toauppe.jpg

Har inte måtten exakt, men ni ser på ett ungefär med tanke på badkar toastol osv.
Det är alltså väldigt litet.

Tanken är att vi inte ska ha badkar utan dusch. Problemet är att då kommer den än hur vi gör ut i fönstret. Vill helst inte ha kabin.

Är lite inne på våtrumsmatta, någon som ha bilder på hur det blivit? Finns rätt många fina, och kul att inte ha samma gamla kakel som "alla andra". Är betydligt billigare också har jag förstått. Men hur mycket sämre är det?

Kom gärna med tips och förslag. Vi är noviser på badrumsrenoveringar och behöver lite på benen innan första företaget ska komma och titta och säga sitt och ge offert.

Och kan man ha bara golvärme som är vattenburen eftersom vi har bergvärme. Eller måste man ha ett element också?
 
Du kanske kan fundera över om du kan ha duschen där toan är nu, och flytta toan till där badkaret är nu.
 
Hej, vad tror Du att sätta dushen höger om fönstret och mura en vägg mot toan av glassten, draperi på framsidan. Hos oss fungerar perfekt.:blushing:
 
hempularen skrev:
Du kanske kan fundera över om du kan ha duschen där toan är nu, och flytta toan till där badkaret är nu.
Detta badrum ligger på andra våning. Är det inte svårt då att flytta på toaletten eftersom det finns en toa på våningen under och en i källaren som är på samma avlopp?
 
zsuzsanna39 skrev:
Hej, vad tror Du att sätta dushen höger om fönstret och mura en vägg mot toan av glassten, draperi på framsidan. Hos oss fungerar perfekt.:blushing:
Tyvärr är där så liten vägg från vägg till fönstret så vi i så fall kommer duscha mot det också vilket vi vill undvika.
 
Hej,
Jag vet inte exakt hur långt du har ifrån fönstret till respektive hörna i ditt badrum men det kan fungera att sätta in en assymetrisk dusch om ni inte behöver badkar.

När vi skulle göra om vårt badrum så fick vi tipset om INR duschväggar som du för övrigt kan leka med på deras hemsida.
http://www.inredningsglas.com/niagaraapplikation/niagara/niagara.asp

Jag lekte med att du har 60cm till hörnet och då såg det ut som att man kan få till en lösning, men prova själv och se om det kan vara något som fungerar.
 
NiclasR skrev:
Hej,
Jag vet inte exakt hur långt du har ifrån fönstret till respektive hörna i ditt badrum men det kan fungera att sätta in en assymetrisk dusch om ni inte behöver badkar.

När vi skulle göra om vårt badrum så fick vi tipset om INR duschväggar som du för övrigt kan leka med på deras hemsida.
[länk]

Jag lekte med att du har 60cm till hörnet och då såg det ut som att man kan få till en lösning, men prova själv och se om det kan vara något som fungerar.
Tack för länken. Ska kolla på det så fort jag har mätt.
 
Annkina skrev:
Detta badrum ligger på andra våning. Är det inte svårt då att flytta på toaletten eftersom det finns en toa på våningen under och en i källaren som är på samma avlopp?
Det beror på i vilken riktning golvbjälkarna går. Golvet består ju av fack som begränsas i sidled av golvbjälkar, att dra en avloppsledning inom ett fack är inget större problem, du bör ändå byta avloppsledningarna i golvet när ni ändå gör om. Om en flyttning innebär att ett avloppsrör (framförallt toaavloppet som är grovt) måste genom en bjälke så är det konstruktionsmässigt känsligt (då bör man konsultera en byggnadsingenjör för beräkning av ev. förstärkningar).
 
hempularen skrev:
Det beror på i vilken riktning golvbjälkarna går. Golvet består ju av fack som begränsas i sidled av golvbjälkar, att dra en avloppsledning inom ett fack är inget större problem, du bör ändå byta avloppsledningarna i golvet när ni ändå gör om. Om en flyttning innebär att ett avloppsrör (framförallt toaavloppet som är grovt) måste genom en bjälke så är det konstruktionsmässigt känsligt (då bör man konsultera en byggnadsingenjör för beräkning av ev. förstärkningar).
Sånt har jag ingen kontroll alls på. Känns som detta huset är byggt i gjuten betong rakt igenom. :D

Vi ska ju leja bort allt så vi får väl se vad de säger om det.
 
