Hej.
Vi har köpt en tomt och undrar om följande:
Den totala byggytan är 220 kvm, varav 60 kvm kan utföras på garage. Detta lämnar kvar en byggyta på 160 kvm på huvudbyggnaden. Min fråga är följande:
Jag skulle vilja bygga ett garage på 50 kvm + ett gästhus på 50 kvm + huvudbyggnad på 120 kvm. Får man fördela kvadraten som man vill, får man ha 3 st byggnader på tomten? JAg förstår att man måste ansöka om bygglov, men jag undrar om detta överhuvudtaget är möjligt?
 
Det beror helt på vad din detaljplan säger. Begär ut detaljplanen så du kan läsa exakt vad som gäller.
 
Tack för svaret. Jag tror inte att detaljplanen är fastställd, då undrar jag om man kan påverka den som privatperson? Kommunen jag skall flytta till är Trosa.
 
En detaljplan är inte lätt att påverka som privatperson, såvida det inte finns direkta fel i den. En större grupp intill liggande villaägare, kan få sin röst hörd, om planen inverkar negativt på deras boende. T.ex - det nya området blir helt bilfritt, all biltrafik, parkeringsplatser, bussar m m är hänvisade till villaområdet i söder- ;D

Det här med hur mycket man får bebygga tomten med (i regel 30%) hör samman med,  en strävan kommunerna har, att inte förstöra bilden av ett villaområde. Mindre avvikelse går ibland att få igenom. Vad Du som byggherre bör tänka på vid planeringen, är att takytan ofta blir mycket mer än golvytan. Väljer du sedan också ett skärmtak över den kommande uteplatsen så... Jag förstår att din tomt är begränsad till 600-700kvm, och om du då inte får bygga närmare gatan än 6 meter och 4.5 meter till de 3 grannarna, så begränsar detta byggytan. Bra om du i början/innan planerar var byggnader skall placeras. Kontakta en granne, och fråga om ni inte kan ha garagen upp till varann, eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.