Hej!

Vi kommer att köpa ett hus i mars och jag håller på att planera renoverignen som jag kommer att gå loss med :D

Huset är byggt 78 och känns lite instängt.
En sak som jag funderar på att göra är att öppna upp mellan kök och vardagsrum och jag skulle gärna vilja ha lite input från någon som gjort något liknande för att avgöra om det skulle bli bra eller dåligt. :confused: Eller om någon har något förslag på annan lösning.

Huset är ett suterängradhus och första bilden jag lagt in är planlösningen för övre plan - entrévåningen - som finns i objektbeskrivningen.

På andra bilden har jag redigerat och markerat väggen jag funderar på att ta bort med grönt. Jag har tänkt att underskåpen (dessa innehåller bl.a diskmaskin och diskbänk) som står vid väggen ska vara kvar som en slags rumsavdelare, men inte överskåpen så att ljuset kan flöda mellan vardagsrum och kök.

Väggen är gjord med gipsskivor och reglar. Den är troligen bärande så jag måste lösa det med att sätta dit stolpar eller staga på något annat vis.

Som sagt, jag vill gärna ha input. Om någon annan gjort något liknande skulle det vara kul att se bilder :)
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlösning_utan_vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mkt atttänka på förstår att det kan kännas instängt.

Vet inte om det är barn med i bilden då blir ju kök ofta väldigt röriga och man påverkas av rörigheten även i vardagsrummet. Även då man har gäster och lagar massa mat blir ju köket ofta rörigt och då är det inte alltid så kul att se det från matplatsen.

Ibland sägs det att trenden skall vända tilbaka till flera små rum istället för öppenheten.

Till sist investera i en riktigt bra fläkt så inte hela huset blir matosigt

Antar attt ni kommer att ha matplats i vardagsrummet vid köksdelen men behåll en liten matplats inne i köket.
 
Bara som en idé så stolpar plus en limträbalk i taket. Du får öppet i ögonhöjd men du kan ändå sätta små överskåp mot balken och på så sätt ändå få en viss förvaring kvar där.
 
"Fängelsekänslan" beror på att den trånga, trista hallen faktiskt är det enda "rum" som har mer än en enda dörr till något annat rum. I otaliga andra hus från samma period brukar köket kommunicera BÅDE med hall och vardagsrum.

Men i detta hus har man sparat yta till ett effektivt inrett kök genom att spara in dörren mot vardagsrummet. På så sätt har man fått högre skåpsstandard och lämnat kökets hela yttervägg fri för att tillskapa en trevlig matplats. Bra tänkt! Men inte tillräckligt bra tänkt....

Diskbänken står illa till. Den måste man oundvikligen flytta om man vill göra någon form av öppning i väggen. Och när man ändå måste göra ett så stort ingrepp skulle jag ta fler alternativ i övervägande.

Ett sätt är att blåsa bort både väggen mellan hall och kök och större delen av vardagsrumsväggen. Den bärande väggen ersätts med en bärande balk av limträ eller (hellre) stål. Genom att installera skjutdörr och glasvägg "på tvären" genom huset hävdar man ett jättekök med fönster åt båda håll. Resterande del av vardagsrummet kommer att funka utmärkt för en soffgrupp med ögonkontakt med både kök och hall. Köket blir möblerbart åt två håll för både matgrupp och andra funktioner, typ leka, läsa läxor och titta på teve (så att man slipper låta dumburken dominera vardagsrummet).

Skissen gör inte anspråk på att vara varken exakt skalenlig, eller den definitiva lösningen. Med tanke på att huset har en (säkert delvis mycket mörk) souterrainvåning borde man omfatta också den i förändringen.
 
  • mortb01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.