När man säljer huset och ska göra avdrag för renoveringar osv för att få fram vad den faktiska vinstskatten är, får man då göra avdrag för färg, tapeter, spik och skruv som man använt i renoveringen? För mig gäller det renoveringar dom 2 senaste åren då jag inte ägt huset längre än så.

Jag har tänkt dra av för kamininstallation, altanbygge, elarbeten, plåtarbeten, nybyggnation av innerväggar, isolering av golv, nytt badrum och renovering av kök, mäklarkostnader, lagfarter och pantbrev. Det är vad jag fått veta att man får dra av för.

Har jag missat något eller missuppfattat något?
Mvh Paulina
 
Ja du får dra av för material du använt under renoveringen!
 
3 saker dock, dels finns det nån form av nedre beloppsgräns, går nog att hitta på skatteverkets hemsida, om du under fjolåret endast köpte ett paket spik för 58:- kommer du inte få göra av drag för detta. vidare finns det en tidsgräns, tror den var 5 år. spelar ingen roll hur stor renovering du gjorde våren -76, du får inte göra av drag för denna. Sen behöver du ha kvar kvitton, dels för att veta exakt vad köpt alla grejer för, samt att skattmasen faktiskt kan begära in kvittona för kontroll.
 
Har för mig att det som Hallonkräm skriver om 5 års gräns gäller.

Men det är ju perverst, köper man hus för 500 000, renoverar för 1 000 000, säljer efter 6 år för 1 000 000 så skall man skatta för en vinst om 500 000, medan man i verkligheten gjort en förlust på 500 000 + inflationen.

Makthavarna är bra på att se till sina intressen.
 
jan_af_lisoe skrev:
Har för mig att det som Hallonkräm skriver om 5 års gräns gäller.

Men det är ju perverst, köper man hus för 500 000, renoverar för 1 000 000, säljer efter 6 år för 1 000 000 så skall man skatta för en vinst om 500 000, medan man i verkligheten gjort en förlust på 500 000 + inflationen.

Makthavarna är bra på att se till sina intressen.
Har du tänkt rätt här?

Vem renoverar för 1 milj på ett hus som i trakten där man bor bara är värt 1 milj. Det är just denna problematik som gör att i vissa områden så är varje spik eller skruv värd 10 falt när den sitter i huset, i andra mindre populära områden så tar det minst 10 år innan du får igen pengarna för spiken med hjälp av inflationen.

Så till den som är på gång att köpa sig ett renoveringsobjekt, tänk på att det är lätt att lyxutrusta ett torp i de billigaste områderna, men svårt att sälja och få tillbaka pengarna. q(;^;)p
 
Det är skillnad på renovering och om- eller tillbyggnad. Om- och tillbyggnad får man dra av längre tillbaks. Jag gissar att har man lagt en miljon är inte allt ytskikt...
Paulina1 läs på skatteverkets hemsida. Där finns reglerna, inte det mest lättlästa dokumentet dock. Du behöver inte ha kvittona för att kunna yrka avdrag, det redovisas som en klumpsumma men om skatteverktet vill kolla behöver du det. Åtminstonne var det så i våras när jag deklarerade.

Jag har en bekant som påstår att han fick igenom avdrag genom att visa foto på det han gjort när kvitto sakanades, men det verkar vara en osäker väg.
MalinW
 
Sist jag pratade med Skatteverket om detta (ett par år sedan) så understök de att man får dra av för förbättringskostnader men inte renoveringskostnader. Det innebär att om du t.ex. byter ut det gamla kaklet mot nytt så är det en renoveringskostnad som inte är avdragsgill. om du däremot sätter kakel där det tidigare var plastmatta eller målad yta så är det en standardhöjning=förbättringskostnad=avdragsgillt.
Mitt råd är att du diskuterar med Skatteverket.
 
Modig skrev:
Sist jag pratade med Skatteverket om detta (ett par år sedan) så understök de att man får dra av för förbättringskostnader men inte renoveringskostnader. Det innebär att om du t.ex. byter ut det gamla kaklet mot nytt så är det en renoveringskostnad som inte är avdragsgill. om du däremot sätter kakel där det tidigare var plastmatta eller målad yta så är det en standardhöjning=förbättringskostnad=avdragsgillt.
Mitt råd är att du diskuterar med Skatteverket.
Rätt och fel, tror det finns en 2 år gräns för renovering där det är avdragsgillt. För övrigt så är det rätt med att en panna ersatt med en annan nyare inte är en förbättringsåtgärd, för det fanns panna innan. Däremot om du ersätter en oljepanna mot en bergvärmeanläggning så är merkostnaden att ta upp. Alltså äpple mot nytt äpple= inget, Äpple mot päron= förbättring=rätt till avdrag.
 
Ang kvitton. De kostnader man tar upp där kvitton saknas bör man påpeka under allmäna upplysningar på deklarationen att kvitton saknas för ex. 50 000 av de yrkade avdragen.

Om du då blir anmodad att komma in med kvitton så kan de iofs underkänna ditt avdrag, men så länge du varit öppen om att kvitton saknas så blir det inget skattetillägg (alltså ingen straffskatt). Under förutsättning att du överhuvudtaget gjort ett jobb på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.