Köpte hus i höstas och vid själva köpet hos mäklaren bad jag att få en förstorad bild på tomten som mäklaren hade tillgång till via Lantmäteriet.

Väl hemma började jag gå igenom alla papper jag hade fått av tidigare ägaren och av mäklaren. Såg då på "tomtbilden" att det såg lite märkligt ut, det såg ut som att min tomtgräns gick 10-30 cm in i grannens garage! Tänkte först att det berodde på att bilden var så uppförstorad att linjen för själva tomtgränsen hade blivit för tjock. Ringde till Lantmäteriet för att fråga hur de tolkade detta. Damen jag pratade med sa att "man ska inte lita på hur byggnader är placerade på dessa bilder, enbart tomtgränsen är korrekt". Antog att det stämde som hon sa, för mitt hus såg på bilden inte alls ut som det gör i verkligheten. Hon skickade hem en väldig massa papper och ritningar med exakta mått på själva tomtgränsen så att jag själv skulle kunna kolla upp hur det var med garaget.

Strax efter detta stötte jag ihop med den gamla ägaren och vi kom att prata lite löst om allt möjligt, bland annat GRANNENS GARAGE! Då säger han att ägaren innan honom hade "godkänt" muntligt att grannen byggde sitt garage på nuvarande min tomt. Detta hade han inte sagt ett knyst om tidigare!:eek:

Om jag nu ska följa de tomtpinnar som finns och gå strikt efter dem så är det faktiskt så att garaget står på min tomt, inte mycket, ca 30 cm bara. Men lik förbaskat på MIN tomt!

Jag har inte pratat med grannen ännu, utan bara letat efter någon form av dokumentation hos diverse instanser. Hittar ingenting om just detta.

Vad gör jag nu? Eller rättare sagt, vad har jag RÄTT att göra? Gäller förr-förra ägarens muntliga löfte till grannen?

Jag vill inte skapa osämja och vara "den elaka kärringen i huset bredvid". Med andra ord vill jag inte be grannen att flytta sitt garage. Men han kanske kan köpa lite av min tomt så att garaget kommer på hans tomt i framtiden. Någon som vet vad det kostar att sälja lite tomt? Alltså inte själva tomtpriset utan eventuella avgifter och dylikt för att rita/mäta om tomtgränser?

OM jag inte gör någonting åt detta vad kan då eventuellt ske om jag i min tur vill sälja fastigheten i framtiden?

Någon som kan bistå med några kloka ord?
 
Kostnad runt 20.000:- kanske?
 
-MH- Är detta avgifter/kostnader till Lantmäteriet för själva ändringen av tomtgränsen?

Himmel, det blir dyra centimetrar för grannen i så fall!
 
Fastighetsreglering behöver inte bli så dyrt. Men frågan är vad du vinner på att grannen köper marken som garaget täcker. Han kommer ändå att behöva stå på din tomt när han målar om garaget - för jag antar att du bara vill sälja minsta möjliga. Min erfarenhet av lanmätare är att de är erfarna och kloka. Be om ett möte på lantmäteriet och gå igenom problemet både rättsligt och praktiskt. Det här är ju ett väldigt vanligt förhållande fr a i äldre bebyggelse.

Den formella juridiska frågan är väl närmast vilken rätt den kan åberopa som fått grannes muntliga medgivande till att låta byggnaden gå över tomtgränsen - och vilka förpliktelser ägarna av den därmed bebyggda marken har gentemot efterkommande ägare. Jag tror inte att garaget sätter ned värdet på din tomt. Du får själv inte utan grannens medgivande bygga intill tomtgränsen. Och du visste ju då du köpte fastigheten hur den såg ut. Han kan väl släppa till 30 cm någon annan stans för rättvisans skull, utan att gränser ändras.
 
Redigerat:
Gråsten
Ja, det där med målandet av garage har du rätt i förstås.... Jag tänkte i första hand bara att han skulle köpa den del som själva garaget står på. Annars får jag sälja min egen gångvägen till entrén, inte så smart kanske.

Ang. vad jag vinner på att han köper marken som garaget står på. Min tanke var att om jag inte gör någonting åt detta så kanske jag "drabbas" på något sätt i framtiden om jag i min tur vill sälja. Eller?

Kan man kanske skriva något som ger honom rätten att använda en del av min tomt, eller skjuter man sig i foten då?

