiatorer?

Hoppas du förstår att jag inte är ute efter att såga förslaget utan bara vill bolla med idén lite..
Har hört flera bud om värmeflyttare, en del sågar, en del lovordar...
 
Det som är problemet är att det blir för lite luft för att göra nån kännbar verkan. Om man drar paralleller med den s.k luftvärmen på 80-talet så krävdes 3-4 omsättningar av luft/tim för att hålla rummet varmt och då hade man ändå tillgång till 50-gradig luft. Om man vill ha upp värme genom trappan är en fläkt som blåser ner kallare luft från sovrummet rätt men innan värmen kommer dit är den inte 25 grader längre och det fodras som sagt mellan 600-900 kubikmeter luft/tim(eller 8-9 st värmeförflyttare) från fläkt-en-(arna) för att jämna ut temperaturerna hyfsat.
 
Okay, och för att klara detta flöde krävs stor fläkt = mycket ljud = långa ljuddämpare?
Kanske känslan av drag?
 
Hmm ok, exerg kan du hänvisa till någon referens/källa 600-900 m3/h det låter mycket, kyls luften ner såpass mycket på vägen upp? Finns det någon beräkningsfomel? Antar att mekanisk frånluft tar ca 50 m3/h kaminen ca 50 m3/h. Resterande 500-800 m3/h för att blanda/cirkulera luften, eller?
 
Inte kyls men blandas med övervåningens temp.Utan att ta hänsyn till husets beskaffenhet så kan lite enkelt räknas: luftflöde i kbm/s x densiteten ca 1,2 x temp-skillnad mellan rummen (25-19) = 85/60(värmeförflyttarens kap) x 1,2 x 6=170 watt. Du tillför alltså sovrummet 170 watt om du tar och blåser upp den 25 gradiga kaminrumsluften direkt till rummet. Har du sedan friskluft utifrån till ventilationen i rummet så kräver enbart denna drygt 100 watt vid 0 grader utomhus. Kvar är värme motsvarande en glödlampa som skall räcka att hålla värmen i rummet. Släpper du däremot upp värmen genom trappan skall du dessutom värma hela övervåningen och med den 25-gradiga luften som med föreslagen 800 kbm /tim transporterar ca: 1,5 kw.(vilket ev räcker vid 4-6 plusgrader utomhus )Det troliga är att ganska snart har temperaturerna uppe och nere jämnat ut sig och det är inte 25 grader i kaminrummet längre vilket gör värmeöverföringen ändå mindre. Det blir naturligtvis skillnad med en häftigare kamin som ger 35 grader i kaminrummet. Detta kan du räkna på.
 
Många tack exerg! Jag strävar efter att ha en jämnare temperatur i hela huset från golv till tak. Tror du att det rent teoretiskt kan funka, även med 90 m3/h fast med en stor "tröghet" i systemet? (Med förutsättningen att fläkten går dygnet runt)
 
och att kaminen håller varmare än 25 grader i kaminrummet dygnet runt
 
och att kaminen håller varmare än 25 grader i kaminrummet dygnet runt. nä, inte ens då
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.