Halloj, kallt ute idag ... ( http://digestive.jpl.se/temp/ )

Kikade till värmepumpen idag, en Nibe, Det står att VB-fram är 45 grader, det "teoretiska önskade värdet" (det inom parentes) är 55 grader. Och så har det varit ett tag nu, kompressor och elpatron går för fulla spjut ;-)

Visst borde det innebära att pumpen inte orkar med när det drar sig ned mot de här graderna?
Diffen mellan det som går ut från pumpen till radiatorerna och det kommer tillbaka kan nog vara närmare 15 grader ... Obra?

Man kanske får at och kasta in den där oljepannan som står ute i garaget igen ;-)
 
börvädre 55 grader innebär att du för det första har för små radiatorer, inte bra hela pumpoen kan stänga avsig....
Koppla genast bort så du inte har några termostater på radiatorerna!!!


Du får ta o koppla om så siste steget på elpatronen blir 6kW istället för 6 kW
 
Kom att tänka på en annan sak. Där kring den 12'e December var endast halva systemet inkopplat och då kördes enbart elpatronen i pumpen. Då var medeltemperaturen utslaget över hela dygnet +0,1 grader och då orkade inte elpatronen värma utan framledningstemperaturen sjönk hela tiden. KAn det vara så att elpatronen är kass?
 
CarMan skrev:
börvädre 55 grader innebär att du för det första har för små radiatorer, inte bra hela pumpoen kan stänga avsig....
Koppla genast bort så du inte har några termostater på radiatorerna!!!


Du får ta o koppla om så siste steget på elpatronen blir 6kW istället för 6 kW
Ajajaj, det där blev mycket jobb, fram med skiftnycklarna alltså ;-) Men det räcker väl om jag skruvar bort så bara ventilerna sitter där och ser till så att de fjädrar ut fullt ut?

Men hur kan pumpen "veta" om det och höja börvärdet? Det sitter endast en utegivare. Dessutom är det ju så att husen står tomma och jag är till 99,9% säker på att alla termostater är uppskrivade fullt, men som sagt, någon ventil kan ju ha hakat in sig.
Är det att den känner att temperaturen tillbaka är för låg? Jag tänkte ju att det beror på gammal kulvert över till det andra huset och att det är mer eller mindre helt oisolerat?

Det där med att koppla om 6kw till 6kw förstod jag inte riktigt?
 
koppla om 6 till 9 kW ska det vara.

Pumpen vet inte om du har termostater eller ej, men om returtempraturen är högre än 50 grader så stänger värmepumpen av själva värmepumpen o går över på nöd drift= envart elpatron, så arbetar den tills du manuelt stänger av o startar om anläggningen.
 
Nu ska vi se här, var förbi där nu och kikade lite på vad pumpen sa;

Utetemp -21
VB-r 40 (46) grader
VB-fram 45 (55) grader

KB-f 0 grader
KB-r -3 (-12) grader

Det borde ju innebära att returen är 40 grader, att det pumpen skickar ut är 45 (men den jobbar för att det ska vara 55 grader, dock kommer den aldrig högre än 45 :(

Skulle man kanske kunna säga att grejerna är lite underdimensionerade? Jag har skruvat av termostater i förbannelse nu, samt knackat på ventilerna så jag tror och hoppas att ventilerna ploppat ut så långt det går.
 
C
Hur stort hus, byggår eller isoleringsgrad om du känner till, och var ligger det?

Och vad är det för värmepump, förstås?
 
