Hej!
Är i STORT behov av hjälp! Värmer i vanliga fall upp huset med luftvärmepump men har olja som reserv vilket jag använder nu när det är extra kallt. Det var ett tag sedan oljan var igång men jag motionskör pannan ca 1 gång i månaden för att inte få något strul. Jag har dock märkt att ett element står och "skvalar" dvs låter som rinnande vatten. Googlade och läste att det kan bero på att man behöver fylla på vatten på systemet. Men HUR sjutton gör jag det? :confused: Lägger in två bilder på hur det ser ut, kanske någon kan förklara utifrån det? (Jag har luftat elementet)
Tusen tack på förhand!!
ATT00001.jpg
ATT00004.jpg
 
du fyller på inkommande vatten nära cirkpumpen kolla trycket på expan...glöm ej att lufta systemet
 
Hej och tack flubbe för ditt svar!
jag är dock nybörjare på detta (läs total novis) så jag behöver nog lite närmare guidning.... HUR fyller jag på vatten? Genom att vrida på en kran? Hur länge? genom att kolla trycket på expansionskärlet? Är det den mätaren som syns i bild? Hur vet jag vilken kran jag ska välja och hur vet jag när det är rätt? Man ser ju cirkulationspumpen på bild (den svarta) kan det vara kranen på samma rör, dvs som sitter ovanför cirkulationspumpen?
Tack på förhand!
 
Nej, det är troligen inte den som sitter ovanför cirkulationspumpen. Det ska vara en ventil som sitter på ett rör mellan kallvattentöret (eller varmvattenröret i vissa fall) och radiatorvattnet. Kan vara den som syns under manometern och saknar ratt. Ta höjden upp till högsta radiatorn, dividera med 10 så har du lämpligt lägsta tryck i bar när systemet är kallt (eller man bör förstås helst ligga lite över för att ha lite marginal). Normalt mindre än 1.5 bar eftersom säkerhetsventilen brukar öppna vid detta tryck, och vattnet expanderar när man värmer upp och då stiger trycket. Fyll på tills manometern visar det tryck du kommit fram till, värm upp och lufta.
 
Redigerat:
Hmm rent spontant så ser du ut att ha tryck i systemet på mätaren?
Börja med att lufta alla ställen du kan tills det bara är vatten som kommer ut och sedan fyller du systemet till lämpligt tryck, svårt att säga vad det kan vara utan att testa sig fram eller se det irl. Men gissar att läpligt tryck är som den svarta nålen på mätaren visar nu enl bilden.
Påfyllningen borde vara ngt som inte syns på bilderna men en kran som är kopplad från kallvattnet till värmeledningen/pannan via en kran/ventil.
OBS fyll inte för mycket!!
 
Tack mulpac för svar!!! Jag känner mig grymt osäker! Vad kan hända om jag gör fel? Har för mig att trycket legat på 1.5 men tror det var lägre nu. Är det pga för lite vatten i systemet? Hör jag att det strömmar vatten om jag öppnar ventilen och då vet att jag gör rätt? Krävs det särskild nyckel tro eller funkar skiftnyckel?

Vad menas med "Ta höjden upp till högsta radiatorn" Ke? *dumstrut på* Från var mäter man menar du? Spånar.... Mått från källaren där pannan står, Mått över havet, mått från golvet.... Öh? Säkert superlätt när man kan det men jag fattar tyvärr nada vilket jag INTE gillar.....

Och hur vet jag vilket som är kallvattentöret (eller varmvattenröret i vissa fall) och radiatorvattnet?

Tack på förhand!
 
Hallå Tossegubben,
vi skrev visst samtidigt du och jag. Öh nu blir jag ännu mer förvirrad....
hur ska det här se ut:
Påfyllningen borde vara ngt som inte syns på bilderna men en kran som är kopplad från kallvattnet till värmeledningen/pannan via en kran/ventil
jag kan gå ner och fota mer, men jag tror jag fick med allt.... Det är för övrigt en Kungspanna jag har.
 
Anna Lilja skrev:
Vad menas med "Ta höjden upp till högsta radiatorn" Ke? *dumstrut på* Från var mäter man menar du? Spånar.... Mått från källaren där pannan står, Mått över havet, mått från golvet.... Öh? Säkert superlätt när man kan det men jag fattar tyvärr nada vilket jag INTE gillar.....
Från manometern upp till högsta punkten (alltså längst upp på det element som sitter högst.)

Anna Lilja skrev:
Och hur vet jag vilket som är kallvattentöret (eller varmvattenröret i vissa fall) och radiatorvattnet?
Med kallvattenröret menar jag alltså det rör som leder vatten fram till dina kallvattenkranar i t.ex. diskbänk och tvättställ.
Jag gissar alltså nu att kallvattenröret är kopparröret med kulventil som syns till höger i första bilden, men jag är absolut inte säker på det eftersom bilden bara visar en liten del så det går ju inte att se var det kommer ifrån och vart det tar vägen.

Om det är ventilen utan ratt och ratten har försvunnit får du ta en skiftnyckel eller något annat lämpligt.
 
