Hej allihop.

Jag önskar få tips och idéer om vad jag ska tänka på när jag nu ska bygga mitt hus.
Jag (mannen i huset) har fru och 2 barn. Tomten är 1000 kvm. Jag har sagt att jag vill ha 250 - 350 kvm boyta. Alltså exklusive garage. Jag har nu fastnat för ett hus.
Myresjöhus http://www.myresjohus.se/Vara-hus/2-planshus/hus-ekenas.aspx
Detta hus är på 258 kvm.
Jag tänker:
Byt ut fasaden till puts och snygga till entren med feta pelare.
Jag tänker som Eksjöhus "ekeberga" http://www.eksjohus.se/WebImages/27d15184-70fb-4f1b-8812-2e2a336fe996.jpg

Entredörren som nu är till höger bör flyttas till mitten med en dubbeldörr.
Bottenplan: rummet till vänster får bli kontor. Bort med wcn som får ingå i kontoret.
övreplan känns rätt bra... mitt stora problem är foajén som känns som en yta som inte kommer att användas. Vad ska jag göra med detta? jag kan inte ha 25 kvm död yta som sällan kommer att nyttjas. Hjälp mig! Alternativt hitta mig ett helt annat hus!
 
Redigerat:
helt ruggigt dålig planlösning på ett så stort hus!

Kolla sävsjö trähus slottsgården, det är kanonfint - om man nu har sååå mycket pengar att bygga för. Då är det mitt drömhus!!
 
Redigerat:
stoppa lill-toan som du tänkte ta bort i hallen mot trappen
 
Slottsgården var intressant. Vill dock ha mer öppen planlösning
Lite många rum, men om man ändrar lite så blir det nog bra. Sen vill jag puts... men jättetack för tipset.

malinwi skrev:
helt ruggigt dålig planlösning på ett så stort hus!

Kolla sävsjö trähus slottsgården, det är kanonfint - om man nu har sååå mycket pengar att bygga för. Då är det mitt drömhus!!
 
Hej,
Myresjöhus har själva ibland alternativa planlösningar att föreslå. Hör med dem. Om du tycker om Myresjöhuset, så kan du nog få till planlösningen så att det passar er is tället för att välja helt nytt hus.

Har man stor budget så finns ju Karlsonhus med fina 2-planshus...
 
Tack evi. Jag gillar dessa lite större hus. Har inte sett karlssonhus förut. De hade några finingar för inspiration.
Jag hoppas väl att det inte blir för dyrt alltihop.
Jag pratade med Trivselhus och de sa att inklusive allt (el,vvs osv) så skulle ett 292 kvm stort hus kosta 5 miljoner inklusive tomt (600 kkr)

Det är dessa siffror jag utgår ifrån. Hoppas jag tänker rätt.

Evi skrev:
Hej,
Myresjöhus har själva ibland alternativa planlösningar att föreslå. Hör med dem. Om du tycker om Myresjöhuset, så kan du nog få till planlösningen så att det passar er is tället för att välja helt nytt hus.

Har man stor budget så finns ju Karlsonhus med fina 2-planshus...
 
1. Toaletten som TS vill skrota utgör bottenvåningens enda duschmöjlighet för person i rullstol. Bygglovsmyndigheten kommer att kräva handikappanpassning.

2. Om entrédörren placeras mitt på fasaden kommer hallens möblerbarhet att bli starkt begränsad. Ett redan nu slösaktigt stort rum blir då ännu mer omotiverat.

3. Detta hus är inte bara relativt stort till ytan. Det har också ovanligt frikostig våningshöjd, vilket medför att fasaderna blir högre än vanligt. Den här byggnaden alstrar ganska maffiga skuggor, och vi talar om en tomt på bara 1 000 kvm! När man med skohorn har lirkat in sitt obligatoriska tvåbilsgarage finns här inte mycket kvar av solen...

4. Dessutom tycks vi snacka om småländska Nässjö! Jag gjorde en snabbkoll på Hemnet, och fann inte ett enda salubjudet objekt med prislapp över 2,5 Mkr. Att med denna andraprismarknad investera ner 4,4 Mkr på en tomt för 0,6 Mkr förefaller mig en aning obalanserat. Talar vi om "exklusiv sjötomt" vid Handskerydssjön ( ;) ) ? Eller var har man skaffat sin tomt, och hur ser den ut?
 
Billy.. tack för tankarna.
Jag tänker bygga på Hisingstorp mitt inne i Jönköping.
Då känns det som att det funkar att investera totalt 5 MSEK inklusive allt.

Gällande skuggproblematiken hoppas jag på att vi tillsammans med ett proffs (leverantören), kan få fram en bra lösning trots storleken på huset.

Jag kan säga att jag nog hittat lite bättre planlösningar än detta hus efter lite koll på Karlsson Hus.
 
Nu är det några år sedan jag hälsade på i Jönköping. Hisingstorp verkar vara en ny "villamatta" med iochför sig hyfsat läge ovanför Bymarken intill Dunkehallaravinen. Men nästan alla hus tillsalu hamnar på mellan två och tre miljoner. Detta antyder ganska modesta tomtpriser. ETT objekt på hemnet avviker: En villa utbjuden för 6,3 Mkr, vilket inte innebär att den överlåts för samma pris -

http://www.hemnet.se/beskrivning/569631?r=2

Och jag anser fortfarande att tomten är fortfarande för liten för en ambitiös villa i två hela plan. Här finns en lite större, med jämförbart läge (och sannolikt prutbart pris ;) ) -

http://www.hemnet.se/beskrivning/564466?r=2
 
Den villa som är mest jämförbar är den du visade från hisingstorp på 218 kvm. Denna ligger ute för 6,4 MSEK.
Om jag då bygger en tvåplansvilla på 250 kvm boyta + dubbelgarage och fantastisk genomtänkt planlösning för 5 MSEK inklusive allt så är väl det ändå rätt ok.

Min tanke är samtidigt inte att jag ska gå 2 miljoner plus på huset när jag säljer det utan min tanke är att leva ett behagligt liv i ett hus som är genomtänkt, och trevligt att leva i, i typ 20 år.
 
Absolut! Man behöver inte alls stirra sig blind på några priser om man inte vill.

Vad har du för tomtkarta? Och vilka är planbestämmelserna?
 
Tomterna mot Diamantvägen i sydväst är omkring 1000 kvm. På en av dem har jag skalenligt lagt in två byggnadsvolymer (bostad och garage) för att illustrera maximal byggarea enlig plan.

Som du ser blir det lite trångt med bostad 14x14 meter plus garage 6x9 meter. Det blir också lite knepigt att hantera insyn.' BÖRJA därför med att fundera på trädgården. Underkasta huset kravet att det ska funka på tomten, och anlita gärna en landskapsarkitekt.

När du kommit så långt inser du säkert själv vilken tvångströja en symmetrisk och stram byggnad av detta format utgör på en här så liten tomt.
 
  • Hisingstorp02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hisingstorp03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Känner mer och mer att 5 miljoner är sjukt mkt för ett 250 kvm hus. Bara för 5 år sen kostade det ju runt 3 miljoner. Alltså nästan en dubblering i byggkostnader. Vad är det som hänt? Är det inte ett prisfall på gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.