Hej jag går i tankarna och bygga hus. Det jag är ute efter är ett CIRKA pris och lite kommentarer ang hus valet.
Jag hade tänkt och göra det mesta själv förutom el installationen och takstolarna beställer jag färdiga!

Tomten har jag redan då jag bygger på mina föräldrars gård.
Har kompis med egen grävmaskin och tillgång till att frakta grus/jord.
En trekammar brun
Borra för brun
Anslutning till el och telenätet
Vatten buret värme system med ved panna.
Lösvirkes hus med virke direkt från sågverket. 2kr/ tum tex 2x6= 12kr/meter. 2x2= 4kr/meter.
En och halvplan på cirka 150kvm.
Hade tänkt och ha halva huset källare med tvättstuga och pannrum.
Normal inredning och byggmaterial.

Bifogar bild på verkstad jag byggt. Där ALLT virke kostade 19000 MED moms. Då är det kraftiga takstolar med 2x6 där överliggan ej är skarvad 8meter långa...


Tacksam för alla kommentarer och idéer
 
  • t6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • e3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Virket är inte det dyraste i ett hus, även om du köper det hos bygghandlaren!
Det är allt annat som kostar!
Räkna med 1,5 milj, blir det billigare så är det bra!
 
Instämmer med w_larsson, men anser att korrekt budget snarare hamnar på 15Kkr per kvadratmeter; eller drygt 2 Mkr för hela projektet ovan grund. Materialet drar max halva totalkostnaden (givet att man inte väljer alltför påkostat). Merparten av övrig kostnad uppstår av mellan två och tre tusen professionella arbetstimmar på plats (om man planerar ordentligt).

Att du jobbar själv med bygget innebär förstås att du sparar in främmande tjänster. Men även om du är duktig jobbar du troligen inte lika snabbt och effektivt som yrkesmän. Du ska också vara medveten om att du för att få bygglov måste prestera antingen en fullt beräknad konstruktion eller arbeta med prefabricerade takstolar, som beräknats direkt hos takstolsleverantören.

Grundläggningen brukar vara svår att kostnadsberäkna, och ingår inte i mina nyckeltal. Därför är det en stor tillgång att du har dina "hemliga" resurser koncentrerade just till sektor gräv & grus. Men jag förstår inte varför du ska bygga med HALV källare. Det mest kostnadseffektiva blir troligen att bygga hel källare eller ingen alls.

Mellan raderna gissar jag att du inte har något bygglov beviljat. Men har du fått positivt förhandsbesked?
 
Tack för svaren.
Jag har inte ansökt om bygglov än. Jag tror inte det ska vara några problem med det då jag bygger på landsbygden?
Så allt material skulle då kosta drygt 1mkr.

För att få bygglov måste prestera antingen en fullt beräknad konstruktion eller arbeta med prefabricerade takstolar, som beräknats direkt hos takstolsleverantören.
Det visste jag inte... du menar bara takstolarna nu va? Dom blir att jag beställer färdiga.
Ja jag vill ha källare dels för pannrum och även för tvättsuga. Blir det vekligen billigare och bygga hel källare? Är inte det en rätt så stor kostnad.
 
billy_baver skrev:
Du ska också vara medveten om att du för att få bygglov måste prestera antingen en fullt beräknad konstruktion eller arbeta med prefabricerade takstolar, som beräknats direkt hos takstolsleverantören.
Det kan kanske vara så i vissa kommuner. Men inget av de bygglov jag fått har har krävt att jag redovisat någon form av beräkning. Så det får du kolla med din kommun exakt vad de kräver.
 
Ja jag skulle nog säga att virket och takstolarna är den minsta delen i kostnaden iaf, kke 10-15% beroende på konstruktion.
Men ja att bygga bra under 1.5milj är nog svårt.
 
vi ska bygga med oinred vind 1 1/2 plan ,matrial satsen kommer nog gå på runt 650t ovan grund . då är huset även isolerat på övervåning .
 
t-byn skrev:
vi ska bygga med oinred vind 1 1/2 plan ,matrial satsen kommer nog gå på runt 650t ovan grund . då är huset även isolerat på övervåning .
Ok hur många kvadrat då? Funderar oxå på och vänta med övervåningen då jag bor själv och inte har några barn är bara 21 år.
 
