Status
Tråden går ej att kommentera.
injonil skrev:
Haha, det jag syftade på var det du skrev tidigare, citatet ovan. Det lät som om trodde att en viss politik inte kunde vara sämre för alla. Det kan den och det var det jag visade.
Det har du helt rätt i. (Även om jag tycker det är att gå till överdrift att säga att du har visat det.)
 
Thomas59
Nyfniken skrev:
Jag delar inte din något fyrkantiga syn på ett Sverige fullt av människor som antingen vill göra rätt för sig, eller begär att få allt serverat på ett silverfat.

Dock tror jag att vi är överens om att vi har (och har haft) ett generöst socialt skyddsnät och att det har fuskats för mycket.
Nej det är givetvis att hårddra saken. Vi HAR en hög andel bidragsberoende och den höga andelen kan inte skyllas på några objektiva förhållanden utan är till stora delar ett utslag av att många väljer bidrag om bidrag erbjuds på en nivå där skillnaden mot eget arbete är för liten.

Det ligger i människans natur (tydligen!) och även om man kan ha sina synpunkter på bidragsutnyttjarna så är det politikerna som skapat bidragssystemet i syfte att låsa in väljarna. Rösta rätt så får du bidrag.

En annan bidragande faktor är att inställningen att det är statens uppgift att fixa jobb till medborgarna fått fäste bland stora delar av befolkningen. Det är inte ditt eget fel att du är arbetslös - det är statens fel.

Ytterligare en märklighet är att "skyldigheten att försörja sig själv" till slut övergick i "rätten till arbete" som nu blivit "rätten till bidrag" utan motprestation. Vad hände egentligen? Vad säger Luther om detta?
 
Redigerat:
Thomas59
injonil skrev:
Haha, det jag syftade på var det du skrev tidigare, citatet ovan. Det lät som om trodde att en viss politik inte kunde vara sämre för alla. Det kan den och det var det jag visade.
Precis som en viss politik faktisk kan vara BÄTTRE för alla vilket vissa politiska falanger har svårt att ens acceptera. Bara risken att så blir fallet är tillräcklig för att maan istället ska välje vägar som gör det sämre för alla. Avundsjukans politik i ett nötskal.
 
d^_^b för de två senaste inläggen, Thomas59!
 
Man kan ju börja med vilka som sitter i toppen för två av partierna en kommunist (numera inte öppet men ändå) och en som inte ens kan besikta bilen eller betala P-böter eller skilja på sina eller våra pengar.

Reinen är ju åtminstone talför och inte allt för mycket junk i bagaget precis som de andra ledarna i alliansen, sen om de är bra eller inte det låter jag vara osagt eller ja same shit different name är ungefär det jag tycker.

Politiken har ju i alla år varit en ickepolitik utan bara behålla makten i princip. Glöm inte gynna de egna under tiden. Vem fick ett toppjobb om inte ärkesvinet Lars Danielsson? I min värld skulle han sitta på kåken för de lögner han bevisligen drog inför KU.

Sen kan man ju bara fetglömma att höja skatten och att detta ska gå till välfärden, vi har redan c:a 70% skatt som minst och detta räcker ändå inte nämen dra mig på en liten vagn. Tänkte gå till läkaren jag och trots mina 70% så får jag ÄNDÅ betala avgift hur kan detta komma sig?

Sverige har väl världens mest ineffektiva offentliga sektor, otaliga myndigheter som i princip inte gör annat än kostar pengar. Fiskeriverket var väl 2 anställda per fiskare i Sverige eller hur det nu var.

Det behövs inte ett öre i skattehöjning snarare en reduktion med c:a 50% och detta kan med råge tas från offentlig sektor bara genom att sparka allsköns slödder som sitter och jäser på andras pengar.

Enda lyckan är att man sitter på lantbruksfastighet och slipper alla dummerjönsars skatteri, åtminstone för närvarande :D
 
kamilenski skrev:
...
Och absolut inte MONA!!!!!!!!!!!!
DET håller jag med dig om :)
Och jag är förvisso inte ngn sosse i grunden, men skulle kanske kunna tänka mig lägga en röst på dom - om dom bara samarbetade med mp - och låg ngt bättre till i en del frågor - men då vill jag ha en partiledare/blivande statsminister med mer pondus och starkare framtoning!

