Är det OK att förvara rör, kopplngar mm i ett ouppvärmt uthus där det både är fuktigt och kallt?
 
Ska inte vara några problem. Vad är det för rör och vad är tidsaspekten?
 
Prisol, koppar, förkromade, elförzinkade, klämringskopplingar, flexslang, blandare, ventiler, termostater. och även radiatorer. Har nyligen övertagit ett mindre företags lager i och med ett köp av fastighet och behöver nu ändra i förvaringsutrymmena. I princip behöver jag inte grejerna men ska bygga ett litet badrum inom ett år och då kan mycket komma till användning. Resten vill jag egentligen göra mig av med, men vet inte hur...
 
Kopplingar blir fula och ärjade av att stå fuktigt, i synnerhet klämringen och konan.
 
Jo är det riktigt fuktigt kan det ju börja oxidera men ska ganska mycket till för att prylarna ska bli obrukbara..
 
De som kan oxidera kan man stoppa i en plastpåse med ris i.
 
hm...jag har så mycket grejer att det blir dyrt med riset. Kan man föresten skrota materialet? Kopparn förstår jag ju att det är möjligt men exempelvis de gula kopplingarna, vad är det för material? Mässing?
Jag har ju även funderat på att sälja det hela men det blir ett enormt projekt i sig.
 
Lägg ut en annons på blocket som en klumpsumma. Mångdubbelt mer betalt än som skrot.
 
limen skrev:
Jo är det riktigt fuktigt kan det ju börja oxidera men ska ganska mycket till för att prylarna ska bli obrukbara..
Det behöver inte vara särskilt fuktigt för att rå obehandlad och nybearbetad mässing ska bli ful och småärjig.
Det blir kanske inte obrukbart med en gång, men ganska snart är det osäljbart däremot.
 
Vad är det du har, är det stora mängder? Du kan PM:a mig.
 
Det mesta går att använda på ett eller annat sätt även om det förvarats dåligt länge, jag har använt delar av fz stål som legat ute på en åker några år till bevattningsanäggningen...

Skrota inget som sagt, det finns oanade möjligheter till bättre försäljningsalternativ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.