Eller så hoppar du anslutningsdosan nere, under aggregatet, och går direkt in i aggregatet med EKK-kabeln, enligt Tylö i alla fall.
 
Gummikabeln/anslutningskabeln skall gå från anslutningsdosan till aggregatet... Basturum är förresten inte våtrum normalt sätt (Ingen golvbrunn och inget tappställe i dem), tvärtemot är nog de ett av de torraste rummen man har....den lilla fuktighet man slänger på aggregatet dunstar snabbt....

Man kan ju ha gummikabeln som en "skarvsladd" längs golvet till dosan...heh, undrar om det finns regel mot det...dvs regel om hur lång anslutnigskabeln får vara?
 
PST skrev:
Gummikabeln/anslutningskabeln skall gå från anslutningsdosan till aggregatet... Basturum är förresten inte våtrum normalt sätt (Ingen golvbrunn och inget tappställe i dem), tvärtemot är nog de ett av de torraste rummen man har....den lilla fuktighet man slänger på aggregatet dunstar snabbt....

Man kan ju ha gummikabeln som en "skarvsladd" längs golvet till dosan...heh, undrar om det finns regel mot det...dvs regel om hur lång anslutnigskabeln får vara?
Ja de finns det. De står att installationerna "Skall vara utförd enligt god elsäkerhetsmässig praxis" eller något sådant.. samt "Fackmanna mässigt utfört".

d^_^b
 
Rrrrr skrev:
Ja de finns det. De står att installationerna "Skall vara utförd enligt god elsäkerhetsmässig praxis" eller något sådant.. samt "Fackmanna mässigt utfört".

d^_^b
Fackmannen avgör hur lång anslutningskabeln får vara alltså----:D
 
Det räcker att ha tråden på ett ställe!
 
Ursäkta mig.
Jag förtjänar skäll eftersom jag kände till regeln.:(
Fortsättningen på tråden får föras i bastuforumet.
 
PST skrev:
Basturum är förresten inte våtrum normalt sätt (Ingen golvbrunn och inget tappställe i dem), tvärtemot är nog de ett av de torraste rummen man har....den lilla fuktighet man slänger på aggregatet dunstar snabbt....
Brukar en svensk bastu verkligen byggas utan golvbrunn? Nog för att jag är ganska finsk när det kommer till bastubadande, men det verkar väldigt opraktiskt.
 
Ifö skrev:
Ursäkta mig.
Jag förtjänar skäll eftersom jag kände till regeln.:(
Fortsättningen på tråden får föras i bastuforumet.
Nej, ni får fortsätta här i El eftersom jag slog ihop trådarna :)
 
Låter bra!
 
PST skrev:
tvärtemot är nog de ett av de torraste rummen man har....den lilla fuktighet man slänger på aggregatet dunstar snabbt....


Och vad blir vatten som dunstar på aggregatet? Torrt?
 
Ånga som går ut genom ventilationen ....
 
Jag tror att jag dosar av och sätter någon form av värme- och fuktbeständig gummikabel. Får väl dra FK eller EKK/EKLK resten av vägen men tråkigt nog finns det inget VP-rör så det får bli lite åverkan på väggarna.
 
sajjen skrev:
Brukar en svensk bastu verkligen byggas utan golvbrunn? Nog för att jag är ganska finsk när det kommer till bastubadande, men det verkar väldigt opraktiskt.
Ja det har iallafall varit väldigt vanligt. Basturummet byggdes snarast som ett rum i rummet och ev golvbrunn sitter utanför i duschen, och det brukar vara plats för ev vatten att rinna ut under bastusörrens tröskel. Iiofs kastar svenska bastubadare mycket mindre vatten där de bastar (Ingen överförd bemärkelse tack:D), men får man vatten på golvet har man kastat för mycket oavsett detta.

Om man skulle fuktmäta i en bastu efter användning tror jag man ser att det är väldigt torrt normalt sett, fukten avdunstar som sagt upp via ventilationen

Om det finns andra regler nuförtiden vet jag ej, men man sparade säkert några tusenlappar på att slippa avloppsbrunn i bastun
 
Nog håller jag med om att man har kastat för mycket vatten på kaminen om det rinner genom utan att förångas (alternativt så har man en kamin med allt för lite sten i). Det opraktiska ligger mer i att det rinner både svett och vatten från de personer som sitter på lavarna. Dessutom är det smidigt att kunna använda rejält med vatten när man skurar lavarna.

Att väggar och tak torkar bra köper jag, men golvet i en bastu blir ju inte speciellt varmt.
 
sajjen skrev:
Nog håller jag med om att man har kastat för mycket vatten på kaminen om det rinner genom utan att förångas (alternativt så har man en kamin med allt för lite sten i). Det opraktiska ligger mer i att det rinner både svett och vatten från de personer som sitter på lavarna. Dessutom är det smidigt att kunna använda rejält med vatten när man skurar lavarna.

Att väggar och tak torkar bra köper jag, men golvet i en bastu blir ju inte speciellt varmt.
Nej och därför skall elen dras där nere...Och ja,det är smidigt att kunna våtmoppa med högtryckstvätten...men det funkar även med mopp och hink med urvridare...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.