Har provat lufta, händer inte ett skit. Eller ja, kommer inget vatten i alla fall. Har bara på två element. Räcker det att lufta dessa, de andra går väl inte att lufta när de ej är på. Eller?

Jag går och fotar - återkommer. Det är två foton ovan, men de visar samma sak, skulle eg sitta bredvid varann. Bättre att jag tar ett nytt, de ovan är med mobilen.
 
Redigerat:
Anna Lilja skrev:
Har provat lufta, händer inte ett skit. Eller ja, kommer inget vatten i alla fall. Har bara på två element. Räcker det att lufta dessa, de andra går väl inte att lufta när de ej är på. Eller?
Kommer det inget vatten har du för lågt tryck, eller också har luftningsventilen blivit igentäppt så den inte går att öppna. Om du bara stängt elementen på vredet kan det gå att lufta dem ändå eftersom de trycksätts av returledningen om du har nog högt tryck.

Har kikat lite mer på bilderna, och här är min gissning på rören ovanför pannan på andra bilden, från vänster till höger:
Framledning till radiatorerna (med cirkulationspump)
Returledning från radiatorer
Expansionsanslutning med manometer och påfyllningsventil
Tappvarmvatten
Kallvattenanslutning

Om detta stämer är det ventilen utan ratt du fyller på med, alltså den under manometern.
 
Redigerat:
Anna Lilja skrev:
Har för mig att trycket legat på 1.5 men tror det var lägre nu.
Om trycket går upp till 1.5 bar när pannan är varm öppnar troligen säkerhetsventilen och släpper ut vatten. Varierar trycket för mycket när pannan är varm resp. kall kan det vara för lite luft i expansionskärlet, eller gummimembranet i kärlet kan t.o.m. vara trasigt.
 
Själv är bäste dräng? Näe utan er hade jag inte fixat det! Hade inte vågat testa! Har nu varit nere i källaren och kollat. Manometern (?) svarta nål stod på 0,25 och röda på 0,1. Skruvade på ventilen utan ratt och vips så steg den svarta nålen till 1,25!! Bör jag kom upp igen lät inte längre elementet OCH det gick att lufta så det kom vatten (först "champange"). Ska se över alla element och lägga upp foton, men det får bli först senare, måste iväg först. Tusen tack för engagemang och hjälp!! Utan er hade jag inte fixat det.

Åsså var det där med trycket ja. I källaren är det 1,70 i takhöjd (cirka), manometern sitter kanske på 1,6 höjd, jag har bara en våning så elementen sitter ju inte så högt upp, ca 5-10 cm från golvet kanske, plus att golvet bygger en del. Kan det då vara källaren: 10 cm, golv 5cm, ovan golv 5 = 15 och delat på 10 = 1,5 tryck?

Återkommer med bilder och info!
 
Anna Lilja skrev:
. Skruvade på ventilen utan ratt och vips så steg den svarta nålen till 1,25!!

Åsså var det där med trycket ja. I källaren är det 1,70 i takhöjd (cirka), manometern sitter kanske på 1,6 höjd, jag har bara en våning så elementen sitter ju inte så högt upp, ca 5-10 cm från golvet kanske, plus att golvet bygger en del. Kan det då vara källaren: 10 cm, golv 5cm, ovan golv 5 = 15 och delat på 10 = 1,5 tryck?

Återkommer med bilder och info!
Njae, med bara en våning är det väl kanske 2-3 meter upp till högsta elementet från manometern, så du skulle kunna ligga på ca 0.5 bar eller strax under när systemet är kallt. 1,25 bar som du ställde på nu går naturligtvis också bra under förutsättning att trycket inte går upp till 1.5 bar när pannan blir varm så vattnet åker ut genom säkerhetsventilen. Fast om du efter det fortfarande har åtminstone 0,5 bar eller så när pannan är kall så har du hamnat rätt.
 
Du skulle inte ha fyllt på något vatten alls. Det vatten du fyllt på kommer att åka ut genom säkerhetsventilen när hela systemet blir varmt. (för nu är väl elementen kalla) Att trycket var lågt och elementen skvalade berodde på att vattnet krympt när det är kallt.
Du har alltså en systemhöjd på max 2 meter och då är 1.25 kg övertryck för mycket. Du klarar dig med 0,3 kg övertryck för att det ska bli vatten i elementen.
Den röda 16 litersburken i bakgrunden ska vara en tryckbuffert (expansionskärlet) som tar upp systemets volymändringar. Men gör man hela systemet kallt så är det helt normalt att trycket går ned till noll.
Bara att sätta fart i pannan och alla radiatorer så blir trycket normalt igen.
 
Jo jag instämmer med Mulpac, svårt att sitta vid en dator och gissa på en bild utan alla fakta men funkar det bra nu så är det troligtvis rätt iaf och skulle det bli för högt tryck är det ingen katastrof om bara övertrycksventil fungerar ok.
Ett tips är att testa dom ibland med, dom är som en jordfelsbrytare typ och behöver "motioneras"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.