Y
Har nu en spikutdragare, men detta var ju enormt tidskrävande. Visade sig inte vara spik utan väl inslagna "klamrar" blir ju ett jäkla borrande (har nogt ite förlitet borr så får ju vinkla åt alla håll å kanter för verktyget ska kunna nypa)

Inga fler tips eller är det detta som gäller? törs inte börja banka hål heller ifall insidan är oskadd och inte alls behöver bytas...
 
Har en Atle (tror jag) inköpt på Fixa för en femhundring för länge sedan. Den har kraftigt misshandlats för att få ut besvärliga femtummaremen har trots det aldrig svikit mig, trots att jag dragit minst 1000 spik med den so far. Inga brutna klor här. Fortfarande som ny. Och inte behövs nån förborrning...
resize.php
 
Y
Det är sådan jag har, och klamrarna är ju några millimeter ner i trät, näbben kommer inte åt, kunde kanske slipat ner materialet runt näbben men synd å göra så med verktyget.

Men, det känns bättre nu, när första skivan var borta kunde man fuska och bända loss de andra utan dra ut något. vet inte om jag ska vara glad eller ledsen för någon mögel på baksidan fanns ju inte, hehe
 
prototypen skrev:
Man kan även undra varför spiken som håller plåttaket kommer upp.
För att plåten rör sig med värmen. :)
 
Till TS, en spikutdragare funkar som så att man i verktyget ("kombinerad hovtång och kofot") slår ner käftarna (antingen med inbyggd tyngd eller hammare) under spikskallen. Sedan när man drar upp nyper käftarna runt spiken och drar upp den.
Det blir märken ca 1-0,5 cm (3mm brett) runt spiken. Men man får ur de mest lömska spikar upp till 6""

Jag rekommenderar Bachos modeller, Överlägsa många kopior på marknaden.
 
Jag har en (tror det är Bacho) med inbyggd glidhammare, och jag älskar den. En rejäl best i stål, väger nog fem kilo, men jäklar vad den är bra på bångstyriga spikar, även om de är inslagna en bit.

Rev bort en serveringsdisk och podiet den stod på, och utan spikurdragaren så hade det varit tio gånger så mycket jobb. Drog utan problem ut 200 mm spik som satt riktigt elakt till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.