Hej!

Har nyligen köpt tomt där jag ämnar uppföra sommarstuga med gäststuga.

Kommunen har nyligen grävt ner VA/avlopp längs tomtgräns. Jag har ingen nybyggnadskarta och hoppas slippa köpa det, därför finns ingen prickmark på min karta.

Är det någon som vet hur nära en VA/avloppsledning man brukar få bygga?
 
Avloppskorridorer brukar vara 3 meter breda, så minst 1,5 från stammens centrum borde det vara.
 
På min tomt är det 6 meter som är prickad pga va ledningar. Så det beror nog helt på hur de som gjorde planen tänkte och de som har rätt till servitutet tänkte när planen gjordes.
 
Det är vanligt med 6m prickad mark mot gata. Det beror nog inte så mycket på befintliga ledningar som att kommunen vill ha möjlighet att lägga ner andra ledningar i frmatiden, eller möjlighet att bredda gatan, bygga cykelbana etc.
 
  • Gilla
Niklas890
  • Laddar…
Du säger att ledningarna ligger längs tomtgränsen, så kanske är frågan också "Hur nära tomtgräns brukar man få bygga?"
Även om 1.5 m eller 3 m från ledningarna är tillräcklig marginal så kanske du inte får bygga närmare än 4.5 m från tomtgränsen. Nu handlar det ju om en sommarstuga och då kanske utanför detaljplanelagt område, men det skadar inte att så en signal till en bygglovhandläggare för att kolla upp innan man börjar projektera.
 
hempularen skrev:
Det är vanligt med 6m prickad mark mot gata. Det beror nog inte så mycket på befintliga ledningar som att kommunen vill ha möjlighet att lägga ner andra ledningar i frmatiden, eller möjlighet att bredda gatan, bygga cykelbana etc.
Vad gäller statliga vägar så utgör vägområdet "så mycket mark som behövs för att kunna sköta vägen", vanligen till de yttre dikeskanterna, men det kan vara mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.