Med de låga temperaturer jag haft ny (-34 grader i natt...) så står det helt klart att mina luftvärmepumpar (som inte alls funkar då) och min elvärme inte räcker till.

Det logiska alternativet för att slippa behöva värma ett dåligt isolerat hus på 380 m2 med el är antagligen markvärme. Nu har jag fördelen att ha Badelundaåsen, en vattenförande rullstensås som går från Siljan till Mälaren, under norra delen av tomten. I mitt huvud så låter det idealiskt, vattnet håller konstant cirka +8 året runt. Vattnet rör sig dessutom, så den kyla man skjuter tillbaka till hålet borde sköljas bort, så hålet kyls inte ner så mycket.

Tänker jag rätt där?

Ett problem är att åsen ligger cirka 50-70 meter från huset, och kanske 10 meter mer till platsen där jag rimligen kan installera bitarna som ska vara inomhus. Till viss del kan man kanske minska det avståndet genom att borra snett, men det är avståndet ett problem?

Allra helst skulle jag vilja ha luftburen värme inne (för att slippa dyr/krånglig rördragning och nya element), men mark -> luft verkar inte förekomma. Förslag på alternativ, eller är det bara att dra rör?

Krävs bygglov?

Vad säger ni, genialiskt eller idiotiskt?
 
Du måste mena grundvattenvärme? Då pumpar man upp vatten som värmepumpen använder via en värmeväxlare. Avståndet till åsen inget problem, isolera bara slangen så du inte värmer jorden in till huset med det varma ås-vattnet. Det går att borra snett (det kallas att grada hålet). Jag tror det går upp till 30 grader men det får nog den lokale borraren svara på hur mycket som kan vara lämpligt.

Börja med att prata med miljökontoret i din kommun, vattendraget verkar vara en del av en vattenförsörjning och då behövs antagligen ett tillstånd men inte ett bygglov. Annars krävs normalt bara en anmälan.

Du kommer att behöva dra lite rör, men om du använder fläktkonvektorer (element med fläkt i) så behövs inte så många som annars. Lite bereonde på hur mycket kalldrag man kan acceptera osv.

Iår, 2010 är sista året för bidrag för konvertering från direktverkande el BTW. Du kan få upp 30 tkr i bidrag där.
 
Du måste mena grundvattenvärme?
Kanske det, visste inte ens att den varianten fanns, därför min vision av något bergvärmeliknande ner i rullstensåsen. Det låter dock vettigt som du beskriver det.

Helt klart är i alla fall att jag behöver mer värmekapacitet, och att bara sätta in mer el blir dyrt i längden. Eftersom behovet är på vintern så faller ju alla varianter av sol och vind som energikällor bort och eftersom hemkärnkraftsverken inte verka komma på marknaden på ett bra tag, och fjärrvärme inte är planerat åt mitt håll så är det bara marken kvar.

Iofs så har jag rinnande vatten kanske 25 m från huset (en å, cirka 30 m bred), men det är ganska grunt där (kanske en meter som djupast vid lågvatten), så jag tror inte att något man lägger där ligger säkert, speciellt som det kan vara rätt bra fart på vattnet på våren, med grenar och stuff som dras med. Det känns tryggare att ha det under jord, men naturligtvis så är det en prisfråga.

Tomtens utseende (fast inte lika grön just nu...): http://rpglab.net/nobackup/tunaastrand.JPG . Rullstensåsen går, om jag förstått det rätt, under badplatsen/sandlådorna norr om huset, kanske ända ner till 10-20 m söder om midsommarstången.

vattendraget verkar vara en del av en vattenförsörjning
Såvitt jag vet bara 7-8 km uppströms. Det tittar dock upp i dagen några hundra meter nedströms, i ett naturreservat.

Iår, 2010 är sista året för bidrag för konvertering från direktverkande el BTW. Du kan få upp 30 tkr i bidrag där.
Bra tips. Nu gäller det bara att skrämma ihop pengarna, jag vet inte riktigt om jag vill/har råd att låna såpass mycket. Å andra sidan, nu har jag behövt köra nästan oavbrutet med el sedan innan jul, så det blir antagligen billigare ändå.

Vad kan ett sånt här kalas gå på? 200 kkr?
 
Dåligt isolerat hus på 380 m2 då behöver du en duktigt stor pump på kanske20 kW el liknande, Ska du då borra så behöver du göra flera hål så det blir betydligt mer än 200 kkr det kommer kosta, Bara pumpen du behöver ligger mot 100 kkr
 
Nja, det är inte riktigt så illa.

Som sagt, ovanvåningen klarar sig på en luftvärmepump och ett el-element, där går nog cirka 80 m2 bort. Sedan har jag två stora luftvärmepumpar på nedanvåningen, IVT's största modell för hemmabruk, och möjlighet att vid behov fylla på med el vid behov (räcker idag, tillsammans med luftvärmen, ner till cirka 18-20 grader).

