Vi har tagit fram en timrad vägg när vi renoverat vårt kök. Väggen har tidigare utgjort yttervägg och mellan bjälkarna har man drevat tvinnad linull. Då jag vill måla väggen började jag först ta bort linullen, varpå det börjar rinna in kalluft i springorna. (Bakom väggen finns i dag en kallfarstu.)

Några frågor:

Kan jag sätta tillbaka linullen och måla väggen ändå, eller blir det ett jädra kladd och/eller fult?

Är det brandfarligt att måla med linoljefärg på linull? Risk för självantändning?

Är det någon som har något annat tips på lämplig, övermålningsbar, isolering?
 
Jag har också en vägg som är drevade med linull på några ställen som jag tänker måla eller betsa. Den är fortfarande yttervägg, så jag vill inte förstöra isoleringen. Min plan är att trycka in linet lite och hyvla till små lister som passar i springorna, som jag sedan limmar in ovanpå linet. Sedan måla på alltihop.
 
det har även förekommit att man klistrat linneremsor över springorna för att täta till om linullen och sen målat utanpå dettta. Det kanske skulle funka.
 
Sophie: Linneremsorna klistras då med vanligt trälim eller?

Behöver jag oroa mig för brandrisken? Trasor med linolja sägs ju kunna självantända, hur förhåller man sig till detta när textilierna sitter intryckta i väggen?
 
Jag vet faktiskt inte vad för lim som användes. Kan tänka mig benlim kanske eller vad hade man för lim förr? Samma som man blandar limfärgen på för det var väl oftast limfärg man sedan målade med på väggarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.