/K
 
Thomas59
v-g skrev:
Man kan ju börja med vilka som sitter i toppen för två av partierna en kommunist (numera inte öppet men ändå) och en som inte ens kan besikta bilen eller betala P-böter eller skilja på sina eller våra pengar.

Reinen är ju åtminstone talför och inte allt för mycket junk i bagaget precis som de andra ledarna i alliansen, sen om de är bra eller inte det låter jag vara osagt eller ja same shit different name är ungefär det jag tycker.

Politiken har ju i alla år varit en ickepolitik utan bara behålla makten i princip. Glöm inte gynna de egna under tiden. Vem fick ett toppjobb om inte ärkesvinet Lars Danielsson? I min värld skulle han sitta på kåken för de lögner han bevisligen drog inför KU.

Sen kan man ju bara fetglömma att höja skatten och att detta ska gå till välfärden, vi har redan c:a 70% skatt som minst och detta räcker ändå inte nämen dra mig på en liten vagn. Tänkte gå till läkaren jag och trots mina 70% så får jag ÄNDÅ betala avgift hur kan detta komma sig?

Sverige har väl världens mest ineffektiva offentliga sektor, otaliga myndigheter som i princip inte gör annat än kostar pengar. Fiskeriverket var väl 2 anställda per fiskare i Sverige eller hur det nu var.

Det behövs inte ett öre i skattehöjning snarare en reduktion med c:a 50% och detta kan med råge tas från offentlig sektor bara genom att sparka allsköns slödder som sitter och jäser på andras pengar.

Enda lyckan är att man sitter på lantbruksfastighet och slipper alla dummerjönsars skatteri, åtminstone för närvarande :D
Hehe! V-G nu svingar du med storsläggan:wow:. Det vinner man inte röster på. Ska vi diskutera politik måste vi ta det lite lugnt:D.

Jag håller nog med i mycket av vad du säger men skulle kanske ha formulerat mig lite annorlunda.

Vem respektive parti valt som företrädare säger nog en hel del om partiet eller i alla fall partitoppen som i praktiken tillsätter ledaren. I dagsläget skulle jag nog vilja säga att INGET parti har någon uppebart stark person i ledningen. Inte "röran" men inte heller alliansen.

G Persson som ledare för alliansen hade varit en hit. Gillar inte GP som person men han hade den inställningen som behövs för att få något att hända. En av hans främsta egenskaper var ju att strunta i vad media, oppinion och opposition tyckte.

Att politik handlar om att behålla makten upptäckte tyvärr alliansen och dess föregångar ca 50 år för sent. Tyvärr är alliansen lika bra på att gynna de egna som nuvarande oppositionen varit under sin tid vid makten. Det hade varit välbehövligt att rensa upp lite i inaveln på de mest ökända reträttposterna.

Skattetrycket ÄR enormt högt mätt med vilka mått som helst. Troligtvis är vi långt över den punkten (lafferkurvan) då skatteintäkterna påverkas negativt av ökat skattetryck, vilket säkert politikerna har insett. Skattetrycket används numera mest för att vinna gillande (röstfiske) hos den stora skaran väljare som man tror ser med missnöje på höginkomsttagare. Det får negativa konsekvenser på en massa områden och är oerhört kontraproduktivt för landet.

Alldeles säkert finns det inneffektivitet inom offentlig sektor, liksom inom den privata sektorn. Man skulle ju kunna börja med att skrota landstingen.

Slutligen V-G! Som lantbrukare har du väl ett eget byk att tvätta. Snacka om bidragsberoende. Såg siffor på hur EU's budget fördelade sig på olika områden och stödet till lantbruksfastigheter och jordbruk står väl för 70-80%, om inte mer, av EU's utgifter. Sen skeppas överskottet till u-länder och slår ut den inhemska produktionen vilket i sin tur slår undan möjligheten för befolkningen att försörja sig själva.

