Har sått gräs för 1 vecka sedan, har också vattnat varje em/kväll.
Absolut ingenting har hänt, mer än att små stenar som ca en tumnagel har börjat breda ut sig över ytan.

Behöver man ta bort dessa?
Hur länge tar det innan det händer något med fröna?
Vi vältade aldrig efter sådden, utan bara före så underlaget blev hyfsat jämt.Gjorde vi ett stort misstag som inte vältade efteråt?
(välten vi hade tillgång till var en helgjuten betongtrumma, mao sjukt tung).
Tänkte att den kanske var för tung att välta med efteråt.

Mvh Myran
 
Vi gjorde samma sak att fixade till underlaget och strödde ut fröna, använde ingen vält utan snabbt gick över med en bakvänd lövräfsa och putsade lite, började vattna varje kväll och efter c:a 10 dagar började det synas liiiiiiite grönt, man ser det bäst från sidan och om det är lite fuktigt upplevede jag det som. Idag efter 5 veckor så har det växt något otroligt och som du säger har det också hos oss tittat fram småsten överallt, men låtit det ligga och inte klampat omkring i sådden utan låtit det vara, kan man ju ta sen om det besvärar tycker jag. Plockade försiktigt lite ogräs förra veckan men tar det lugnt med att trampa omkring nu när det regnat mycket och det växer så det knakar. Gödslade med Weibulls gramino igårkväll så nu får man väl snart fram med lien skulle jag tro ;D ;D
 
Härligt och höra.
Tålamod är alltså en dygd i sammanhanget.
Själva fröna ligger där inkapslade på marken som när vi köpte dem. "Kläcks " de, eller hur i hela friden börjar de gro?

Myran
 
Jo tålamod är definitivt en dygd i detta sammanhang, är lika otålig som du så jag vet hur det känns.

;D ;D kläcks och kläcks men fröna gror och med den hastighet vår kommande gräsmatta tar sig så undrar jag faktiskt om man inte skulla kunna se det med blotta ögat när dom öppnar sig och slår rot. Viktigt i ditt skede nu när det skall bli bättre väder till helgen är att hålla det fuktigt för det är säkert mycket frö som håller på att gro och dom får inte torka i solen för då förstörs dom. Dina liksom våra frön ligger ju uppe på marken så det är ju viktigt men annars kommer det säkert att växa så det knakar även hos dig snart.
 
Just det öppnar sig och slår rot, menar jag....
Räcker det med att vattna en sväng på kvällarna, eller ska det till även dagtid, vid solsken?

Myran
 
Fick ett klokt råd här för några veckor sedan av Yonna att lägga en dimma vatten över sådden så den blir lite fuktig om solen gassar ordentligt och sen vattnade jag ordentligt så sent som möjligt på kvällen då om det är för varmt upp till 80% dunstar direkt när man vattnar vid varmt och soligt väder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.