Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Slänger in ett litet svar eftersom min make inte verkar göra de. Jag går och funderar massor på hur vi ska göra med de här. Vi har inte bott här så länge så de är inte så mycke pengar de handlar om. Vi hade velat att han skulle erbjuda sig att betala men de verkar inte bli så. Vi kommer prata med grannarna och be dom hjälpa till med kommande elräkning, de tycker jag känns som de skulle vara en bra lösning. Tycker dom inte att de är deras sak att göra så känns de inte som dom bryr sig något vidare och då kommer vi ringa mäklaren och fråga honom vart vi ska vända oss. De känns väl lite sandlåda att tänka så men varför ska vi va snälla och bjuda på en hel del el utan att dom ens har lust att hjälpa till lite med en räkning.
Jag vill helst ha lugn och ro runt mig så jag hoppas att vi slipper krångla och att någon blir sur. Vill faktiskt kunna bo här länge och iaf kunna hejja lite på grannarna ibland, inte behöva oroa sig för en massa gnäll sen när vi ska börja renovera.

Tack för alla svar :)

/Annsofi
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Men vad är det för jäkla grannar som förbrukar el för tusentals kronor på er bekostnad och sedan inte gör rätt för sig? Har folk ingen vanlig hyfs? Hoppas att jag slipper såna grannar! De vi har nu är kanonbra.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
fabban skrev:
nu har jag varit fram med tångampermetern o mät lite, fick fram att jag på en fas hade en belastning på 11,8A. testade då att börja skruva ut proppar. konstaterade då att en sk. stigare står för drygt 10A förbrukning. dock så hittar jag inte var denna stigare tar vägen då allt i huset ändå fungerar normalt. har tre undercentraler utplacerade i huset, och ingen av dessa är påverkade av ur skruvning av proppen.
så nu är den stora frågan, vart tusan tar den vägen.
12A x 240V =2880 Watt x 24 timmar = 69kWh x 30 dagar = 2070 kWh bara för den senaste månaden! Det kan skillja lite. November var inte så kallt (tror jag). Jag gissar på en förbrukning på 1600 kWh. Så för era 3 månader som ni bodde där tror jag det skulle ligga på 4000-4500 kWh.

Om ni betalar för elen 1,3 kr blir det 5200 - 5900 kr!
Är ni "rika" kan ni bjuda grannen på det. Men jag tror inte på trevliga grannar som vill inte göra rätt för sig. De skulle erbjuda er pengar! Gör de inte det, är de inga trevliga grannar.
Då skulle jag gå vidare med det.

Jag hade gjort enligt följande.

1. plockat fram räkningar.
2. räknat ut på ett ca deras förbrukning / eller skulle be el leverantören göra det
3. bjudit de på kaffe och frågat vad de rekommenderar er att göra.
4. troligen säger de samma sak som innan att ni ska kräva kommunen
5. då frågar ni om de hade släppt detta / troligen inte
6. be de skriva under erat kravbrev till kommunen / att de styrker att ni har rätt
7. samtidigt koppla in eran jurist från försäkringsbolaget
8. resten ordnar sig

Men vill ni ha oärliga grannar för 5000 så varsågoda.

p.s. jag har världens bästa grannar. De hjälpte mig att skotta snö! Och de tycker att rätt ska vara rätt!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Tack, jag gillar ditt sätt kamilenski.

Men ni har ju helt rätt i att de inte är trevliga grannar om dom inte erbjuder sig betala alternativt prata med kommunen för att hjälpa till att lösa detta.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Att prata med kommunen är bara en omväg för er och dem. OM kommunen betalar ut pengar till er så kommer dom i slutändan kräva grannen på pengarna eftersom ellagen säger att den som förbrukat strömmen ska betala den.

Var det kommunen eller någon annan som ägde fastigheten innan ni köpte den?
Om tidigare fastighetsägare får nys om felkopplingen så misstänker jag att dom kan kräva grannen på pengar för förbrukning 3 år tillbaka.
Försök få grannen att förstå detta så borde det lösa sig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mrfrenzy skrev:
Att prata med kommunen är bara en omväg för er och dem. OM kommunen betalar ut pengar till er så kommer dom i slutändan kräva grannen på pengarna eftersom ellagen säger att den som förbrukat strömmen ska betala den.

