Håller på att byta ut mina gamla mekaniska väggtermostater i huset
som är från 1975. Jag har takvärme och har köpt nya elektroniska termostater som jag monterat i alla rum.
Nu har jag slutligen kommit till badrummet.
Det sitter en transformator till badrummets värme som ger 48 volt ut.
Det som är märkligt är att den gamla termostaten verkar vara samma som i övriga huset,
d.v.s. att den går på 220 volt.
Är det bara värmefolien i taket som går på 48 volt?
Det verkar ju lite lurigt för det kan ju finnas risk för vattenstänk på själva termostaten som sitter på väggen. Där sitter ju också en brytare till värmen inklusive effektstegsväljare.
Jag skall mäta upp brytaren men vill bara höra lite här först hur det är uppbyggt.
 
Hur är termostaten placerad i förhållande till dusch/bad? Avstånd till duschmunstycke? Har du duschkabin, badkar eller bara dusch?

Att ha 230V i badrummet är i sig inget problem, bara det är placerat rätt. Termostaten styr förmodligen transformatorn på primärsidan. Men mät och kolla vilken spänning du har där.

Hur fungerar förresten takvärmen?
 
Redigerat:
En mekanisk termostat märker väl inte vilken spänning den styr? Det jag menar med en mekanisk termostat går inte på någon spänning alls. Däremot är den godkänd för en viss maxspänning. Om den sitter på transformatorns primärsida kan du kanske byta den rakt av mot en elektronisk. Sitter den på sekundärsidan måste du antagligen göra om mer om du inte hittar en 48V termostat.

Erik
 
Var det så att man innan JFBn blev vanliga, använde skyddstrafos till golvvärme etc ? ..
 
PST skrev:
Var det så att man innan JFBn blev vanliga, använde skyddstrafos till golvvärme etc ? ..
För just den typ av takvärme som TS har gavs ingen annan möjlighet än anslutning till skyddstransformator i våtrum. För värmekabel i golv kunde man däremot använda JFB som alternativ till mellantrafo. Värmekablarna på den tiden var ofta serieresistiva och utförda för anslutning till 48V eller mittpunktsjordade 115V "mellantransformator för skyddsändamål" som det kallades.
 
Vi hade exakt den typen av värme i huset innan vi började konvertera till vattenburet. I badrummen var det 48V, en termostat (samma typ som i övriga rum), och som sagt det spelar ingen roll för en sådan termostat om dte är 48 eller 230V.

Nu om du skall köra med en elektrnisk termostat så blir det knivigare, den skall troligen ha en viss druivspänning.

Vi har soim sagt rivit ut vår takvärme.
 
Det är handfat wc stol och badkar i rummet.
Termostaten sitter långt bort vid dörren.
Jag kikade lite på den och den är märkt 220V.
Jag skall ta ner och mäta nu i helgen, var nyfiken på lite
förhandsinfo om det hela från er här på forumet.

Takvärmen håller på att balla ur nästan överallt, det är inte många folier kvar som funkar.
Kör istället med flera luft-luft pumpar, men i badrummet behöver jag något annat
så det blir nog till att byta ut folien just där iallafall.

Jag hoppas på att det är 220V på termostaten så jag kan montera en elektronisk.
Har tittat som hastigast efter 48 V termostater men det verkar inte lätt att få tag på.

Jag återkommer med svar när jag mätt upp den.
 
Jag har nu tittat närmare och mätt upp.

I badrummet kommer det först en 48 volts fas in genom min mekaniska väggtermostat. Termostaten bryter bara denna fas.
Sedan går fasen vidare till en brytare där jag kan välja mellan o-1-2-3
vilket är avstängt samt 2 olika effektsteg samt alla effektsteg tillsammans.

Jag behöver byta termostaten för den är slut.
Hade hoppats på att det var 220 volt för att lätt hitta en ny elektronisk termostat.

Skulle behöva tips och hjälp hur jag hittar en elektronisk 48 volts termostat,
eller om det finns något annat sätt att lösa det på.
Finns det bra mekaniska termostater som kan funka,
eller kan man bygga om systemet utan för hög kostnad?

Finns det lågspänningstermostater för golvvärme som kan passa mitt system?
 
En batteridriven potentialfri termostat är väl det enklaste.
 
Tack för länken magnu.
Den termostaten är väl en vanlig s.k. mekanisk termostat?
Om jag fattat rätt så finns ingen elektronik alls som styr
utan det är ett gasmembran som bryter min 48 V matarspänning.
Är det ett krav att den har IP20 i badrum?
Jag tänkte försöka hitta en sådan här i någon butik i Göteborg,
kanske Bauhaus eller Hornbach eller liknande.

Går det att få tag i elektronisk 48 Volts termostat?

Hur skiljer sig en batteridriven potentialfri termostat mot en mekanisk?
Var hittar man en sådan?
 
Verkar vara svårt att hitta en mekanisk termostat i butik i Göteborg.
Clas Ohlsson har en men den är ful och passar inte mot befinliga hål i kakelväggen.
Tar tacksamt emot tips på ställen som säljer mekaniska väggtermostater.
 
Och tänk på att om du sätter den på sekundärsidan måste den tåla ca 4,5 ggr så hög ström som om den satt på primärsidan.
 
Det kommer att gå 48 V genom den.
Vilka värden bör den då klara?
 
Vad är effekten på takvärmen? I = P / 48
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.