Tjenare!

Funderar på hur mycket man kan tänkas spara in på sin elförbrukning / år genom att montera bergvärme.

Har för tillfället ett hus på 110kvm 1plan. I dagsläget är det direktverkande el och har då en kostnad på ca 24-27000:- / år

Finns det nått ställe där man kan räkna ut hur mycket man kan tänkas spara in? Och om det är försvarbart att satsa på det då det är en ganska stor summa man ska lägga ut.

Tack på förhand.
 
C
Då måste du ju konvertera till vattenburen värme också, vilket är ett projekt för sig, ganska kostsamt.

Ser man till elförbrukningen räknar man att man kan spara upp till 75-80 %, beroende på maskin och verkningsgrad i anläggningen osv, men konverterar du har du ju all möjlighet i världen att montera element som klarar en låg framledningstemperatur.

Sen ska man ju förstås räkna in räntor och amorteringskostnad också, om man inte råkar kunna betala kontant, vill säga, och det beror ju helt på vilka offerter man får på arbetet.

Viktigt är att ta in många, då det kan skilja ganska mycket.

Är man händig kanske man kan göra delar av jobbet själv, vad har du för kunskaper om VVS själv? Någon bekant som kan hjälpa dig?

Siffrorna du har angivit handlar väl mest om dimensionering av din värmepump och borrhål, men då behöver det anges byggnadsår egentligen isoleringsgrad), ort, tanke på att bygga ut, och sådär.
 
Byggnadsår: 1950
Isoleringsgrad har jag inte så bra koll på.

VVS delen har jag kontakter inom så dragning av sånt är gratis. Men själva elementen kostar ju iofs en slant.

Men kan man spara in såpass mycket så är det ju helt klart väldigt intressant. Fast beror på hur dyrt totalsumman blir iofs. Får slänga iväg lite offerter o höra mig för.

Några nackdelar med bergvärme?
 
C
Nja, det beror hur man vänder och vrider på det.

Har du VVS-arbetet gratis har du ju halva inne. Borrningen kostar ju förstås fortfarande vad den kostar dock, liksom elarbetet (som väl iofs inte är så jobbigt kanske).

Fördelar med bergvärme (ur min synvinkel):
Underhållsfritt
Lång livslängd
Rent i pannrummet
Låg uppvärmningskostnad
Möjlighet till frikyla på sommaren

Nackdelar:
Drar mer el än tillexempel pellets, ved, olja
... vilket kanske leder till att man åker på kostnaden för att ha en större huvudsäkring (men du har ju direktverkande el, så det är väl nästan frågan om du inte kan välja ett snäpp mindre huvudsäkring tillochmed, vem vet..)
Beroende på elleverantör (fast jag tycker idén med grön el är bullshit egentligen) kanske det släpper ut mer fossil koldioxid än biobränsleeldning
Hög investeringskostnad.

Fyll i mer, nån?
 
En fördel till med bergvärmen som lyfts fram emellanåt är att huset blir mer lättsålt eftersom det i princip är helt underhållsfritt. Ingen pellets att släpa på.

Investeringskostnaden skjiljer nog inte allt för mycket mellan bergvärme och pellets om man inte har någon panna sedan tidigare som man enkelt kan montera en brännare i.
En modern pelletspanna ligger på ungefär 50 tkr, utöver det ska du om det skall bli bekvämt ha ett bulkförråd med transportlösning till pannan etc som kostar en bra slant.

En bergvärmeinstallation höjer också taxeringsvärdet på huset och därmed indirekt normalt också dess värde.
 
cheetah1 skrev:
... (fast jag tycker idén med grön el är bullshit egentligen)...
Varför är det skitsnack? Om du köper 12.000 kWh vindkraftsel så produceras det 12.000kWh vindkraftsel. Det är ju inte säkert att du får del av den själv, men NÅGON får ju grön el istället för smuts-el.
 
Johan Gunverth skrev:
Varför är det skitsnack? Om du köper 12.000 kWh vindkraftsel så produceras det 12.000kWh vindkraftsel. Det är ju inte säkert att du får del av den själv, men NÅGON får ju grön el istället för smuts-el.
Instämmer till fullo
 
...hur man nu kan garantera det, när svensk elförsörjning inte räcker till utan vi måste importera utländsk kolkraft?
Jag är skeptisk till att det där med "grön el" verkligen fungerar. Om efterfrågan på grön el är större än tillgången, vad händer då? Jag kanske vill köpa grön el men det är slut på marknaden! Man bygger ju inte nya vindkraftverk eller vattenkraftverk hursomhelst precis.
 
Redigerat:
C
Johan Gunverth skrev:
Varför är det skitsnack? Om du köper 12.000 kWh vindkraftsel så produceras det 12.000kWh vindkraftsel. Det är ju inte säkert att du får del av den själv, men NÅGON får ju grön el istället för smuts-el.
Därför att när du betalar extra dyrt för att får din el gjord på ett vindkraftverk eller något annat miljövänligt, är det bara nån annan som får den skitiga elen du skulle fått istället.

Strunta i det nu, det var inte det tråden handlade om. Vi kan starta en ny tråd om det istället.
 
cheetah1 skrev:
...Vi kan starta en ny tråd om det istället.
Behövs inte. Sluta tro på konspirationsteorier. Det är därför det heter certifikat! Det är kontrollerat. ;)
 
Vi konverterade för ett år sedan.

Vi bor på 333kvm fördelat på 1,5 plan + källare.
Kostade 280 000kr

Jämför man 2009 med 2008 så har vi sparat 13 500 Kwh, besparingen är på 11 månader
eftersom vi inte hade bergvärme hela 2009.

Det betyder en besparing på ca 33% på totala förbrukningen, inkl HH-el.
(Besparingen blir lite mer eftersom jag även måste räkna med januari för att det ska bli 12 månader).
Vi har ett par grader varmare än tidigare och tar ganska många bad.

Rent generellt säger man väl att besparingen brukar bli 50% på totalen eller 2/3 på uppvärmningsdelen.

I ditt fall skulle du hama på, vid 2/3:
ca 13 333 + 5 500 = 18 833
(25 500Kwh - 5500 HHel * 2/3= 13 333 Kwh)

vid 50%:
25 500 * 50% = 12 750 Kwh

Detta är ju riktvärden men säg att du, mellan tumme å pekfinger, kan hamna på 15-16 000kwh/år.
En besparing med ca 10 000kwh men sedan beror det ju också på hur du använder anläggningen
efteråt. Gör du som oss och ökar värmen så blir ju inte besparingen lika stor...

EDIT: -30 000Kr i konverteringsbidrag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.