Var det kommunen eller någon annan som ägde fastigheten innan ni köpte den?
Om tidigare fastighetsägare får nys om felkopplingen så misstänker jag att dom kan kräva grannen på pengar för förbrukning 3 år tillbaka.
Försök få grannen att förstå detta så borde det lösa sig.
De är kommunen som ägde innan oss. Jag har sagt åt grannen att jag misstänker att kommunen kommer kräva pengar men han tycker att de är kommunens fel eftersom dom inte kopplat från elen när han köpte sitt hus, de är därför han tycker att vi ska kräva kommunen på pengar.
 
Hade grannen kommit till mig och påvisat att jag använt av deras el hade jag gjort allt för att göra rätt för mig, så jag går nog på den linjen att det är grannen som är oärlig/oschyst om han inte erbjuder sig att betala det han uppskattningsvis förbrukat.
För han hade ju ändå fått betala elen om det hade varit rätt kopplat från början. Även om du är rädd för att grannsämjan ska få sig en törn ska man inte "blunda" för allt, det slutar ju med att det kan bli odrägligt för dig om du inte får något tillbaka....
Och att blanda in kommunen i det hela gör nog att det kommer ta låång tid att få rätt, om ni ens får rätt, för dem kommer hävda med alla medel att de inte har skuld....
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Dåså, du har redan upplyst grannen om konsekvenserna. Eftersom han inte tror dig så hade ju jag gjort som han önskar.
Dvs kontakta kommunen och informera dom om dina mätningar och uppskattad förbrukning, sen kan han ju försöka strida med dom om att hans ström skulle vara gratis för dom senaste tre åren...
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker att ni ska kräva kommunen på den förbrukade elen. Det är ju de som ställt till det från början.

Om kommunen vill så kan de ju sen kräva pengar av grannen, men det tror jag inte att de gör.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Grannen verkar inte ha så bra koll på juridiken :)

Enklaste för er och billigaste för grannen är att ni gör upp tillsammans. Att gå via kommunen kommer innebära en massa administrativt jobb för er och betydligt större utgift för grannen.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Jag tycker att ni ska kräva kommunen på den förbrukade elen. Det är ju de som ställt till det från början.

Om kommunen vill så kan de ju sen kräva pengar av grannen, men det tror jag inte att de gör.
El leverantören kan kräva pengar för el för de senaste 3 åren. Även om det är dem som gör fel.
Så även kommunen kan kräva... Jag lovar :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
kamilenski skrev:
El leverantören kan kräva pengar för el för de senaste 3 åren. Även om det är dem som gör fel.
Så även kommunen kan kräva... Jag lovar :)
Jag tycker hur som helst att det är kommunens bekymmer, inte trådskaparens.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Otroligt märkligt attt grannen inte halar upp plånboken och betalar strömmen, vad hade han/hon räknat med? Alla vet att el kostar pengar.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Jag tycker hur som helst att det är kommunens bekymmer, inte trådskaparens.
Tyvärr är det TS som ska kräva / starta det. Inte kommunen. Själv skulle jag lägga det på mitt FB. I alla fall börjat i den ändan.

Har man mycket pengar hade man kunnat lägga det på den egna advokaten.
 
Spännande tråd ;)

Bra att du hade lite koll iaf och upptäckte "läckaget" jag hoppas bara att ni får igen slantarna av grannen tids nog eller att det löser sig på nått sätt iform av utbyte eller dyligt utan att det blir en tråkig tvist.

Vet inte mycket om vem som är skyldig vem(tänker på vad man som köpare är skyldig till att kolla upp innan husköp) men själv tycker jag ju att du /ni borde blivit informerade om avsäkringen till grannen för vaktmästaren/fastighetsskötaren måste ju brar ha vetat om det innan det blev sålt privat.



Jaja lycka till iaf och hoppas det reder sig i helhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.