Kan miljöbensin va känslig för kyla? Vi har ett elverk vi kör med miljöbensin i men nu när det är ca -20C så startar det inte. Inne i värmen så går det igång direkt.
 
B
va har du för smörjning på elverket?
oljan kan göra att det kärvar och inte startar så enkelt i kylan.
 
Ja, det är nog "vanlig" motorolja, det är ett fyrtakselverk. Men det kan inte va benisinen i alla fall? Jag har kollat lite på nätet och inte sett att nån annan har haft samma problem.
 
Stefan N skrev:
Kan miljöbensin va känslig för kyla? Vi har ett elverk vi kör med miljöbensin i men nu när det är ca -20C så startar det inte. Inne i värmen så går det igång direkt.
Hej

Om jag har förstått rätt:

Akrylatbensin är miljöbensin av den anledningen att det innehåller ett smalare spektrum av kolväten, dvs det är enklare för motorn att skapa en mer komplett förbränning.
Nackdelen är att den inte innehåller lika många lättflyktiga kolväten som hjälper till under starten.
Så tyvärr, lite vanlig 95 hjälper till när motorn är svårstartad.
När motorn går så spelar det ingen roll (förutom att man faktiskt får några promille högre effekt då soppan innehåller marginellt flera kolväten med högre energiinnehåll).

Lycka till

Peter
 
Kolla oljan med, 5W40 eller 10W40 är väl vad du bör ha nu vid vinterbruk.
Den nedre siffran anger hur lättflytande den är i kyla, ju lägre desto bättre.

Startspray borde med funka och personligen har jag aldrig haft problem med aspen på motorsågar vintertid men men.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.