Det är alltså inte för all uppvärmning, utan jag har luftvärme (som räcker ner till cirka -10 grader) och som nödtillskott, el. Det handlar alltså mest om att förstärka luftvärmepumparna (eller, om man ser det så, ha markvärme där luftvärmen tar topparna).
 
Du kommer antagligen få väldigt svårt att kunna räkna hem en sådan investering på de dagar som du har mer än -10. Det är sällan som det är ekonomiskt försvarbart att investera i berg/mark/grundvattenvärme när det redan finns andra värmepumpar installerade. Då är det andra faktorer som styr valet såsom komfort tex.

Du har inte funderat på en kamin istället? Vill du inte bära ved så finns rätt fina pelletskaminer som du nog räknar hem lättare. Kanske du tom. kan räkna hem en vattenmantlad med några fläktkonvektorer.

Eller så gör du om och gör rätt från början och konverterar till vattenburet system. ;)

Det är just sådana här situationer får mig att inte gilla luft/luftpumpar. Man har investerat in sig i ett hörn som man inte kan ekonomiskt kan motviera sig ur. Istället får man komplettera med andra uppvärmningskällor och får en värmelösning som inte går att överblicka. Lite direktverkande el här, lite värmepump här och så en kamin där, utom i västra sovrummet för där är det kallt jämt.... Min tes är att det i slutänden blir ett dyrare alternativ. Definitivt får man mer huvudbry. :(
 
Kamin är struligt, och jag gillar inte riktigt öppen eld. Jag har dessutom bara två öppna spisar, varav en så dumt placerad att den inte är aktuell för annat än att värma ytterväggen medan den ser trivsam ut, och den andra kan inte värma hela bottenplanet.

Komfort är viktigt (till en viss gräns, så klart). Det är ju dessutom så att jag kan köra luftvärmepumparna mindre om jag har en annan värmekälla, så kostnaden för dem minskar ju. De var inte så dyra att installera (cirka 60 kkr för alltihop), så även om det svider så överlever jag att ta det som läropengar.
 
Vad är det för förbrukning idag??
 
Själva konverteringen till vattenburet behöver inte kosta några enorma summor och det är en investering som kommer huset tillgodo. Schablonmässigt ligger det på 4-5 tkr/element men gör du en del jobb själv så kan du komma undan betydligt billigare.
 
En kommentar till angående luftvärmepumparna: även om jag inte kan räkna hem en annan form av uppvärmning rent ekonomiskt, så ger de mig en sak som jag annars inte får: kyla på sommaren. Med andra ord, även om de inte kommer att göra jättestor nytta med en ny värmekälla installerad, så är det inte bortkastade pengar.

Vad är det för förbrukning idag??
Ingen aning, det är första vintern. Just nu kör jag dock med 16 st el-element, och klarar ändå inte av att hålla en dräglig temp (nu är det iofs -30 ute). Jag fruktar nästa elräkning...

Själva konverteringen till vattenburet behöver inte kosta några enorma summor och det är en investering som kommer huset tillgodo. Schablonmässigt ligger det på 4-5 tkr/element men gör du en del jobb själv så kan du komma undan betydligt billigare.
Lägg till det att det egentligen bara är tre rum som egentligen behöver dem, vilket borde underlätta rördragningen. Relativt stora rum (12x9m, 10x6m och 4x10m), men ändå. Luftvärmepumparna kommer dessutom att hjälpa till att göra dem effektivare, speciellt i stora rummet som är kanske 6m i tak, genom att de fläktar runt luften.
 
Troberg skrev:
En kommentar till angående luftvärmepumparna: även om jag inte kan räkna hem en annan form av uppvärmning rent ekonomiskt, så ger de mig en sak som jag annars inte får: kyla på sommaren..
Jo det får du, gratis dessutom då du kan använda det kalla vattnet från åsen för att kyla huset mha en enkel fläktkonvektor. Kostar i princip noll energi (kallas därför frikyla) medan luftvärmepumparna drar 300 Watt för varje bortförd kW värmeeffekt.
 
Det låter som om jag behöver läsa på lite.

Någon som har någon länk till en bra start för den som vill förkovra sig?

Även om det kommer att kosta några 100kkr, så tror jag att banken kan övertalas om man kan visa vad elräkningen hamnar på...

Sedan kommer nästa fråga: vem vänder man sig till för att få ett svar om exakt var och hur djupt åsen ligger? Det finns säkert någonstans, eftersom den är ganska viktig och man därför vill ha koll på den. Det är ju alltid bra om man vet att borrhålen kommer att träffa rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.