Hur menar du? Från en annan grupp?
 
MiaSthlm skrev:
Så är skåpet bredvid badkaret och det är lampa och uttag i skåpet så får man inte ha det där ens om det är jordat och jordfelsbrytare i huset.
Eller menar du om det inte är jordat och man "bara har jordfelsbrytare?
Skall man koppla bort uttaget eller?

TAcksam för klargörande :)
Ange hur långt från dusch/badkar uttaget sitter.
 
Som du skriver det att skåpet sitter bredvid badkaret (mindre än 60cm) så får det inte finnas ett uttag överhuvudtaget oavsett om det finns jord och/eller jordfelsbrytare.
 
>Hur menar du?
Det kanske är att sno tråden och min nomenklatur kanske är fel, men frågar man inte får man inte veta. Antag att rummet matas direkt från central utan jord från en säkring. Antag även att direkt bakom badrumsförbrukaren, i annat rum, sådär 10cm bort på andra sidan väggen finns en dosa som matas från annan säkring. Där finns jord och jord är väl jord var än den finns...?
 
Njaa..

Om jag fattar dig rätt så gäller det om du får koppla jord från badrummet via en annan grupp (=annan säkring)?

Det får man inte. Det finns flera risker med att göra så, jag kan inte alla argument men 2 st komemr här. Om du gör så så finns det risk att någon i ett senare skede med ombyggnad tar bort den grupp som du "lånat" jord från. Då blir badrummet utan skyddsjord. Ett annat argument är att om 2 grupper använder samma jordledare så kan man få överbelastning på jorden, med brand som följd.

Antag att du får jordfel i en pryl först, men inte full kortslutning, säkringen håller, det går ex. 10A i jorden. Sedan får du ett liknande fel i den andra gruppen, jordledaren blir överbelastad.
 
Om du har möjlighet att hitta jord i en annan grupp tillräckligt nära för att kunna dra dit en jordledare så kan du lika gärna dra dit en riktig kabel och låta den gruppen mata badrummet istället för den jordlösa gruppen.
 
>Det får man inte.

OK, det var ett hypotetiskt exempel inspirerat ur ett liknande fall med utebelysning från tidigare där jag kände stark frestelse att låna jorden från en kabel som fanns tillgänglig. Det blev en annan lösning, men frågan har ändå funnits där. Det borde ju funka... Det ger tydligen också första linjens skydd. För att det ska gå åt skogen ska minst två system fallera.

Ditt första motexempel är rätt starkt och räcker som motiv till regeln för mig.

Det andra kan såklart också hända, men känns konstruerat och osannolikt. Här ska två system trassla på samma sätt samtidigt. Ingen av dem med särskilt stor sannolikhet. Kombinerar man dessa två osannolika händelser så... Redan vid det första felet (10A genom jord) borde väl JFB smälla av...) Om det är en rimligt trolig brandrisk så måste också man fråga vem i hela friden som sa ja till stearinljus...
 
Njaa, exempel 2 är inte fullt så osannolikt. Visserligen krävs det 2 fel samtidigt, men (om vi bortser från jfb) så kan det första felet finnas där i 40 år utan att någon upptäcker det, att under den tiden få ett andra fel är inte så himla osannolikt.
 
Jag skulle kunna tänka mig att det finns ETT undantag till att dra fram jord till badrumlampa med uttag.

OM lampan och uttaget är delar av ett badrumskåp, och det klart och tydligt består dels av en lampa som INTE kan jordas (t.ex. allt är av trä, glas, porslin o.s.v.) och uttaget är utbytbart, då *gissar* jag att man får byta till ett sådant uttag som man bara kan stoppa in platta stickproppar i.

Exempel på sådant uttag:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135423812
eller:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19753232

Min poäng med detta är att man då bara kan ansluta dubbelisolerade ("klass 2")-apparater (till exempel en rakapparat eller vissa hårtorkar). Dessa får anslutas i jordade uttag, och får därmed användas i badrum, men de är inte jordade och därmed så går det bra att installera ett såntdär uttag.

Rätt eller fel? (Givetvis måste man ha jordfelsbrytare hur man än gör).
 
Rakapparater har av hävd anslutits till 110V-uttag efter skyddstransformator, just för att få personskydd.
 
edvinf skrev:
OK, det var ett hypotetiskt exempel inspirerat ur ett liknande fall med utebelysning från tidigare där jag kände stark frestelse att låna jorden från en kabel som fanns tillgänglig.
Om du dels har en jordad kabel (t.ex. till motorvärmaruttaget) och dels en gammal ojordad installation till en utebelysning så kan du istället göra så att belysningen matas från "motorvärmarledningen" och den gamla ojordade ledningen används bara mellan en kopplingsdosa ute och en strömbrytare inomhus. Strömbrytare brukar aldrig behöva jordas (speciellt inte inomhus i en befintlig installation). Matningen inomhus tas alltså helt bort från utebelysningskretsen. Voilá, snyggt och prydligt jordat utan att behöva byta gammal kabel.

Å andra sidan så ska man väl fundera många gånger extra innan man använder en gammal kabel på det här sättet. Om det är en gammal kulo med "oljepapp"-isolering så är det absolut bäst att byta skiten oavsett hur mycket åverkan det blir på inredningen av att byta kabeln...
 
> Voilá, snyggt och prydligt jordat utan att behöva byta gammal kabel.

Elegant! Får väl se till sommaren vad det blir. Nu är det för kallt att gå ut. Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.