Köpte en gasolvärmare på Bauhaus som jag tänkte värma upp en förråds/garage byggnad tillfälligt. På kanske 20 min hade jag behagliga 20grader att arbeta i.
I manualen står det att värmaren inte bör användas där en otillräcklig ventilation finns.

Började då att fundera på om det finns risk för att koldioxden(monooxid?) tar över och man blir förgiftad?

MVH
 
Är det hermetiskt tillslutet kan det bli problem, men jag gissar att du har någon form av ventilation i garaget? Jag har själv en gasolkamin som används i fritidshuset och vi har aldrig haft några problem. Jag har visserligen kompletterat med både gaslarm och kolmonoxidlarm men de har aldrig löst ut.
 
Skall dock tilläggas att det inte på något sätt går att jämföra en glödbädd med en gasolkamin. Glödbädden är ett typexempel på ofullständig förbränning där mängder med kolmonoxid och andra gaser/partiklar skapas. Fullständig förbränning av gasol skapar koldioxid och vattenånga.

Mer skrämmande är att räddningsledaren gör ett felaktigt uttalande när han säger att "Glöden tar allt syre i det slutna rummet. De människor som är där drabbas av kolmonoxidförgiftning". Det är ingen brist på syre utan ett överskott av kolmonoxid. Överskottet av kolmonoxid blockerar koldioxiden i lungornas blodkärl från att ventileras ut och samtidigt tränger in istället för syre.
 
Okej, bra att veta. Läste också den där artikeln och man blev ju knappast lugnare.
Kan väl kanske vara värt att införskaffa ett larm som joflopp har.
 
Nimajneb skrev:
Antar du reflekterar över familjen som tog in grillen i huset igår.

[länk]
Visserligen visste jag att blekingar är de snålaste människorna i landet, kanske i hela galaxen*. Men att bära in grillen "för att ta tillvara restvärmen" är värre än jag kunde föreställa mig.

* Min bror skulle få hjälp av en kompis att att flytta från Sturkö i Blekinge till Karlskona tror jag att det var. Allt var klart med hyrt bilsläp, packade kartonger och hela baletten. När kompisen dök upp på morgonen meddelade han att han skulle ha 75 spänn i timmen svart för att hjälpa till. För de Blekingar som läser detta kan jag meddela att det inte är OK att ta betalt för att hjälpa kompisar att flytta.;);)
 
Köpte vårat larm (Kidde) på Jula för 399 kr.
Clas Ohlson tar samma för sitt larm men vet inte vad det är för fabrikat.

441001-jpg.jpg


Edit:
Gaslarmet jag har är ett Nexa G-3000 som går att ansluta till elnätet. Förutom att larma för gasläckage (vilket aldrig hänt , peppar-peppar) så får man en hint om eventuella strömdippar som man kan råka ut för ute på landet. Varje gång strömmen kommer tillbaka gör den en funktionskontroll och tjuter järnet i några sekunder.

299 på Jula men har sett att de säljs för överpris på Tradera om man hellre vill handla där. ;)
442001-jpg.jpg
 
Redigerat:
Håller nog med Joflopp här när det gäller kolmonoxidförgiftning av att bränna Gasol.
Ser inte hur det direkt skulle kunna hända men det är möjligt att det vid kanske dålig syretillförsel skall kunna uppstå.....
Däremot ser jag risken för gasolläckage större...kanske viktigare att ha en varnare för detta.
 
Är det ett garage så borde det finnas el? Varför inte använda en elvärmefläkt istället gör gasol så sliper du oroa dig för avgaserna. Dessutom billigare än gasol i en P11-flaska
 
Som det ser ut just nu här pallar inte elsystemet en byggfläkt utan att säkringarna ryker
 
mattiasp skrev:
Visserligen visste jag att blekingar är de snålaste människorna i landet, kanske i hela galaxen*. Men att bära in grillen "för att ta tillvara restvärmen" är värre än jag kunde föreställa mig.

* Min bror skulle få hjälp av en kompis att att flytta från Sturkö i Blekinge till Karlskona tror jag att det var. Allt var klart med hyrt bilsläp, packade kartonger och hela baletten. När kompisen dök upp på morgonen meddelade han att han skulle ha 75 spänn i timmen svart för att hjälpa till. För de Blekingar som läser detta kan jag meddela att det inte är OK att ta betalt för att hjälpa kompisar att flytta.;);)
Nu får du allt bättra på dina Geografikunskaper, Bromölla ligger i Skåned^_^b


:blushing:
När det gäller flyttaxan så lovar jag att se över denna till nästa gång... (är det ok om man bara tar det grått??)
:blushing:
 
C
Nimajneb skrev:
Nu får du allt bättra på dina Geografikunskaper, Bromölla ligger i Skåned^_^b
Icke, det ligger precis öster om gränsen mellan skåne och bromölla. Gör om, gör rätt. :p

Angående gasolkamin i garaget så får man enligt BBR inte ha någon form av uppvärmning med öppen låga i garage.

Och vad som händer vid kolmonoxidförgiftning är att hemoglobinet (som står för syretransporten i blodet) mycket lättare tar åt sig kolmonoxid än syre, så man mer eller mindre kvävs till döds inifrån.
 
  • bromölla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Bromölla ligger i Skåne, punkt! - Säger en Göteborgare som tvingades tillbringa två år i exil där. ;)
 
C
Då har dom tydligen dragit om gränsen sen jag gick i skolan och sen dom ritade kartorna på eniro. Dock stöds ju påståendet att det ligger i skåne av Wikipedia...
 
Off topic, men jag kan inte låta bli. :D

1996 -98 ansågs det ligga i Skåne. Det var då jag ärade den lilla orten med min närvaro. Även kommunens hemsida säger att den ligger i Skåne.

Bromölla kommun ligger i nordöstra Skåne och bildades 1942.

Det du har ritat in på din kartbild är inte länsgränsen/landskapsgränsen utan kommungränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.