UT OCH TVÄTTA V-G:wow:
 
Thomas59 skrev:
I dagsläget skulle jag nog vilja säga att INGET parti har någon uppebart stark person i ledningen.
Jag kommer eventuellt att byta fot i nästa val enbart för att få behålla Anders Borg som finansminister. Jag vet inte om han räknas till "ledningen". Men i alla fall.
 
v-g skrev:
Tänkte gå till läkaren jag och trots mina 70% så får jag ÄNDÅ betala avgift hur kan detta komma sig?
Det ska du bara vara glad för, annars hade du tvingats armbåga dig fram genom drivor av hypokondriker. :rolleyes:
 
Vill man få ovänner ska man prata politik och ja jag gillar varken kommunister eller rödingar tror det är allergi :cool:

Och bidrag till mitt lantbruk? Känns mest som utgifter om jag kollar på deklarationen ;)

Tack och lov bedriver jag inget aktivt lantbruk, eller ja jag har inte råd med fler utgifter om vi säger som så, lika lite som jag har lust att låna upp 10 miljoner för att kunna vara med i gemet. :rolleyes:

Slutligen så har jag absolut inget emot att betala skatt även hög sådan om jag får tillbaka en 25-50% iaf sett över en livstid. Men som det känns nu så får de bara minimum av mig (och just nu inget eftersom jag studerar på ER bekostnad :D men ändå pga alliansens yrkessatsning )
 
Nyfniken skrev:
Det ska du bara vara glad för, annars hade du tvingats armbåga dig fram genom drivor av hypokondriker. :rolleyes:
Blir ju billigare ju mer man går inte tvärtom ;) Kanske förklarar varför JAG betalar maximalt just nu då :rolleyes:
 
Thomas59
Nyfniken skrev:
Jag kommer eventuellt att byta fot i nästa val enbart för att få behålla Anders Borg som finansminister. Jag vet inte om han räknas till "ledningen". Men i alla fall.
Jo han har ju fått dra ett tufft lass avseende arbetslinjen och har väl i stort sett klarat detta på ett bra sätt givet att man gilllar arbetsslinjen då:)

Med ledningen menade jag nog bara partiledarna men nu då du säger det så är de olika ministrarna otroligt bleka de också, möjligen då Borg och kanske Littorin undantagna.
 
Thomas59
Nyfniken skrev:
Det ska du bara vara glad för, annars hade du tvingats armbåga dig fram genom drivor av hypokondriker. :rolleyes:
Som hypokondriker ska mannog akta sig för läkarvården i dagsläget. Stöter man på en läkare löper man ju stor risk att bli friskriven.

Nu är det väl egentligen inte hypokondrikerna som är det stora problemet utan arbetsovilliga som är väl medvetna om att dom inte är sjuka.

Hypokondri har annars varit ett område i utveckling under de senaste 20-åren. Snart sagt varje antydan till arbetsolust har mötts av en lämplig nyuppfunnen sjukdom eller bokstavskombination.
 
Thomas59 skrev:
Klart man kan gnälla på skatten. Varje skattekrona måste ifrågasättas och varje offentlig utgiftskrona måste ifrågasättas.

Är inte på något sätt motståndare till välfärdssystemen och att vissa saker kan gott bekostas av gemensamma medel. Problemet är att de flesta av dessa verksamheter bedrivs otroligt inneffektivt. Man slösar helt enkelt med mina pengar.

Det handlar inte om att du ska betala din skolgång själv, det handlar om att du ska ta ansvar för ditt eget liv och få möjligheten att göra egna val.

Under långa perioder av vänsterstyre har din inkomst i stort sett ansetts vara statens egendom. Du har fått behålla en liten del själv och resten har du fått i bidrag om du röstat på rätt parti.

I debatten har det till och med uttryckts från S-håll att staten inte ska SUBVENTIONERA höginkomsttagare genom skattesänkningar. Ett ganska klart ställningstagande avseende vem din arbetsinkomst i grunden anses tillhöra.

Välfärdssystemen får dock inte ges en sådan utformning att de kan ses som ett alternativt försörjningsystem. Det har under lång tid varit alldeles för liten skillnad mellan arbetsinkomst och välfärdssysteminkomst (a-kassa, sjukpenning osv) för att ge incitament att ta sig ur välfärdssystemet in i egen försörjning. Med arbetslinjen har man tagit ett steg i rätt riktning.

Rätt till bidrag har bytts ut mot "skaffa dig ett jobb". Lysande!

