Skall bygga nytt och arkitekten har föreslagit ett låglutande tak på 3 grader. Takpapp är enda alternativet då rostfritt blir för dyrt. Många är oroliga för detta men takläggare jag pratat med "försäkrar" att vi ej behöver vara oroliga. Detta är ju dock deras levebröd och därför vill jag kasta ut frågan här.

Är det att avrekommendera papptak ? (trots att det lämnar garantier etc)

Har hört att papptak ALDRIG blir så bra som ett tak med takpannor...

Det byggs ju mer villor nu igen med "platta tak".

Comments, anybody?
 
Takpapp är helt ok. Håller väl lite kortare tid (20-30år med rätt fabrikat) men är samtidigt mkt billigare att lägga.
 
Försäkringsbolaget (LF) tvingade oss att lägga helsvetsat rostfritt på en 4°-tak. Skulle det bli fuktskador under taket med annan beläggning kunde vi glömma försäkringsåtaganden. Plåtslagaren (som jag känner) förslog samma tak. Han sa också att ett dubbelfalsat tak troligtvis kunde räcka, men problemet är när det blir vallar av smält snö som håller kvar vatten och detta trycks in i falsar. Vattentryck alltså.
 
Telleborg waterproofing samt Icopal går u ut med 15års garanti på sina produkter. Håller taket genom hela garantin så lär det ju hålla ett bra tak efteråt oxå.

Pappen dom tillverkad är gjorda för såna här förhållanden.
 
Varför har han föreslagit låglutande tak?
Bor själv i ett 70-tals hus med just 3% taklutning och papp. Skulle själv aldrig välja det om jag byggde nytt idag.
 
Finns det försäkringsbolag som har vanliga husförsäkringar vad gäller fuktskador som kommer utifrån? Detta var helt nytt för mig.
 
Jo fungerar gör det ju och pappen håller normalt 20-30 år. MEN det naturliga är förstås att ha ett tak som är konstruerat så att vatten och helst också snö så fort som möjligt åker av taket. Det finns ingen som helst vinst i att ha kvar vatten och snö på ett tak. Jag har bott i och bor hus med liten lutning men skulle aldrig bygga ett sånt.
 
Kan hålla med om att låglutandetak är ingen konstruktion ja skulle rekommendera idag, men på redan befintliga tak så är dagens papp ett bra ytskick.
 
Bygghöjd mm gör att det är svårt att få upp taklutningen.. Huset är ritat som en skokartong..bifogar en bild på ett liknande hus..

Funkishus kan man säga.. det + tillåten bygghöjd är väl anledningen till varför det blir ett "låglutande tak"..

En möjlighet är att byta takkonstruktionen mot ett pulpettak istället om det inte finns något alternativ att få upp taklutningen.. Nockhöjd har jag ordentligt att gå på...

Nordiska Tätskiktsgarantier heter de som lämnar 15 (10+5) års garanti.. Detta är en produkt från de ledande tillverkarna av takpapp och förmodligen ett sätt att få folk och fä att inte känna någon oro gällande låglutande tak idag..

www.tg-norden.se
 
Har surfat runt hos många stora husfabrikanter. Väldigt många erbjuder nybyggnation med låglutande tak.

www.gotenehus.se
www.willanordic.se
www.savsjotrahus.se

Jag har svårt att se varför några av landets största hustillverkare skulle riskera att bygga låglutande tak med papp om inte det var kvalitetssäkrat? De flesta takläggare jag haft kontakt med förmedlar att det inte går att jämföra den typ av takpapp som lades på 60, 70 och 80-talet med dagens material. Givetvis måste det göras på fackmannamässigt sätt och riskområden runt skorsten, ventliation måste förstärkas.

Kommentarer på detta ?
 
Hur leder man bort avrinningsvattnet på huskontstruktioner som ex Willa Nordic har på sina exempelhus på sin hemsida. Låglutande tak. Ser inga hängrännor någonstans ????
 
carax skrev:
Jag har svårt att se varför några av landets största hustillverkare skulle riskera att bygga låglutande tak med papp om inte det var kvalitetssäkrat?
Dom tar väl inga omedelbara risker. Efterfrågan framkallar en bygglösning som anses fungera idag . Det säljer bra. Om det är en bra lösning och om den verkligen fungerar i det långa löpet får kunden testa själv för sina egna pengar :). Finns det en taklucka att kunna komma ut och skotta snö/inspektera? Man vill kanske inte skrämma kunden i förväg men han kanske får det som ett tillval när huset redan byggs :).

Hustillverkare är aldrig rädda att ta risker. Alla minns ingjutna impregnerade träsylar, spända innertak av plast, puts utan luftspalt på trähus, plastfärg som fick husfasader att ruttna inifrån, gipsskivor och trä i badrum. Det är oftast kunden som betalar.

Hade långlutande tak varit en välfungerande lösning i ett land med snö på vintrarna så skulle alla prisvänliga hus ha det. Det är dock bara långt söderut är låglutande tak vanliga. Man har såna tak häromkring men oftast på byggnader av stål där fukt gör minimal skada i konstruktioner typ stora hallar eller en enkel garage/förråd.

3% lutning med papp? Vad är den bra för utom att det är enkelt och billigt att bygga?
När en besiktningsman ser en sån på ett gammalt hus så står det i rapporten - riskkonstruktion, bör undersökas närmare :).
gaia
 
Jag ansluter till tråden med en fråga om mitt projekt. Vi ska bygga ut vår 1 1/2 planshus med ett nytt vardagsrum och då rummet blir ganska brett får inte taket luta alltför mycket. Jag vill gärna lägga shingel men då får det inte luta mer än 14 grader. Hittade dock detta tak:
http://www.kerabit.com/se/Kerabit-produkter/Shingeltak
där lutningen få vara minst 1:5, dvs. lite drygt 11 grader. Är det något man kan våga sig på, tro? Papp känns lite trist...
 
3% lutning med papp? Vad är den bra för utom att det är enkelt och billigt att bygga?
När en besiktningsman ser en sån på ett gammalt hus så står det i rapporten - riskkonstruktion, bör undersökas närmare :).
gaia[/QUOTE]


Tack för bra svar.. Vi håller på och ändrar takkonstruktionen och försöker få upp en taklutning till 6-7 grader och istället lägga aluzink.. Tror du besiktningsmannen har samma synpunkter på det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.