Eftersom mina verktyg ibland även blivit blöta samt att den oljan smörjer mot lager med. Jo, jag vet de är helkapslade men o-ringar och tätningar förefaller må bättre så.
Givetvis är det inga större mängder utan en lätt dusch som får krypa in.

/Kent
 
Min erfarenhet är att 5-56 inte är en olja man vill ha i kullager och liknande...
 
5-56 är väl bättre än ingen smörjning, men det vill väl lösa upp smörjfett vilket är dåligt.
 
5-56 vill man inte ha på kullager det tvättar rent och rinner bara iväg.

WD-40 är bättre innehåller en annan bas.

Man skall vara otroligt försiktig med dessa allroundsprayer, speciellt runt eldetaljer.
 
Jag må vara gnällig men det är som Mr Handyman säger, 5-56 löser bland annat fett vilket ju är tråkigt på permanentsmorda kullager och liknande. WD40 är ju egentligen än värre då det egentligen primärt är en fuktdrivande spray snarare än en smörjande produkt. Rätt sak på rätt plats...
 
Urshäkta men är inte 5-56 fuktdrivande då?

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 5-56.PDF

Rätt plats är nog snarare hjullagerfett.

Både 5-56 och WD-40 är smörja....det finns inga sprayer som gör allt.

Det är nåt som är bra å ha i bon/garaget och verktygslådan när inget annat finns.
 
Redigerat:
Jo visst är 5-56 fuktdrivande! WD40 är dock inte ens framtagen som en smörjprodukt. Fast det är klart, det kanske inte 5-56 är heller. Anledningen att de verkar smörjande är att den fuktdrivande oljan som används i åtminstone WD-40 har något smörjande egenskaper.
 
Det värsta om man sprutar in någon spray i elmotorer och dylikt, är att det blir en fet yta som suger åt sig damm vilket är ganska O-bra. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.