Status
Tråden går ej att kommentera.
så länge jag sparar 40000- om året får de kalla det vad de vill
 
Nyfniken skrev:
Trams. Pengar försvinner inte. Någon får det bättre. Om inte annat så behöver väl skatteverket nyanställa ;)
Nej, det är tyvärr inte trams. Som statsanställd har jag god inblick i hur bra staten är på att förstöra pengar till ingen nytta.

Dessutom handlar de rödgrönas skattepolitik inte om att någon ska få det bättre utan om makt och kontroll, i deras värld så ska du inte äga din bostad, du ska inte få bestämma över dina egna pengar, du ska inte kunna resa med din bil var och när du vill osv.
Du ska inte kunna påverka din vardag själv utan staten ska betämma allt åt dig och det enklaste sättet att nå dit är att konfiskera innehållet i din plånbok med höga skatter på i stor sett allt.
Ingen behöver få det bättre för den sakens skull, det är inte det det handlar om.
 
Thomas59
Kurtivan skrev:
Nuvarande regering tog bort fastighetsskatten!
Kallade den avgift istället, är det bättre? Kanske tips till kommande regeringar, lova att ta bort skatt, men ersätta med avgift istället!
Visst är det så. Fastighetsskatten i den gamla formen, som var beroende av om grannarna sålde med god vinst togs bort och ersattes av en kommunal avgift som inte påverkas av att grannarna säljer medvinst. Fair and square!

Skatteuttag på inkomster och tillgångar är ju inte fel som princip även om skatt på tillgångar genom tiderna tagits ut på lite väl godtyckliga och märkliga vis. Vi har trots allt en hel del gemensamma utgifter som det är rimligt att vi bidrar till efter bärkraft så att boendet inte alls beskattas/har avgifter är väl kanske inte helt rimligt.

Fastighetsskatten i den gamla formen hade dock spelat ut sin roll som fördelningsinstrument (om den nu någonsin varit det) och istället blivit en straffskatt på helt normalt boende så det var helt rimligt, för att inte säga nödvändigt, att den togs bort och ersattes av ett mer rättvist avgiftsuttag.

Vid ett regeringsskifte är det troligt att S, MP,V kommer att återinföra skatten, kanske mot S bättre vetande, i den kohandel som troligtvis uppstår då V och MP ska få igenom sina hjärtefrågor dvs det ska bli dyrare att leva och företagen ska få det sämre. Då blir allt bättre enligt någon hitintills okänd naturlag:mad:.
 
Äh, jag tycker allt att alla (speciellt husägare) kan dela med sig ännu mer....tänk vad många det finns som inte orkar/vill arbeta & som är beroende av bidrag. Då krävs det minsann solidaritet ute i villorna.

Det är ju bara att åka igenom ett villa område & se hur svensson lever i överflöd.... flotta villor, nya fina bilar, svindyra gasolgrillar, swimmingpools osv osv. De kan allt dela med sig lite mer.... nästan så man mår illa när man tänker på hur bra husägarna i Sverige har det..... tänk på alla de som är instängda i sunkiga lägenheter i förorterna....de har det inte lätt inte.... fattigt & eländigt.... som inte har råd att köpa stor fin villa.

Nä, höj skatterna för alla !!!! mer rättvisa & solidaritet !!! Höj ersättningsnivån på alla bidrag !!!
 
hallå.. man spårar visst ur från ämnen ibland. Jag hatar inte regeringen men tycker väl inte att de har gjort nåt bra i min smak direkt. Gillade inte Persson heller när han satt, men men... De här är väl va oppositionen har lagt fram.

