Hej alla kunniga där ute, här sitter en orolig och nyblivet husägare med - 25C! I morse när vi skulle duscha så fanns det inget varmvatten på övervåningen - inte en droppe, någon som vet vad som kan vara felet?

Varmvattnet på nedervåningen fungerar och alla element fungerar samt det är bra tryck på kallvattnet på övervåningen. Tycker mig inte se någon tryckskillnad på varmvattnet på nedervåningen heller.

Det sitter en Nibe 310 fighter i huset. Känns som att felen kan vara att den inte orkar trycka vattnet upp hit alternativt läckage någonstans!?

Hoppas på snabbt svar!

MVH
Tomas
 
Niben trycker inte vattnet någonstans, har du tryck i andra kranar så har din varmvattenledning frusit.

Protte
 
Det roliga är att rören går upp vid pannan och sedan i golvet hela vägen in till badrummet och vi har 20C i hela huset så det hade jag uteslutit!? Tycker det vore omöjligt och jag har känt på golvet men känner ingen kyla någonstans heller..
 
Tänkte bara meddela att det hela är löst och det var en ispropp som det sas innan men jag förstår fortfarande och kommer nog aldrig att göra det heller hur det är möjligt.

Varmvattnet uppe användes inatt kl 01:00 och 05:30 är det en ispropp.. men inte på kallvattnet som redan var kallt!?

Jaja, tack så länge, nu är det bara att be till gudarna att strömmen inte upphör för då har jag ingen värme överhuvudtaget.. ska fixa en annan värmekälla också men köpte huset i november och har sedan dess flyttat in så.
 
Japp, så var det hos svärmor och svärfar också och det tinade upp dagen efter.

Protte
 
Faktum är att varmvatten som svalnat har en lägre frystemp än kallvatten pga syrehalten
 
Tror ni jag lärde mig första gången det frös då!!?!??!

Det är ett nybyggt badrum på övervåningen där det fryser, de har fuskat när de har byggt det så det är dåligt med isolering mot kryputrymmet så att säga, nu har jag tagit lite isolering jag har, täcken och sittdynor och byggt upp lite isolering på utsidan samt tryckt in kupevärmaren i badrummet. I badrummet finns det golvvärme men inte inne i själva duschen och det är där det frusit.

Funderar om jag ska ta och byta plats på kall/varmvattnet och köra det genom den närliggande för att värma upp rören.. men jag vågar inte såhär dags på en lördagkväll ifall det händer nåt med någonting så jag måste få tag i nya grejer.

Hur stor risk är det att sånt hör fryser sönder är nåt jag undrar över?
 
Tossegubbe skrev:
Faktum är att varmvatten som svalnat har en lägre frystemp än kallvatten pga syrehalten
Hur många grader ändras fryspunkten på avsvalnat VV? Vart tar syret vägen då det är instängt i ett rör?

Protte
 
Exakt vad det gör i grader kan jag inte svara på men gissar på kke 2-3 grader?
Det blir såvitt jag fårstått det så att syret fastnar på väggarna i röret ungefär som när du kokar upp vatten i en kastrull och det bildas bubblor på kanterna innan det kokar upp du vet?

prototypen skrev:
Hur många grader ändras fryspunkten på avsvalnat VV? Vart tar syret vägen då det är instängt i ett rör?

Protte
 
Med en sådan differens är det ju svårt att definiera noll grader såsom Celsius gjorde. Jag har lagt frågan på ett annat forum också och där pekar mycket på att det är en internetskröna men jag vet ännu inte.

Protte
 
Tossegubbe skrev:
Det blir såvitt jag fårstått det så att syret fastnar på väggarna i röret ungefär som när du kokar upp vatten i en kastrull och det bildas bubblor på kanterna innan det kokar upp du vet?
Tänk vad man får lära sig här på Byggahus:confused:
 
Jo fast att det är en massa faktorer som påverkar fryspunkten såväl som kokpunkten på "vatten" är et ju inget tvivel om, till att börja med så är det ju inte "rent" vatten vi har i ledningar och kranar så att generalisera är svårt.
Dock vet jag av praktisk erfarenhet att VV ledningen fryser först när dom ligger brevid varandra.

prototypen skrev:
Med en sådan differens är det ju svårt att definiera noll grader såsom Celsius gjorde. Jag har lagt frågan på ett annat forum också och där pekar mycket på att det är en internetskröna men jag vet ännu inte.

Protte
 
Se det inte som fakta i detta fallet, det är bara vad jag fått förklarat för mig men sanningen är säkert mer komplicerad och mer vetenskaplig hehe

Bosse_A skrev:
Tänk vad man får lära sig här på Byggahus:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.