Nuvarande tvättmaskin är inkopplad i en dosa på väggen som det står 380 v på.
Bredvid den finns en vanlig kontakt som torktumlaren sitter i (220v).

Ska nu köpa ny tvättmaskin. Antar att alla går på 220 v idag eller?
Då behöver jag få en elektriker att sätta in ett 220v-uttag till gissar jag?
 
Göran.W
Du behöver inte någon elektriker som kopplar in ett utag för samtliga maskiner på 380\400 volt använde nolla med som måste finnas när det är 230volt..
Så det går att koppla in den nya maskinen där den gamla är kopplad.
Installatören fixar det utan problem.
 
Göran.W skrev:
Du behöver inte någon elektriker som kopplar in ett utag för samtliga maskiner på 380\400 volt använde nolla med som måste finnas när det är 230volt..
Så det går att koppla in den nya maskinen där den gamla är kopplad.
Installatören fixar det utan problem.
Ehum? Självklart behöver han elektriker som monterar dit ett uttag om han själv inte är helt säker på hur han ska göra.

Kopplar han in uttaget på fel trådar i dosan så får uttaget 400V, tvättmaskinen går sönder då han kopplar in den, och ingen garanti/försäkring gäller.
 
  • Gilla
Monica Aidantausta
  • Laddar…
Göran.W
Han behöver alltså inte en elektriker som sätter upp ett nytt uttag utan han kan använda det befintliga vilket frågeställningen var.
Skrev faktiskt att installatören fixar det utan problem och då syftade jag på en vitvaru installatör och inte på att TS skulle göra det själv.
Kunde iof varit tydligare och skrivit at han inte skulle koppla in den själv.
Jag har sett ett antal grillade maskiner i mitt jobb för att kunden försökt själv och bara kopplat efter färgerna och skickat 400volt in i en 230volts maskin.
Var ute hos en kund som kopplat in maskinen själv och den gick så klart inte,
Tittade på maskinen och fick en sån dj.... smäll fasen var kopplad på jorden.
Vad ja sa till kunden går inte skriva här och specielt inte efter kunden sagt men... jag trodde.
En el skruvmejsel i fel hand är direkt livsfarlig.
 
Precis.. Jag har också sett X antal förstörda tvättmaskiner/torktumlare. Kan vara vilka färger som helst i dosan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.