Håller på och renoverar i hallen och ska sätta in en källartrappa. Har funnits ett hål för en rak trappa men nu har jag köpt en begagnad U-trappa som jag tänkt sätta in på ett nytt ställe. Det dröjer innan det ska göras men håller på och skissar på planlösningar och hallinredning och placeringen måste spikas så fort som möjligt.
Har måtten men är nyfiken på hur stort hål som måste göras i golvet för att få in den, något som jag hoppas på att nån här kan svara på.

Höjd: 2530mm
Bredd: 900mm
Mått A: 1650mm
Mått B: 2030mm
Mått C: 1680mm

mattu.jpg
 
1680 x 2030 svarar jag spontant. ;)
 
Immobil skrev:
1680 x 2030 svarar jag spontant. ;)
Låter onödigt stort. Halvvägs ner i trappan är ju hallen ointressant, så att hela trappans bredd ska behöva ha ett hål i hallen är inte rimligt.
 
Är inte huvudet kvar i hallen när fötterna är halvvägs ner i trappan då?
 
:D

Precis, hur tjockt bjälklag har du?
 
30cm nånting.
 
OK, återkommer senare med ett kompletterande svar.
 
För att klara frihöjden i första löpet kan du göra en klack på bjälklagsöppningen. Då får du hela 110 mm extra golv på första planet, se bif. ritning. I gengäld får du göra en vinkel på räcket på golv. :wow:
Så mitt första förslag var nog inte så tokigt iaf. ;)
 
Då skulle jag ändå behöva en L-trapp då, för bredden här är bara 125cm...
 
Det blir säkert bättre. d^_^b
 
Om man gör så här då? Kan det funka då?

A: 130cm
B: 250cm
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:( Jag förstår inte hur du menar? :blushing:
 
Immobil skrev:
:( Jag förstår inte hur du menar? :blushing:
Så här då?
 
  • trappa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att jag förstår hur du menar men tror inte att det blir bra.
Ditt förslag verkar innebära att kanten på bjälklagsöppningen hamnar ovanför det tredje steget nedifrån. Jag har räknat på det och om vi antar att takhöjden i din källare är någonstans mellan 210 och 240 cm, att bjälklaget inkl källarens takbeklädnad och entréplanets golvbeklädnad är 25-30 cm tjockt och att trappan fördelar denna fallhöjd jämnt över alla steg, så blir frihöjden när man står på detta steg någonstans mellan 160 och 183 cm. Frihöjden här måste antagligen vara ett par dm större än en normallång person för att denne inte ska känna att han behöver böja sig bakåt när han går nedför trappan.

Om trappan dessutom behöver kunna användas för att bära ned t ex möbler i källaren så krävs det ännu mer frihöjd eftersom trappor av den där typen och med den bredden brukar kräva att långa föremål tiltas mer eller mindre på högkant för att komma runt kröken.

Jag tror att bjäklagsöppningen måste vara ungefär som Immobil har ritat. Möjligen, om källarens takhöjd går uppåt 230-240 cm, kan öppningens kant dras in någon decimeter eller två över det nedersta steget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.