Hejsan, ska renovera mitt badrum på ca 6 kvm. Eftersom jag ska göra totalrenovering, dvs riva väggar och golv in till stomme så har jag möjligheter att "göra om göra rätt" för det är inte bra som det är nu.
Nåväl, jag ska regla väggarna med 45x120 reglar, dels för garanterat stabilt, dels för att det som sitter nu(nån form av board+regel+spån+allt möjligt bygger 120mm så det passar bra.

Golvet blir 45x195 cc30 och säkert kotla en del, jag vill att det ska bli stabilt. Men nu till funderingen, borde man inte kunna bygga fallet redan i detta läge med reglarna? duschen ska va i ett hörn så inga större problem att göra detta, tänkte kolla om det är någon som gjort så förut eller om det bara är onödigt? Vad vet jag...Sparar ju i såfall en slant på flytspacklet eftersom jag då "bara" behöver fylla upp över armering+golvvärme slingan.

Edit: tack på förhand mvh/Håkan
 
Säg att du sparar 2cm flytspackel på 6kvm blir ca 18kgx6x2 = 216kg dvs 8 säckar maximalt. Men är det värt att krångla?

Ett annat alternativ är att bygga upp fallet med golvgips och sedan hälla på tillräckligt med flytspackel ovanpå.

Men varför krångla? Du renoverar bara ett badrum. Det finns mycket mer du behöver tänka på längre fram.
 
Förstår ju inte vitsen då det är åtskilliga ggr smidigare att bygga fall med flytspackel...

Dessutom...

Vad är skillnaden på att "bara" flytspackla över armering och golvvärme, mot att flytspackla som man normalt ska göra...

Du kommer ju inte spara någonting mer än att du får mycket mer jobb på köpet. :surprised:
 
Bara flyta över armering å kabel är inte godkänt om du inte spacklar minst 15 mm över hela govlet.
Golvgips är förbjudet i badrum!!
Å göra en nedsänkning runt brunn är oxå bortkastat för brunn ska ligga minst 13mm över golvet så det är minst 15 mm spackel även runt brunn.
Så då fär man iaf börja med ö fylla upp den rutan som man gjor för att sen gör ett fall över hela rummet.

Är bara bortkastad tid , å så mycket pengar tror jag du inte sparar.
Mycket svårare å flyta när ett golv lutar redan.
Kan sluta med att allt spackel rinner mot brunn å golvet ´blir rakt spacklat dvs tjockast spackel vid brunn!!!
 
Thomas59
Låter som en jobbig "genväg" och jag tror det bygger på lite missuppfattning om hur flytspackel funkar. Helt klart enklast att flytspackla på plan yta och bygga fallet med flytspacklet. Att flytspackla på lutande plan blir nog pannkaka, en platt pannkaka.

Undra själv ibland var den känslan många har att det skulle vara enklare att få till rätt fall på ett redan lutande plan kommer ifrån? Lite som skidåkare som får för sig att dom ska luta bakåt (bakvikt) när det är brant i backen istället får att stå upp på skidorna.
 
Hokken skrev:
Sparar ju i såfall en slant på flytspacklet eftersom jag då "bara" behöver fylla upp över armering+golvvärme slingan.
Regla rakt. Fallet spacklas.
 
Om du fixar fallet mha reglaran så kommer du att någonstans i badrummet att få en "dubbelkrökning" av golvet. Dvs du får en yta som inte är plan att sätta spånskivorna mot. Då blir det näst intill omöjligt att få spånskivan att ligga i kontakt med reglarna, du får svikt. Just skivans infästning mot reglarna är en av de viktigaste faktorerna för ett lyckat resultat. Skivan skall limmas och skruvas mot reglarna, och det skall skuvas tätt (cc 15 mellan skruvarna om jag minns rätt).
 
smidifix skrev:
Golvgips är förbjudet i badrum!!
Bara som en förtydling så finns det idag golvgips som är godkänt, men enda vettiga situationen att använda detta är i princip på en vanlig gästtoalett eller andra utrymme med träbjälklag där man vill klinka golvet men inte ska ha golvvärme.
Annars finns det ingen vits att använda det.
 
Jaja då var det lite som jag trodde, jag hade fel. Anledningen till att jag frågade var för att jag vet en som gjorde på detta vis o han sa att det vart bra, men vad vet jag? får göra som ni säger och det va nog tanken hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.