Hej igen!
Elementen var varma när jag började, dock hade jag endast igång två eller tre (ett svagt) och tre var inte på. Huset är inte stort, bara 64kvm och jag eldar i andra delen av huset så för värmens skull räcker det fint. Jag hade alltså INTE några problem med värmen eller farten på elementen, de var mkt varma. Det enda jag funderade på var att ett av elementen skvalade, något det inte gjort förut. Jag har en ventil som läcker på ett element (det som bara är på svagt) och det företag som jag anlitat tidigare till pannan sa när jag pratade med dem före jul att jag skulle se till att det inte blev för lite vatten i systemet.

Så med tanke på att systemet var varmt när jag fyllde på vatten är det då rätt med 1,25 i tryck??

Från det ena till det andra, vad betyder de två olika nålarna på manometern, det är ju en röd och en svart? Fotade förut, här kommer tydligare bilder på
1. hela systemet, 2. manometer före påfyllning 3 manometer efter påfyllning och 4 shunten som jag oxå undrar, är den rätt inställd? hur vet man det? vad har den för funktion? undrar vetegiriga anna the plumber :)
CIMG1846-1.jpg
CIMG1847.jpg
CIMG1848.jpg
CIMG1851.jpg
 
Bör oxå tillägga att elementen nu är luftade, och tysta, så något blev väl iaf rätt :)
 
Den röda är ingen nål eg, det är en markering som du kan vrida med tex nageln och ställa som markering för vad som är rätt tryck när du en gång ställt in rätt tryck så att nästa ägare slipper gissa vad det ska vara för tryck ;) eller för att se om det sjunker.
Dvs vrid den röda så den täcker den svarta nu så ser du om ngt ändras med tiden..
 
Anna Lilja skrev:
Så med tanke på att systemet var varmt när jag fyllde på vatten är det då rätt med 1,25 i tryck??
Kan det mycket väl vara, huvudsaken är att det håller sig under 1.5 bar när du har full värme i pannan och på elementen och att det håller sig över 0.3-0.5 bar eller något så du inte riskerar att det blir undertryck så luft kan sugas in när systemet är kallt.

Anna Lilja skrev:
Från det ena till det andra, vad betyder de två olika nålarna på manometern, det är ju en röd och en svart?
Den svarta visar trycket, den röda kan vara smidig att ställa på lägsta acceptabla tryck, alltså typ 0.3-0.5 bar någonstans så det är lätt att se att trycket inte blir för lågt.

Anna Lilja skrev:
shunten som jag oxå undrar, är den rätt inställd? hur vet man det? vad har den för funktion?
Den är till för att ställa värmen till elementen. Är det för kallt i huset vrider du den till "varmare", är det för varmt vrider du till "kallare". Eller också låter du den bara stå på tillräckligt varmt och låter termostatventilerna på elementen reglera (om du har sådana).
 
tusen tack för all hjälp. jag har kommit en bit på väg med att lära mig det här eller i alla fall reglagen. ska ha hit ett företag som ska fixa elementet, ska be dem visa mig lite oxå. men tack som sagt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.