Hej!
Jag har en fundering.
Jag har ett välisolerat hus.
Där finns FTX som även värmer varmvattnet. Jag har även golvvärmeslingor som behövs när det är som kallast maxeffekt på ca 3 kW.
Dock är inte dessa inkopplade till någon värmekälla ännu.
Tänkte höra om några förslag.
Har funderat på elpanna, värmepump.
Vill ju ha en låg installationskostnad, men också en låg drift. Det optimala med andra ord.

Några förslag?
 
Finns det någon billig värmepump för luft/vatten? :confused:
 
www.nordenberedaren.se

Sedan brukar det finnas på Jula och Överskottsbolaget mm. Billigt är kanske en överdrift. En på mitt jobb planerar att på sikt ha vattenburen värme i sitt hus. Först ut blev köket. I det färdigrenoverade köket fanns golvvärmeslingor, men inget att värma vattnet med. I väntan på den framtida investeringen i panna av något slag köpte han en liten varmvattenberedare som sitter som elpanna i köket. Billig i installation, men jag saknar kompetens att yttra mig om eventuella nackdelar med lösningen.

Erik
 
Värmebaronen har en elpanna VE4, är det någon som känner till hur den är att montera och drifta?
 
"Nyfiken" undrar vad det är för märke/modell på ventilationsaggregatet?
 
Ventilationsaggregatet är en NIlan VP 18.
 
Intressant för en novis som mig :)

Det talas inte mycket om sådana aggregat, i princip en FLVP men som även värmer tilluften, ist för dagens populära som suger isande luft genom väggventiler...

Redigering:

Såg på nilans hemsida att VP18 gick att få med extra spiral för övriga värmekällor.
Kanske det går att installera + solvärme, pellets?
 
Redigerat:
:(Jo, det är sant, dock måste det finnas från början, tyvärr.
 
En mycket bra recension. Varför kan inte nilan i Sverige skriva det i sitt material, så att det blir begripligt. Jag håller med om att det finns mer att önska för att få en optimal drift. Jag har försökt, men inte känt att jag lyckats med det.
Vi har ett system som ska värma tilluften dock. Vi har dock problem med styrningen där också. Jag upplever att det är styrningen som är det svåraste med alla system. Ju fler parametrar som kan ändras ju svårare blir det att få de optimalt.
Hur har det gått fortsättningsvis, två år senare?
 
Den tuggar på så gott den kan och jag ändrar inställningar efter utetemperaturen så gott jag kan och tillsammans försöker vi prestera så gott det går för ekonomin :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.