Hej
Jag har en smörjgrop som aldrig kommer att användas och den vill jag nu fylla igen.
Men hur gör jag för att det ska bli bra o billigt?
Räcker det med singel och för att sen gjuta betong över eller?
 
fyll inte igen den man vet ju aldrig när den kommer till användning. jag gjorde plåtar i durk alu till tappen på orten. fungerarar kanon. eller regla med kraftiga reglar och gjut en liten tunn kaka "flytspackel?", som du kan knacka bort om man vill.
 
Hej.

Kan inte mer än hålla med. Fyll inte igen den. Täck den med något lämpligt men fyll och gjut inte igen den.
 
Håller också med, fyll inte igen den! Hur vet du att den aldrig kommer användas?
Jag skulle vara överlycklig om jag ägde en smörjgrop!!
 
Pompe1997 skrev:
Hej
Jag har en smörjgrop som aldrig kommer att användas och den vill jag nu fylla igen.
Men hur gör jag för att det ska bli bra o billigt?
Räcker det med singel och för att sen gjuta betong över eller?
Svaret på din fråga är Ja! Ha gärna i lite armering också.
Om du eller någon annan skulle vilja ta gropen i bruk igen så är
det ingen match att bila sönder betongen och skotta ur gropen.

Kjell
 
Jag kommer inte att använda den då min far e bilmekaniker.

Och så kommer jag att bygga ett rum till hundarna och pannrum och en toalett med tvättstuga o spabad.

Om nästa man vill ha en smörjgrop så får han nog bygga en ny eller riva alla rum.
 
Tack för svaren!!
 
Fyll den med cellplast
 
grejjen med detta är att man inte får bygga smörjgroppar! så att om man säljer huset så är de värt många tusen för en bilintreserad köpare då komplementet är en billyft som inte är gratis direkt! lägg på me lite rejäla skivor eller durkplåt variant tjock och skruva dit med expander i golvet så är de SAFE!
 
sluta nu tjafsa. dom ska ju bygga rum i den lokal som gropen ligger.

nu gör ni på detta vis.

fyll gropen med exempelvis sand i botten som packas med en vibro.
toppa med grus ca 300 mm som även det packas.
när detta e gjort borra in armeringsjärn i golvets sidor så att den nya betongen förankras i den gamla.
i med armeringsmatta,
gjut en kaka på ca 100 mm.
KLART

gör det inte svårare än det behöver vara
 
Tack daije det blir nog så som du säger.

Fylla med cellplast blir nog väldigt dyrt?

Tack alla för alla svar.

Nu lämnar jag denna tråd eftersom jag har påbörjat arbetet med sand o singel o betong.
Tack
 
Var den där när du köpte huset?
Eftersom du har förmånen att ha en sådan, kan vi inte få se lite bilder på hur det ser ut innan du river den.

Sorry men jag är lika entusiastisk som ett barn på julafton när det gäller sådana här saker.
 
linasis skrev:
grejjen med detta är att man inte får bygga smörjgroppar! så att om man säljer huset så är de värt många tusen för en bilintreserad köpare då komplementet är en billyft som inte är gratis direkt! lägg på me lite rejäla skivor eller durkplåt variant tjock och skruva dit med expander i golvet så är de SAFE!
Varför får man inte bygga smörjgropar?
 
Jag hade ingen aning om att man inte fick bygga en smörjgrop!!

Min granne har precis byggt sin smörjgrop och då för hans lastbil.
Gropen e 15x1,10 meter med trappa i båda ändar och både el och vatten.
Han har oljeavskilljare i avloppet vet jag.
 
kanske beror på område då för jag har 3 bekanta som har fått avslag på bygglovet. alla 3 bor på landet och skulle isånna fall installera avskiljare men de går tydligen inte få igenom nått här! så min erfarenhet är att man inte kan bygga en hur som helst men de kanske går bra på andra ställen vet även en mack som inte fick bygga en för ett tag sen i ett industriområde!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.