Ni får väl bedöma själva

Föreslagna förändringar:
1 januari 2011:
En ytterligare fastighetsskatt om 1 procent på taxeringsvärden över 4,5 miljoner kronor införs.
Begränsningsregeln för småhus utvidgas för att omfatta alla.
Räntebeläggningen av uppskov avskaffas i ett första steg för belopp upp till och med 200 000 kronor .
Fastighetsskatten för flerfamiljshus sänks från 0,4 till 0,22 procent.
Reavinstskatten höjs med en procentenhet (till 23 procent)
Den samlade effekten av dessa förslag är noll (dvs. skattehöjningar och skattesänkningar tar ut varandra)
Under mandatperioden 2011-2015:
Neutraliteten mellan olika upplåtelseformer utreds och åtgärder vidtas.
Räntebeläggningen av uppskov avskaffas successivt även beloppsgränsen för att göra uppskov tas successivt bort, givet av det statsfinansiella läget så tillåter och att det finansieras på ett fördelningspolitiskt acceptabelt sätt.
Skatteverket och andra har uttryckt oro för att den uppskjutna skatten inte kommer att betalas in. Bland annat har de pekat på att det föreligger risk i samband med att uppskov används för att köpa fastigheter utomlands. Vi kommer därför att tillsätta en utredning som ser över systemet med uppskov och hur det kan säkerställas att dessa betalas in.
 
Sossarna? Varför inte.

Men absolut inte den gamla fastighets skatten.

Och absolut inte MONA!!!!!!!!!!!!
 
thunberg skrev:
Föreslagna förändringar:
1 januari 2011:
En ytterligare fastighetsskatt om 1 procent på taxeringsvärden över 4,5 miljoner kronor införs.
Tack thunberg för styrning mot on-topic :)

Reagerar på ordet ytterligare, syftar man då till att återinföra den sedvanliga fastighetsskatten som den var innan borgerligt styre? Och sen som grädde på moset denna förmöghetsskatt-dubbletten. För förmöghetsskatten införs väl på dagen ett eventuellt tillträde av en sossestyrd regering...
 
Ett samhälle behöver pengar för att fungera, någonstans ska pengarna in.
Fastigheter är lätta att ta in skatt på för att det inte går att undkomma, ägarna är kända och registrerade.

Det är till och med en så bra skatt så Anders Borg tvingade Lettlands regering att införa den för att de skulle få bankstöd.
Att vi har avskaffat den är som alla förstår en myt, vi har bytt till ett mer passande namn. En avgift som ingen kan förklara vilken tjänst man betalar för, det är trots allt avgifters funktion.

http://www.zaramis.nu/blog/2009/10/13/anders-borgs-kluvna-tunga/
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1630&artikel=3141284

Vill minnas att denna nuvarande borgerliga regering infört skatter som inte funnits tidigare, ex trafikförsäkringsskatt.
Kostar mig tre tusen om året i skatt för bil och motorcykel.
 
Thomas59 skrev:
Ditt resonemang stämmer ju bara om man definierar "bättre" som högre bidrag.
Ja. Eller lön. Men det är klart. Att vara kommunalanställd kan ju också ses som att gå på bidrag. :D
 
Thomas59 skrev:
Även om man inte tror det så är det bättre att dra in sina egna pengar än att få bidrag. Delar man inte den åsikten kan man gått få det lite sämre. Man vill ju inte vara med och bidra.
Jag delar inte din något fyrkantiga syn på ett Sverige fullt av människor som antingen vill göra rätt för sig, eller begär att få allt serverat på ett silverfat.

Dock tror jag att vi är överens om att vi har (och har haft) ett generöst socialt skyddsnät och att det har fuskats för mycket.
 
Thomas59 skrev:
Att taxeringsvärdena skenat under senare tid är nog inte heller en slump. Ingen bryr sig ju för tillfället så varför inte höja allt man orkar.
Det där handlar väl snarare om att de senaste årens skenande fastighetspriser slutligen avspeglas i taxeringsvärdena?
 
Fotografen skrev:
Nej, det är tyvärr inte trams. Som statsanställd har jag god inblick i hur bra staten är på att förstöra pengar till ingen nytta.
Hur förstör man pengar?
 
Nyfniken: ekonomin i vårt samhälle är inte ett stort nollsummespel där det bara handlar om att fördela en viss mängd pengar (som vänstern alltid har trott). Politiken som förs har stor betydelse för hur bra ekonomi vi har i vårt land, hur mycket pengar vi har att röra oss med!
 
injonil: Goddag yxskaft.
 
Nyfniken skrev:
Trams. Pengar försvinner inte. Någon får det bättre. Om inte annat så behöver väl skatteverket nyanställa ;)
Haha, det jag syftade på var det du skrev tidigare, citatet ovan. Det lät som om trodde att en viss politik inte kunde vara sämre för alla. Det kan den och det var det jag visade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.