Jag ska ansluta el till min nya tomt och har ca 350m åker som kabeln ska grävas ner i. Inga problem där. Men sen sista biten in på tomten så är det ca 5m nivåskillnad upp till min tomt där huset ska stå. Jag kan gräva både ovanifrån och nerifrån men det är ju risk att det inte går att få ner elkabeln tillräckligt djupt eftersom det är berg.

Fick ett offererat pris för elanslutningen för en tid sedan men jag antar att de inte löser sista biten över denna "bergsvägg" untan bara fram till tomtgräns "där nere" så att säga.

Kan man lägga skyddsplåt över kabeln och gräva ner så gått det går?
 
Går aldeles utmärkt att lägga den grunt, lägg den i rör, finns kabelskyddsrör som är godkända att förläggas på ytan bara man klamrar dom mot berg. dom är svarta med gul text "kraftkabel"
 
bonnen skrev:
Går aldeles utmärkt att lägga den grunt, lägg den i rör, finns kabelskyddsrör som är godkända att förläggas på ytan bara man klamrar dom mot berg. dom är svarta med gul text "kraftkabel"
Inte svårare än så alltså. Dyra grejer? Behöver väl 10m eller så då.
 
Om du behöver spränga för vatten och avlopp så är det lika bra planera och synka sprängning för inkommande el också.
 
Har inte koll på exakta priser men rör brukar inte vara dyra grejer
 
ClasseClas skrev:
Om du behöver spränga för vatten och avlopp så är det lika bra planera och synka sprängning för inkommande el också.
Kommer nog inte behöva dra avlopp och vatten över denna kant.

Ev jordvärmen behöver gå över denna kant men måste jag spränga och krångla kan jag gräva den en annan väg som är 30m extra eller så.
 
E-nummer 0660672, ifall du gillar Wavins sortiment.
Du behöver nog ingen kil att fästa med eftersom sträckan är så kort, fyll med jord istället.
 
Är det inkommande från kraftbolaget så bör du fråga dom hur de vill ha det!
 
Rrrrr skrev:
Är det inkommande från kraftbolaget så bör du fråga dom hur de vill ha det!
Jag misstänker de bara gräver fram till tomtgräns och så blir berget mitt problem. Men jag vill ha upp matningsskåpet till tomten 5m upp. Ska kolla vad som gäller i offerten sen.
 
Suhagg skrev:
Jag misstänker de bara gräver fram till tomtgräns och så blir berget mitt problem. Men jag vill ha upp matningsskåpet till tomten 5m upp. Ska kolla vad som gäller i offerten sen.
Precis.. MEN de ska ju dra sin kabel i ditt rör sen. Och de brukar ha krav på hur kanalisationen skall vara utförd! Så fråga din nätägare först innan nu gör nåt.

Jobbigt att måsta göra om allt sen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.