Förutom i detta forum, hur ska man få tag i pålitliga referenser på entreprenörer och KA? De som entreprenörerna själva lämnar ut är väl förmodligen vinklade (eller iaf sådana som säkert är nöjda). Vad gäller KA har jag sett i en annan tråd att kommunen inte är något bra.
 
Det där är en jättebra fråga! Jag har själv hamnat i en konflikt med den entreprenör som byggde om/till vårt hus. Det är naturligtvis en långrandig historia men för att göra den extremt kort kan man säga att det hela slutade i tingsrätten då vi vägrade betala 200 000 tkr för arbeten vi menade ingick i avtalet! I somras blev jag uppringd av en potentiell kund till firman som hade ringt tingsrätten och frågat om de hade något på det företag vi låg i tvist med! Det kan ju vara ett sätt att få reda på mer om företag!Sm ett PS kan jag bara meddela att vi inte rekommenderade firman!
 
Be att få enlista på deras 20 senaste kunder.
Om man bara får namnet på 2-3 st så är det säkert handplockade, positiva kunder.
Om man får fler så är det större chans att urvalet är representativt.

Sedan kan man även höra med andra aktörer på marknaden.
Hör med kommunen, konsumentvägledaren, konkurrenter, underentreprenörer och andra konsulter vad de har för erfarenheter om xxx.
Oftast är man ärlig och talar om om någon har bra eller dåligt rykte.

Glöm inte heller att kolla entreprenören hos skattekontoret och kronofogden.
Obetalda skatter och eftersatta skulder borgar inte för en seriös samarbetspartner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.