NIBE 1115-15 med elpatron, 9kW tror jag, kopplad till ytjordvärme, pumpen är sedan kopplad till en VPA 300/200
Detta sitter sedan kopplat till ett hus på cirka 280kvm, sedan en kulvert över till ett annat hus på cirka 180 kvm (detta hus har bara delvis vattenburen värme - det sitter även en luft/luft-värmepump på övervåningen för lite tilläggsvärme i det huset - finns bara radiatorer under fönstren på kortsidorna.
Huset på 280 är timmerstomme som har putsats på 40-talet och sen tilläggsisolerat på 90-talet. Tvåglasfönster från 40.
Huset på 180 är timmerstomme och blandat med tre, två och englas på nåt ställe, kattvindarna på övervåningen tilläggsisolerade, men mitten på taket inte isolerat alls (kanske lite sågspån, finns knappt nån vind att komma upp på.
Ligger i Ockelbo, just norr om Gävle


Men fem grader i skillnad mellan fram och retur som pumpen hävdar enligt menyerna är väl helt ok?!
Dock säger termometrarna som sitter på rören helt andra saker, dock verkar de ju lika tillförlitliga som ... ja, jag vet inte vad jag ska säga ;-)
En IR-termomterar som känner av yttertempen på kopparrören vore mer rättvisande?
 
Redigerat:
Du har en underdimensionerad anläggning.

Du har relativt gamla hus, dålig isolering och gamla fönster. Ditt värmebehov är större än vad din anläggning kan ge. Skaffa en pump till och sätt på det andra huset. Eller skaffa en större pump.

Du bör kanske också isolera lite mera och byta fönster?
 
Man blir ju trött, precis samma sak sade vi till rörfirman här men då sade de att om vi skulle koppla ifrån det mindre huset och enbart köra det större så skulle anläggningen bli för liten för pumpen och därför skulle den inte fungera optimalt, så därför har de varit här i någon vecka och donat och dragit nya rör till kulverten (dock inte bytt ut kulverten) och donat och fixat ;-)

Jaja, så kan det vara, nu är det ju varmare ute så nu kanske den orkar med!

Dessutom är det så att Nibe själva har varit förbi och kollat på anläggningen och de tyckte den såg ok ut. Men när det börjar krypa ned mot -20 märker man ju att den inte orkar riktigt :(
 
Redigerat:
värmepumpen jobbar för att ha 46 grader på radiatorerna & 55 grader på varmvattnet
 
är det 15 grader innomhus?

öka kurva 3 steg.
 
Vid -20° så har du säkert ett behov på närmare 40W/m2 vilket gör 18,4 kW så pumpen räcker inte till men o andra sidan är det normalt inte många dagar/år som den inte gör det..
 
CarMan skrev:
värmepumpen jobbar för att ha 46 grader på radiatorerna & 55 grader på varmvattnet
Men blir det verkligen så, har ju ingen riktig koll själv, men det värdet inom parantes (i fallet ovan 55) ändras ju beroende på hur jag vrider den ratten på pumpen, så jag antog att det var det värdet som pumpen försökte komma fram till?
På raden under står det ju nåt om Varmvatten har jag för mig.

Var förbi där nu.

-13 ute

VB-f 45 (55)
VB-r 40 (46)

Så trots att utetemperaturen sjunkit så lyckas den ändå inte trycka fram mer än 45 gradit vatten, eller må det vara jag som inte kan förstå en manual ;-)
Jag var in och kollade nån inställning enligt manualen om max framledningstemp och den var ställd till 55.

Kopplade även in en elmätare så jag kan se hur mycket den egentligen går, när end cirkpump snurrade 170W och när den även drog igång kompressorn 4400W ungefär, elmätaren hade nåt "realtidsläge".
 
2an skrev:
Vid -20° så har du säkert ett behov på närmare 40W/m2 vilket gör 18,4 kW så pumpen räcker inte till men o andra sidan är det normalt inte många dagar/år som den inte gör det..
Näe precis, man får se till att ha ved till de öppna spisarna ;-) Näe seriöst, lite tröttsamt är det ju att det inte funkar tycker jag. Men hela grejen är vääl kanske felbyggd från början, ett "isolerat" (nåja) hus som pumpen sitter i och sen kulvert över till ett mycket sämre isolerat hus. Hur f-n ska man kunna lyckas få till så det är bra värme i båda kåkarna så länge de här hopkopplade. Separata system måste ju vara det bästa, och säkert energieffektivaste innan det är klart ;-)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.