Jag har länge rivit mitt hår över hur jag ska göra med min inte så väl fungerande gamla tvåkammarbrunn som ligger typ 3 m från min vattenbrunn..

Jag bor dumt o har ingen mark. Dessutom bor jag i princip i ett dike.. det är väldigt vattensjukt osv..

Trekammarbrunn på grannens mark gick ej att gräva ner pga vatten, o de ville inte ha den ovan mark.. Det vill ingen annan heller så det är ingen möjlighet.
Komunalt hade jag gärna velat men det finns inte heller den möjligheten.
Jag varken får lov eller vill lägga sluten tank.

Nu fick jag tipps om Uponors minireningsverk o det låter väldigt bra måste jag säga.. Skulle gå på runt 60 -70 000 installerat o klart. Max.

Vad har ni för erfarenheter om detta?

Jag ska ringa kommunen också o kolla om det är okej men som sagt så lät det väldigt bra o jag hoppas mkt på denna lösningen!
 
Det låter som om minireningsverk är det du ska ha. Själv har jag IFö Biotrap och är nöjd med det. När vi skulle gräva ner vårt renigsverk kom grundvatten fram men inte så djupt. Ifös reningsverk kan stå i 1 m vatten utan förankring, stiger vattnet högre behöver man förankra det i en betongsula. Hur det är med Uponor kan du säkert kolla upp.
Vad har grannen för rening? Kanske kan det vara ett alternativ för er att lägga ett gemensamt reningsverk avsett för två hushåll. Det blir billigare och kan vara bra för ditt enskilda vatten om nu grannen har dålig rening idag.
 
Kan ni upplysa en okunnig om funktionen på en sån? Behöver man tömma den på nåt sätt? Hur mycket underhåll kräver den? Kan allt avloppsvatten kopplas till denna?
 
fn76- Tack för ditt svar! Jag förutsätter nästan att jag måste förankra det då grundvattnet brukar stå så högt här, kanske inte jämt men med jämna mellanrum. Lika bra att ta det säkra före det osäkra!
Den som antagligen ska göra det åt mig ansåg att det räckte att förankra det i betongplintar, jag tycker det låter klent men det är det kanske inte?
Jag skulle nog kunna få ett rätt bra pris på att gjuta en sula men har ingen aning om vad för priser det rör sig om.. Känns på något sätt ändå som att det är lika bra att göra allt ordentligt från början!

Alla mina grannar har dålig rening o samtliga hushåll här kommer förmodligen bli utdömda inom några år men dessvärre består mina närmsta grannar av en tant som är över 90 o ett par som bor i Danmark o endast är i sitt hus när de har semester..
Är rätt så säker på att ingen av dessa är minsta intresserad av att lägga energi på sina reningsverk.. q(;^;)p TYVÄRR!!

Kamilenski- vad jag förstått så behöver den tömmas 1-2 ggr per år beroende på hur stort hushåll man har. Jag tror 2 pers klarar sig på en tömning men är väldigt intresserad av vad andra har för erfarenheter!
Jag har också förstått det som att man kopplar allt avloppsvatten dit - andra får gärna rätta mig om jag har fel!
Det reningsverk jag fick tips om ingår det tydligen ett service avtal på så har man problem skulle det bara vara att ringa. Likaså var det typ livstidsgaranti..
Men det sas något om något som man skulle fylla på ibland.. Lät dock inte som något större underhållsjobb...
Men jag är också intresserad av att höra mer om andras erfarenheter!!! Själv är jag ännu ej så insatt men man brukar få bra med upplysningar här så jag tänkte bli.. ;)
 
Förresten - fn76 - var gör ni av ert vatten när det är renat? Ni verkar ju också ha ganska högt grundvatten?
Å andra sidan blir det ju inga större mängder åt gången så det borde väl inte vara några större problem även om man har högt grundvatten..?
 
Utloppet på vår Ifö BioTrap sitter ganska högt så det är över grundvattennivån. Det var när vi skulle gräva ner det hela som det trängde upp vatten. Reningsverket ska stå på en jämn grusbädd så man ska ju gräva djupare än vad reningsverket är så det blev en rejäl grop. Vi fick ha en dräneringspump under tiden vi grävde. Jag tror det kan vara besvärligt att gjuta en platta där nere i gropen när grundvattnet vill stiga. Dock tror jag inte på några plintar, snarare betongsuggor eller ännu hellre betongbrunnslock, det är ytan på förankringen som är viktig, inte tyngden. Tänk dig en tallrik med snöre fäst i mitten och som är nergrävd 3 m. Om ytan är 4 kvdm (ungeför som en plint) så är den lättare att dra upp ur marken än en tallrik på 50 kvdm (brunnslock diameter 800 mm).
 
Kom på att det kanske inte kommer att gå med detta alternativ heller.. Med tanke på att min vattenbrunn också ligger i trädgården, och att det då inte är lämpligt att släppa ut det filtrerade vattnet där?

Normalt med en trekammarbrunn så ska det ju vara 50 m emellan, min tomt är inte ens 50 m i sig själv.. q(;^;)p
 
Går det inte att lägga reningsverket längre bort från brunnen än nuvarande tvåkammarbrunn? Viktigare än avståndet är dock flödesriktningen på grundvattnet. Det vill säga det är viktigare att verket ligger nedströms från brunnen än att ett visst avstånd uppfylls.

När det gäller förankring finns det jordankare i form av tallrikar med fästpunkter att köpa. Följer med ett åtta meter långt förankringsband (spännband) som håller verket på plats. RSK 5636122.
 
Hej!