Beklagligt dock att tex debatten kring sjukpeningen fått det fokus den fått. Vi har, under en lång period, legat på sjukskrivningsnivåer som har varit monumental mycket högre än våra grannländer inom EU trots att vi har mycket bra arbetsmiljö och utvecklade vårdsystem. Med arbetslinjen och reformerna inom försäkringssystemet börjar vi nu närma oss våra grannländer. Det kan inte råda något tvivel om att de tidigare skillnaderna berott på andra orsaker än att vi faktiskt är sjuka.

Bla har flera undersökningar visat på en skrämmande samstämmighet mellan arbetslöshet i en region och sjukskrivningstalen. Förstidspensioneringar ska vi bara inte tala om.

Att friska personer börjar jobba, istället för att leva på bidrag, kan inte vara så inhumant som många vill få det att framstå. Ja det finns tom undersökningar som visar att även sjuka i många fall skulle må bra av att gå tillbaks till jobbet. Sjukskrivning i sig påskyndar inte tillfrisknandet, snarare tvärt om.

GIVETVIS finns det fall där de nya reglerna slår snett men vreden borde riktas mot alla de som utnyttjat systemet i alla år snarare än mot de som försöker ställa allt till rätta.

Att skatter sänks och avgifter i stället införs innebär i praktiken att du får en ökad bestämmandegrad i ditt liv. Du kan själv välja om du vill utnyttja en funktion som avgiftsbelagts och du kan själv välja att avstå från andra saker som belagts med avgifter, tex hemdator. Det kunde du inte tidigare.

Angående utförsäljningen av de statliga företagen kan man kanske ha synpunkter. Statliga företag som inte rör grundläggande funktioner som tex infrastruktur eller motsvarande bör givetvis säljas. Staten ska inte äga normala företag i vinstsyfte.

Ett dåligt exempel på statligt ägande är tex Vattenfall som levererar miljarder till statskassan. Dessa pengar kommer från våra elräkningar och kan med fog ses som en extra skatt.

Tack och lov att staten inte gav sig in i ett ägande av SAAB. Kan inte för mitt liv förstå hur förespråkarna för statligt SAAB-ägande tänkte. Ett företag som haft något enstaka vinstår de senaste 20 åren, som bygger bilar ingen vill köpa och som hade en modellportfölj som innehöll två modeller med en, kanske två nya modeller på väg som knappast var i linje med vad som efterfrågades på marknaden.

Vad är slutligen problemet med att de rika blir rikare. Blir de rika rikare blir alla rikare med dagens inriktning av politiken. Nej det låter mer som den vanliga svenska avundsjukan. Kan man inte bli rik själv ska inte andra heller bli det. Orkar jag inte jobba själv bör dom RIKA försörja mig.

Helt okritisk till den nuvarande regeringen? Inte alls. Regeringen har uppvisat en fundamental oförmåga att förbättra villkoren för företagare. Man också varit otroligt dåliga på att kommunicera de förändringar som införts. Försvarpolitiken suger! Man har inte lyckats ta tag i problemen inom biståndsorganen. Enegipolitiken vacklar och nödvändiga reformer inom skola och sjukvård har uteblivit. Pensionärerna har inte heller fått den behandling dom förtjänar, där finns mycket att göra.

Det finns i stort sett inga rationella motiv till det höga skattetryck vi har idag och sett till det vi får ut av skatterna kan man dra slutsatsen att våra skattepengar inte förvaltas särskilt effektivt. Det blir ju ofta så med ANDRAS pengar:mad:.

KLART VI SKA KLAGA PÅ SKATTERNA!
Jag ställer mig på knä och bugar mot dig. Bra skrivet!

//Patrik
 
ordain skrev:
Ett problem är väl att sossarna inte kommer att få tillbaka makten. Vi kommer knappast att återgå till en ren socialdemokratisk regering, utan isåfall till en koalitionsregering mellan s, mp och v. Detta kan låta som en petitess men jag tror att det är rätt viktigt att påpeka, för många talar fortfarande om det som om det är sossarnas politik som kommer att genomföras.
Ja tänk! Kreditkorts-Mona som statsminister och Lars Ohly som minister?????? Hhahahhahahahahahahhah hohohohohohohoohohohoh! Jag skrattar, men hur kommer omvärlden att skratta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.