Vi har haft vår oljepanna på el pga reparation av skorstenen, och nu när vi ska starta den sa sotaren till oss att ta hit någon som justerar brännaren. Servicekillen tar loss brännaren, konstaterar att det måste sotas inuti och säger att brännaren måste bytas eftersom den är för gammal (14 år) och att han tycker vi ska köpa en ny brännare för 8000 kr. Det känns måttligt intressant.

Alternativen som jag ser det är:
A. Ett alternativ är förstås att köpa en begagnad brännare, men tydligen går rören fel (måste gå längs väggen enligt servicekillen som var här, det är tydligen nya regler) och det måste fixas vilket kommer gå på ca 2000 kr utöver kostnaden för brännaren.

B. Ytterligare ett alternativ är att helt enkelt använda den gamla brännaren - den funkar och jag vet inte om servicekillen drar en rövare för att få sälja en ny. Jag är lite skeptisk eftersom vi har haft massor med folk (tekniker, olika hantverkare) som sett pannan o brännaren, och alla har sagt att det borde hålla ett tag till. Nackdelen då är kanske att vi får tidigarelägga att byta ut oljepannan eeftersom vi måste räkna med att den kan gå när som helst.

Vi hade egentligen tänkt använda olja denna vintern (har 2 m3 i tanken) och kanske nästa också innan vi byter, eventuellt till värmepump (vill absolut inte ha pellets). Vi vill helst inte stressa fram ett beslut - vi märker nu t.ex. att elpannan inte värmer ordentligt så det är kallt i huset och varmvattnet blir inte så varmt, så att använda el kanske kräver andra åtgärder i huset också. Därför skulle vi helst ta det lite lugnt innan vi kastar ut oljepannan.

Vad skulle ni gjort? Jag är nog inne på att köra på med den gamla brännaren och se om det funkar och kanske tidigarelägga bytet av oljepanna. Men - vi är rätt nyinflyttade och har aldrig haft olja förut, så jag skulle gärna ha lite synpunkter så vi inte gör något dumt.
 
Jag skulle sälja oljan och stoppa in en beg. pelletsbrännare för 5000-6000:-
Finns dem som köper oljan och samtidigt också tar bort oljetanken.
Vill du inte ha pelletsbrännare så kör på elpatron.
Varför hitta på dyra omvägar?
 
Använd den gamla oljebrännaren och byt eventuellt ut munstycket i den. Kör med den tills oljan tar slut i tanken innan du byter uppvärmningssystem.
Jag skar ner den gamla oljetanken för ett antal år sedan och skaffade luftvärmepump till både källare och bostadsplan men behöll panna och brännare. Nu när det är -21 grader så räcker inte luftvärmepumpen till för att värma så nu kör jag med diesel till brännaren. Har också alternativet att köra på mina båda elpatroner.
Så här ser det ut när jag kör brännaren på diesel.
 
  • oljep.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svaren! Pellets går bort för vår del för vi bor inne i stan och har inte förvaring till det - dessutom vill vi ha ett system som sköter sig självt. Men visst, något slags eldning behövs nog i gamla hus som är byggda för det, så vi kommer att fixa ett par kaminer som komplement. Det är visserligen en del jobb det också, men det kan jag ta om man får en trevlig brasa i vardagsrummet.

tompas11: smart ;). Vi bor i Skåne, så lägre än 10 minus får vi ytterst sällan. Däremot blir det som sagt åtminstone en, kanske två kaminer i stället.
 
Tror du är lite felinformerad. Pellets tar ju minder plats än ved och har man en brännare med automatisk askutmatning är det väl 5 gånger mindre jobb än att hålla på med vedkaminer.
Har du barn ska du väl inte låta dessa dra i sig de benspyrener som vedeldninng i kamin skapar inomhus.
Kanske blir lungcancer alldeles i onödan.
Jag slängde ut en otroligt tung Contura och någon norsk Jötul historia när jag flyttade in med tanke på barnen och med tanke på allt jobb och all smuts och aska som veden i en bostad för med sig. Pellets står ju i ett pannrum och sköter sig nästan själv, 20 minuter i veckan lägger jag ned och då har jag rena askfria möbler och gardiner.
 
Jag kanske var lite otydlig - vi har inga planer på att elda med kaminer mer än för trivseleldning, så mängden ved vi behöver får vi plats med under yttertrappan. Jobbet med en mysig brasa kan jag ta, i övrigt är jag mer lockad av en varmluftspump som sköter sig själv ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.