Det blir inte billigare att bygga källare under hela huset men det blir absolut inte dubbelt så dyrt att bygga hel källare jämfört med halva.
Tänker man långt fram så blir det enklare att förnya dränering när det behövs...
Källaren är en lyx i min värld, mycket plats som man inte behöver offra på boplanet.
Bra också med en matkällare, plats för skidor, frysbox, julpynt, krocketspel, mm, mm.
Vi bygger nu till vårt hus som hade källare. Klart vi bygger källare i tillbygget också!
Priset för vår tillbyggda källare blev 78000 för 39 kvadrat. Det var med grävning, återställning, isolering i golv och isodrän, betong för golv, sten och puts till väggar samt golvvärme och lite armering.

/Hans
 
Blev billigt då tycker jag, bara platta på 40m borde ju ligga runt 60-70k så att få ett rum på 40m2 för bara 10-15k är ju nästan gratis.


Hans H skrev:
Det blir inte billigare att bygga källare under hela huset men det blir absolut inte dubbelt så dyrt att bygga hel källare jämfört med halva.
Tänker man långt fram så blir det enklare att förnya dränering när det behövs...
Källaren är en lyx i min värld, mycket plats som man inte behöver offra på boplanet.
Bra också med en matkällare, plats för skidor, frysbox, julpynt, krocketspel, mm, mm.
Vi bygger nu till vårt hus som hade källare. Klart vi bygger källare i tillbygget också!
Priset för vår tillbyggda källare blev 78000 för 39 kvadrat. Det var med grävning, återställning, isolering i golv och isodrän, betong för golv, sten och puts till väggar samt golvvärme och lite armering.

/Hans
 
Som sagt: Självklart MINSKAR inte totalkostnaden för hel källare jämfört med halv. Men gränskostnaden blir låg. Och i synnerhet om du har kontakter och resurser inom just markentreprenad bör du överväga att bygga souterrainhus.
 
Du bor på landet? STOR tvättstuga med grovingång och torkrum och grovvask. :)
 
tack för svar och kommentarer. Ja jag bor på landet och jobbar mkt i skog, verkstad osv. billy_baver ja om kostnaden inte är mycket större så kankse man kan lyxa till det lite med och bygga hel källare. Känns bäst och ha tvättstuga, pannrum och förråd i en källare. Men om jag väljer och bygga utan källare 1 1/2 plan på omkring 200kvm. Och lägger dom rumen som skulle vara i källaren på 1 vån. Är detta ett billigare alt? Tomten är ju i princip obegränsad... Tänkte att man då kan ha vattenburen golv värme i plattan. Och radiotorer på 1/2 planet. Vad är det för nackdelar resp fördelar med vattenburen golv värme? Ska självklart ha ved panna.
 
Du kan ha vattenburen golvvärme också i ett källarhus. Man kan då antingen gjuta in slingorna i gjutet mellanbjälklag, eller lägga dem ovanpå bjälklag av trä. Självklart är det tekniskt möjligt att dessutom gjuta in slingor i källar-/souterrainvåning. Det gäller bara att du isolerar under grunden kraftfullt.

Nackdelar? Nej, jag kommer faktiskt inte på en enda. Men golvvärme har flera fördelar. För det första är det behagligt. För det andra är det ekonomiskt, eftersom man upplever rummet som varmare än det egentligen är när man går på ett varmt golv. För det tredje slipper du förfula rummen med radiatorer under fönstren. Om så önskas kan du helt slopa bröstningen, och köra med fönster från golv till tak.

Billigaste alternativet? Ett 1 1/2-planshus på 200 kvm grund utan källare får en total bostadsyta på 300-350 kvm. Samma bostadsyta i ett 1 1/2-planshus med källare kommer att bli billigare, förutsatt att du grundläggningen blir hyfsat problemfri.
 
Alla gånger hel källare. Har 130m2 förråd/teknik här inunder och det enda jag inte ångrar det är att jag inte byggde soutteräng istället för 1,5+källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.