Hej!
Vi har hittat en tomt utanför detaljplanerat område som vi är intresserade av och vill söka förhandbesked på,men den ena granntomten är obebyggd.
Behöver man grannyttrande ändå och hur får man isåfall fatt i ägare?

Mvh Pilou
 
Du kilar ner på det Statsbyggnadskontoret och begär ut handlingar på vem som granne till er.
 
Att inhämta yttrande från grannar är inte er sak att göra. Det ska kommunens byggnadsnämnd göra.

Sen kan det vara "god ton" att presentera sina planer men du ska inte ha ett godkännande utan det är kommunens sak att ordna
 
Min erfarenhet är att det underlättar och snabbar upp processen vid förhandsbesked och/eller bygglov om man har med grannarnas medgivande redan vid ansökan.
Det är däremot ingen garanti för att inte någon granne senare ändrar uppfattning och besvärar sig eller överklagar.
 
Ska man inte bygga närmre än 4,5m från tomtgränsen så lär inte ett grannyttrande snabba på processen något alls!
 
Elkhorn skrev:
Att inhämta yttrande från grannar är inte er sak att göra. Det ska kommunens byggnadsnämnd göra.

Sen kan det vara "god ton" att presentera sina planer men du ska inte ha ett godkännande utan det är kommunens sak att ordna
Det är lite olika beroende vilken Kommun det gäller. I Klippan fixar kommunen det. I Sjöbo ska man göra det själv...
 
Jovisst, ifall det är ett ärende där grannyttranden tas in, men i normala fall så tas det inte in några grannyttranden och det är därmed onödigt jobb!
 
injonil skrev:
Jovisst, ifall det är ett ärende där grannyttranden tas in, men i normala fall så tas det inte in några grannyttranden och det är därmed onödigt jobb!
Absolut inte onödigt. Ska försöka hitta lite info om vad jag menar. Annars skulle det taga för lång tid att skriva.
 
Ok,
Efter lite detektivarbete så har det kommit fram att ägaren till den obebyggda tomten nyligen gått bort,så då kanske det är bäst att ligga lågt och låta kommunen sköta saken,för det är väl ingen mening om man inte har godkännande av alla grannar?
 
pilou skrev:
Ok,
Efter lite detektivarbete så har det kommit fram att ägaren till den obebyggda tomten nyligen gått bort,så då kanske det är bäst att ligga lågt och låta kommunen sköta saken,för det är väl ingen mening om man inte har godkännande av alla grannar?
Många förlitar sig på kommunens godkännanden. Och de lever och inget händer.
Själv fick jag godkännande för mitt plank på 80cm av samtliga grannar. Fast det behövde jag ej. Men det visade sig smart då hustrun av den ena grannen inte gillade mitt lilla plank. Hon blev tyst då jag så till henne att hennes make godkänd detta. Hon bara mummlade om att han inte kunda vara nykter då han skrev på... :D

Du får göra som du vill. Det är DU som ska känna dig komfortabel.
 
injonil skrev:
Jovisst, ifall det är ett ärende där grannyttranden tas in, men i normala fall så tas det inte in några grannyttranden och det är därmed onödigt jobb!
Jag trodde i min enfald att det alltid krävdes granneyttrande?
 
Nu är det lite väl mycket dravel här.

Se nedan vad t ex vad Myresjöhus skriver. I alla andra situationer (dvs de flesta) så tas ej någon som helst hänsyn till grannyttranden vare sig de är positiva eller negativa till bygglovet.

Grannens yttrande (godkännande) behövs:

■om byggnaden placeras närmare gräns än vad gällande bestämmelser gäller
■om byggnaden placeras på mark som inte får bebyggas
■om byggnadens area överskrider största tillåtna byggnadsarean / bruttoarean enligt detaljplan
■vid nylokalisering av bebyggelse utanför detaljplan inom mark som inte är ianspråktagen som tomt enligt 8 kap 22§PBL
 
Ok,det låter bra men just nu är detta ett litet skogsskifte som är inklämt mellan 2 avstyckade tomter varav en bebyggd.

■vid nylokalisering av bebyggelse utanför detaljplan inom mark som inte är ianspråktagen som tomt enligt 8 kap 22§PBL

Då krävs det ändå eller?

Förresten Tack För all hjälp.
 
I och med att det är utanför detaljplan krävs grannens godkännande. Spelar ingen roll om det är 4,5 meter in på tomten eller längre. Så enkelt är det. Kommunen har i princip inget att yttra i sådana fall. Det är upp till grannarna.
Jag anser att du skall söka upp grannarna snarast och fortlöpande visa dem ert tankearbete på papper. På så sätt slipper ni troligtvis lappkast i processen senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.