*******************************************************************************************

En helt annan fundering som jag har.
Personen som sålde till mig visste ju uppenbarligen om detta men sa inget INNAN köpet var avklarat. Nu är jag medveten om undersökningsplikt och liknande, och inte på något sätt ute efter att "sätta dit" säljaren, MEN, skulle man rent teoretiskt kunna driva detta juridiskt? Eller ligger det helt och hållet i köparens plikt att kolla upp var tomtgränsen går (vilket ju är relativt lätt) och "upptäcka" just en sådan här sak? Kan tillägga att säljaren "missade" eller lät bli(?) att berätta en väldig massa saker gällande byggnaden... Inte heller där är jag intresserad av att driva något emot säljaren, jag har köpt ett gammalt hus billigt och är medveten om att jag får "börja från början" med det mesta. Dock ser det lite underligt ut i de papper som mäklaren har där man "ärligt" ska underteckna och intyga en massa saker om huset. Enligt de dokumenten är det inget fel öht med just detta hus, trots att det är från 30-talet och inte underhållet de senaste 10-15 åren! Sen visar det sig när man pratar med lite olika hantverkare på orten att det har varit en hel del STORA problem med både avlopp och el bara det senaste året!
 
Fördelen är att man slipper diskussionen nästa gång någon av fastigheterna byter ägare.
 
gråsten skrev:
.... och vilka förpliktelser ägarna av den därmed bebyggda marken har gentemot efterkommande ägare. .
Det var precis detta jag undrade mest över. Om jag nu skulle vilja sälja räcker det då att jag säger "-Ja just det, grannen har byggt sitt garage på min tomt", och sen bara låter det vara? Jag vill ju som sagt inte att grannen på något sätt ska drabbas av något, vill behålla grannsämjan! Mig spelar det ingen roll att garaget står där det står.
 
Då tycker jag du skall gå över till din granne och säger det, så får ni fixa ricktiga papper på detta.
 
Bonnen
Precis min plan! Dock kan ju "riktiga papper" vara behäftade med kostnader. Sen är frågan VAD som ska göras, servitut/försäljning eller något helt annat?!
 
Samtalet på lantmäteriet brukar inte kosta något. Aldrig agera innan man rekat (Havamal: träd över ingens tröskel in, förrn du spejat och spanat...).
 
Jordabalken 3 Kap:

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
 
Angående ersättningen så står i en lagkommentar på nätet: "Här har lagberedningens förslag ansetts ge ledning (Westerlind, Kommentar till Jordabalken, 1971, s. 234); det gick bl a ut på att ersättningen skulle bestämmas antingen till ett engångsbelopp eller ett årligt belopp tills dess marken avträtts." En intressant fråga uppkommer ju då om garageägaren betalt ett engångsbelopp till tidigare ägaren men denne inte meddelat detta till nye ägaren. Förmodligen är så dock ej fallet.

I lagkommentaren står även angående nye ägaren: "Märk att det här inte räcker med att nye ägaren bort äga kännedom om förhållandet." Det innebär att vare sig garageägaren eller den tidigare ägaren kan säga att du borde sett att garaget sköt in på tomten.

"Bestämmelsen i 1 stycket har väsentligen övertagits från 39 § 1 st 1 p. byggnadslagen (1947:385) ". Det är således ingen nyhet.

Westerlinds kommentar till jordabalken kan du låna t ex via stadsbiblioteket

Har den tidigare ägaren gått med på intrånget utan att begära ersättning kan du knappast vara bunden av detta. Lantmätarna kan möjligen bistå med råd om vilken ersättningsnivå som är rimlig.
 
Redigerat:
Hur lång tid har Garaget stått där?

Jag tror överlag det är svårt att vinna något på detta, huset anses troligen stå där det står av gammal hävd, oavsett om det finns papper eller ej. Hävdas det dessutom att tidigare ägare godkänt detta (till och med av denne själv) så blir det än svårare. Att som senare ägare komma och be om kompensation eller förslag om avyttring är nog något grannen i det här fallet inte behöver godta. Ett muntligt avtal utan ersättning är även det ett avtal.

Har utan juridisk kunskap eller specifik erfarenhet i änmet även för mig att man vid avstyckningar kan få hela byggnader på en granntomt. Då kan det bli lite mer att rodda i, särskilt som man numera även accepterar 3-dimensionella styckningar (har för mig detta, är som sagt lekman)...

Är det så att detta orsakar dig problem eller är det just att den står 30cm in på DIN tomt?
-En sak som kan vara värd att undersöka (och det är därför jag tar upp DIN tomt, det lät nämligen mer som en principdiskussion) är huruvida det finns avlopp/el mm i byggnaden som kanske kan löpa på/genom din tomt. Kostnader och åtgärder i samband med underhåll och byten, bör man nog reda ut i förhand. Likväl för att undvika att man skadar sig själv eller grannens fastighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.