Ska nu till våren fortsätta med staket vid fritidshuset.
Har någon erfarenheten huruvida det är bättre att ta dit en grävare som gräver upp var 3:e meter som jag behöver för plintar, eller överlever man att stå för hand?
Vi pratar ca 70 meter som ska få staket, så jag har ca 20 hål som ska grävas. Mycket sten i marken ska tilläggas.
Grävarens 675 kr i timmen är kanske ingenting gentemot att stå med spett och spade?
 
  • Gilla
Ortega62
  • Laddar…
frågan är väl hurpass stora stenar det är. En grävare gör ju ganska ordentliga hål om du inte pratar om en liten mini och då kan det ju bli spännande om vi pratar stora stenar istället
 
Kan säga att jag hade samma problem i somras. Hade köpt en massa jordankare för att ha till mitt staket. Lyckades slå i det första till hälften sedan krökte sig spetsen. Provade på flera ställen och insåg att det var kört!

Valde i stället att borra hål 175 mm stora, ca 50-60cm djupa. Jag körde 70x70 NTR A som staket stolpar och ställde stolpen i botten på hålet, stagade i två riktningar och fyllde upp med betong till någon cm under marknivå.
Sedan så byggde jag mitt staket och avslutade med att kapa staketstolparna i rätt höjd med vanlig fogsvans. Det blev förjävla bra helt enkelt! Stolparna sitter där dom ska och dom sitter fast, dom går inte att rubba.

När det gäller jordborren så kollade jag på att hyra en och det skulle kosta drygt 1000kr för en helg för en motoriserad variant. Sedan läste jag på nätet om flera som hade problem med motorborr och sten i backen. Motordelen snurrar och borren står still, aj aj aj! Sedan läste jag om flera som körde manuell borr och för dom gick det tydligen fint.

Så jag köpte mig ett jordborr från:
http://www.skurupsborren.se/

Det funkar alldeles utmärkt och kostade mindre än att hyra ett med motor på. Det funkar även ok när det gäller sten. Hade många stenar i storlek med en knytnäve och större och visst man får fippla lite men man löser det med lite handgrävning nere i borrhålet. En liten trädgårdsspade är en bra hjälp, många av stenarna följer dock med borret självmant när man fått in tekniken.

Lycka till

/A
 
Parkvway! Har varit så sugen på den där Skurupsborren i två år! Vad kul att den var bra! Då ska jag nog införskaffa en sådan.
Vi har under sommaren grävt ut hela tomten och det vi har krockat med är sten i allt från knytnäve storlek till bumlingar på 1 m i diameter.... Så det känns som lite chansning hur jag än väljer att gå. Men tomten ligger dikt an grusvägen, så staket måste vi ha.
En fråga till om någon vet- har även plan på att sätta en häck innanför staketet, då vi som sagt ligger dikt an grusvägen, för insynen. Gräver jag dubbelt så stor hål och kör ner plint och buske samtidigt?
 
1 metersbumlingar är ju bara positivt. :)
Ligger de djupt gjuter man en plint på dem annars borrar man hål och klappar dit en stolpsko så att bumligen blir en riktigt stadig plint :)
 
  • Gilla
Ortega62
  • Laddar…
Jag kan också rekommendera skurupsborr!!

/Elin
 
Står i begrepp att göra samma sak i sommar.
Undrar bara om biametern på borren behövs det verkligen 175mm till 70x70 stolpar
Blir en väldig massa betong.
Själv tänkte jag sätta viltstängsel med runda stolpar på 70mm och köra med jordborr på 95mm. Någon tanke om detta
 
Vi satte ner 12 plintar i somras. Tog strax över 2h att gräva för hand. Sedan hade vi 2 kvar som inte gick att gräva pga av berg. Där borrade jag och sedan svetsade egna fästen.
 
Lasse B: Så länge man får några cm betong runt stolpen så måste det väl funka bra tycker jag. En fyrkant 70x70 tar ju mer plats en en rund 70mm. Mina stolpar sitter kalasbra så jag är nöjd. Gick väl åt ca 3/4 dels säck med grov betong per stolphål. Inga jättepengar tycker jag om man slår ut det på 20 år eller nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.