Hejsan!


Vad jag förstår så skall det till vissa bergvärmepumpar finnas moduler man kopplar till för att på sommaren ta vara på kylan ur hålet och på så vis få "aircondition" i huset, någon som känner till fabrikat på dessa (har för mig att Nibe har)?

Någon som har en sådan lösning installerad?
 
Jag har filat ihop en lösning på ett 2 rörsystem för både värme och kyla. En värmeväxlare kopplad på returen på kalla sidan från värmepumpen som matar en fläktkonvektor med kyla på sommaren och värme på vintern.

Fina fläktkonvektorer har http://www.aircoil.se
 
Borde det inte vara hyffsat smidigt att använda sina vanliga element även för kylan? Om man kyler av elementet till +5 grader en het sommardag så räcker det säkert bra med att ställa en bordsfläkt eller liknande invid elementet.

Ett alternativ är att göra en snygg list man lägger ovanpå elementet som ligger an mot väggen och som har ett par fläktar i sig (datorfläktar) som drar med sig luften i den riktning man vill ha den.

Frågan är om man vill kunna köra kyla och värme samtidigt i olika delar av huset, t.ex. värme i badrummet och kyla i resten? Då är det ju 'bara' att ha ett gäng kranar för att välja vilket system allt utom badrummet ska vara kopplat till.

Det känns som att det bara är en fråga om att montera rätt koppling med kranar, växlande sådana då helst, och framförallt göra tydlig skyltning vilka kranar som måste stå i samma läge och helst ska växlas samtidigt.


Man kanske behöver ett extra element eller liknande för att avge överskottsvärme också, lämpligtvis precis innanför en ventil i källaren eller liknande?
 
Att kyla ett vanligt element till +5 på sommaren skulle innebära att det rann vatten (kondens) från elementet ... inte trevligt.
Samt att den avgivna effekten från elementen skulle bli väldigt liten.

Finns fläktkonvektorer, ser ut ungefär som en innerdel till en vanlig luft/luft värmepump, för vatten.
Då får man batteri/kondenstråg, fläkt, styrning m.m. i en rätt så snygg låda till vettigt pris.
Bland annat Citcop har 3 modeller för ca 2.500kr (med moms).

Med vissa större Nibe (vatten/vatten) värmepumpar finns det en beskrivning hur man kopplar en pump på utgående köldbärare (det vatten som går ner i mark/berg) för att just få kyla.

Man får även återladdning av mark/berg med denna lösning. Finns diskutioner om detta är bra eller dåligt för värmepumpen i sig på olika ställe.
 
  • Gilla
Raufus
  • Laddar…
Erik_D skrev:
Jag har filat ihop en lösning på ett 2 rörsystem för både värme och kyla. En värmeväxlare kopplad på returen på kalla sidan från värmepumpen som matar en fläktkonvektor med kyla på sommaren och värme på vintern.

Fina fläktkonvektorer har [länk]
Vad du egentligen säger är att man alltså måste dra 4 rör till fläktkonvektorn för att kunna utnyttja kylning på sommaren? En slinga från vanliga sidan av vämepumpen och en slinga som kommer från kylsidan?

Hade tänkt utnyttja kyla på sommaren men med 4 rör per fläktkonvektor vette faen...

//R
 
Men gör som jag då ?
Koppla in en värmexälare på kalla sidan så räcker det med ett 2 rörsystem.
 
Jag skulle helst vilja blåsa ut kylan via ventilationen ut i huset, (har värmeåtervinning). Kanske är en korkad ide´? Tanken är att jag vill ha en jämn spridning av kylan samt slippa ha ytterligare ett "element" på väggen.

Hur kopplas en "vanlig" AC in i hus, är det via ventilationen?
 
Denna kan sättas in i fläktkanalen och kopplas till både värme och kyla.
http://www.veab.com/Swe/wat_kanal_swe.htm#cwk

Jag har satt in varianten med bara värme då vi ändå har rätt svalt i vårt souterränghus på sommaren. Har inte kickat igång den ännu men hoppas att den skall medföra lite bättre COP på värmepumpen.
 
Tackar, verkar mycket intressant. Jag har också ett souterräng hus som ligger på ett berg, det blir ruggigt varmt på sommaren så kyla vill jag ha :)
 
Engan23 skrev:
Jag skulle helst vilja blåsa ut kylan via ventilationen ut i huset, (har värmeåtervinning). Kanske är en korkad ide´? Tanken är att jag vill ha en jämn spridning av kylan samt slippa ha ytterligare ett "element" på väggen.

Hur kopplas en "vanlig" AC in i hus, är det via ventilationen?
Provade detta i en fabrik där jag jobbade tidigare.

Vi kopplade helt enkelt in kommunala vattnet (en riktig fuling) på ett av värmepaketen i tilluftskanalen och lät vattnet i princip rinna genom värmepaketet och ut i avloppet.
Det sänkte temperaturen på inkommande luft några grader så att det faktiskt blev svalare inne. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.