Vi har ingen praktisk erfarenhet av minireningsverk, ännu. Däremot byråkratisk erfarenhet. Vi hade allt klart, grävare etc, förutom godkännandet från kommunen.
Det visade sig i elfte timmen att de krävde markbädd EFTER minireningsverket p g a att vi ligger inom 5 km från någon försurad sjö (ej Mälaren).

Efter mycket palaver så kunde kommunen godkänna en mindre "silbrunn" med lecasten, kostnad från några tusen upp till ca7-8000 kr. Nu hade det gått så lång tid att vi beslöt att vänta till nästa sommar.

Som sagt, kolla vad som gäller. I Västerås har man den föråldrade/trångsynta hållningen att standard är markbädd, allt annat betraktas med största misstänksamhet. Förutom fosfor-läckaget (som mionireningsverket skulle fixa, men som de inte fattade) så snackade man om bakteriella utsläpp.

Kolla upp innan!
 
Fasen också, där flög nog denna plan också sin kos :(

Nuvarande tvåkammarbrun ligger ca 3 m från vattenbrunnen.

Som max tror jag att jag lyckas komma kanske 10 m bort från vattnet (o minimi är 50 m) o då kommer jag högre upp än vattnet.
Ska jag lägga bakom vattnet så är jag nere på 2-3 m igen.
Tror inte detta kommer att godkännas..

Usch så trött jag blir på detta!!
 
Men vad är alternativen? Vad skulle vara renare än minireningsverk om du inte kan få kommunalt?
 
tralopp skrev:
Nuvarande tvåkammarbrun ligger ca 3 m från vattenbrunnen.

Som max tror jag att jag lyckas komma kanske 10 m bort från vattnet (o minimi är 50 m) o då kommer jag högre upp än vattnet.
Ska jag lägga bakom vattnet så är jag nere på 2-3 m igen.
Tror inte detta kommer att godkännas.
Nejdå. :) Om det är så att Miljökontoret vill ha 50 m mellan reningsverk och vattenbrunn så skulle jag, om jag vore i din sits, helt enkelt sätta en skärande pump i den befintliga tvåkammarbrunnen. Under förutsättning att den är tät och i gott skick naturligtvis. Sedan drar man helt enkelt en PEM-slang till den plats där man riskfritt kan gräva ner minireningsverket. Ta en bra plats från vilken du enkelt kan ansluta till vattenförande dike eller motsvarande. Ta-da! Visserligen blir det en eldragning till tvåkammar/pumpbrunnen, men om du bara har 3 meter till vattenbrunnen (där du väl har el för vattenpumpen?) är det inte så mycket extra jobb eller pengar.

Sen stämmer det som Skogsta säger att en del kommuner kräver en mindre markbädd efter minireningsverk. Detta eftersom minireningsverk ofta dels är rätt kass på att rena bort bakterier, dels som en extra säkerhet utifall att verket skulle krånga eller få slut på kemikalier. Kemikalierna är ju det som gör att verket renar, utan kem har man på sin höjd en pumpbrunn för sjuttitusen. Med en liten markbädd eller singeldike så går skiten iallafall inte orenat ut.

Men kolla som sagt med kommunen först. Dom borde veta om Uponors verk godkänns hos dom, det har funnits länge på marknaden.
 
Redigerat:
Om jag tolkar tralopp rätt så måste han välja mellan avstånd eller nedströms vattenbrunnen. Utan att egentligen veta så tror jag att nedströms är viktigare än avstånd.

Vore jag tralopp skulle jag ringa Miljökontoret och sedan en konsult/entrepenör för förslag som underlag till en anmälan/tillståndsansökan till kommunen.
 
Vi installerade Uponor minireningsverk för fyra år sedan. Vi har högt grundvatten och dessutom fornminnen på tomten så vi fick inte gräva så mycket...

Vi har slamtömning en gång om året (två vuxna och två barn) och det enda vi gör är att vi fyller på flockningsmedel (busenkelt) någon gång per år.
Vi har serviceavtal och det kommer en tekniker och mäter och vad han nu gör en gång om året.

Vi förankrade med förstärkningsplattor som Uponor säljer.

mvh
Magnus
 
Tusen tack för era svar (även om jag inte helt hänger med i svängarna hela tiden :rolleyes: )! .. och Magnus, GUD så enkelt o bra det lät som du beskriver!!

Hur som hellst pratade jag med komungubben idag - vi är snart kompisar då jag ringt med jämna mellanrum under ca 1 års tid.. - och uponors minireningsverk fungerar inte på min tomt eftersom jag inte kan släppa ut vattnet så nära vattenbrunnen..

Ett alternativ var en annan - mkt dyrare- historia som man fick köpa till någon slags infraröd strålning till o på så sätt göra vattnet så rent man kan..

Men när jag bad honom gå in o se hur LITEN min tomt är så föll det mesta.. Jag har helt enkelt inte plats att lägga något på min tomt.. Dessutom bor jag så dumt - mitt i en korsning med grannar o deras vattenbrunnar o trädgårdar på alla håll..
Min trädgård sträcker sig ungefär knappt 10 m rakt ut från huset o är ungefär lika bred..

Så min nästa fråga är - hur mycket är ett kommunalt avlopp värt tycker ni?

Jag har 330 m ner till det kommunala.. Jag ringde shefen där men tyvärr bröts samtalet så jag ska ringa tillbaks imorgon.
Jag ska också försöka luska om det finns NÅGON i byn som också skulle kunna vara intresserad..
Och om inte, vad kan det vara värt tycker ni?
Jag är osäker på om det räcker med 100 000 för en sådan här investering om jag skulle göra det ensam (om ingen av mina grannar bestående av mest typ ensamstående mammor, 90 + pensionärer o sommargäster skulle vara intresserad)...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.