NiclasR skrev:
Hej,
Jag vet inte exakt hur långt du har ifrån fönstret till respektive hörna i ditt badrum men det kan fungera att sätta in en assymetrisk dusch om ni inte behöver badkar.

När vi skulle göra om vårt badrum så fick vi tipset om INR duschväggar som du för övrigt kan leka med på deras hemsida.
[länk]

Jag lekte med att du har 60cm till hörnet och då såg det ut som att man kan få till en lösning, men prova själv och se om det kan vara något som fungerar.
Verkar ju gå med de flesta mått.
Irriterande bara att det inte går att få det att fungera med firefox. Och jag får inte till 3D bilderna. Trots att jag laddat ner vad det nu var man skulle ladda ner.
 
Annkina skrev:
Verkar ju gå med de flesta mått.
Irriterande bara att det inte går att få det att fungera med firefox. Och jag får inte till 3D bilderna. Trots att jag laddat ner vad det nu var man skulle ladda ner.
Tror man ska tänka på hur stor eller litet utrymme man vill ha när man står och duschar och att det är detta som förändras mest när man ändrar dörrarnas storlek.
du kan ju lägga två rep på golvet och försöka forma dessa som de två dörrarna, kanske lättare att få en känsla för hur stor/ litet det blir.

Det tog en liten stund innan 3D-vyn vaknade till och installerade och laddade upp sig när jag körde den, så kanske måste du vänta ytterliggare tid innan den laddar upp vyn.
 
NiclasR skrev:
Tror man ska tänka på hur stor eller litet utrymme man vill ha när man står och duschar och att det är detta som förändras mest när man ändrar dörrarnas storlek.
du kan ju lägga två rep på golvet och försöka forma dessa som de två dörrarna, kanske lättare att få en känsla för hur stor/ litet det blir.

Det tog en liten stund innan 3D-vyn vaknade till och installerade och laddade upp sig när jag körde den, så kanske måste du vänta ytterliggare tid innan den laddar upp vyn.
Får bara felmeddelande hela tiden så det är nått som inte är rätt installerat.

Det med repen var ett smart tips. Ska testas när vi plockat iordning där.

Måtten är för övrigt 35 och 75. Går att dra det någon cm till, men då blir det väldigt nära handfat eller fönster.
 
Annkina skrev:
[
Tanken är att vi inte ska ha badkar utan dusch. Problemet är att då kommer den än hur vi gör ut i fönstret. Vill helst inte ha kabin.
man kan ju skydda fönster med en gardin sydd av duschdraperityg för att skydda fönster från direkt vatten. Kan bli intressant lösning ...?
Vet ej hur mycket kronor ni vill lägga på ombyggnaden men om man behåller alla avlopp på samma ställe blir det biligare. Finns det ingjutet golvärmerör så kan det bli mer komplicerat att hugga i golv för nytt avlopp....

I ett så litet badrum skulle jag inte satsa på fasta glasväggar. En svängbar vägg är mer praktisk och då är det ej så viktigt hur mycket plats det tar när man duschar för efter duschen viks det in. Har sett en svängbar vägg i form av ett "L" men minns ej vem säljer.
gaia
 
Jag ska ha 70x70 i min dusch. Har också ett litet badrum. Jag tycker det är helt ok, provade hos badrumsförsäljarna. Jag ska ha glasdörrar som går att öppna åt båda hållen så om man vill ställa in en sån där badbalja för vuxna eller liknande så kan man bara öppna upp en dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.