de e bra andersmc. nu har nog dom flesta förstått
 
daije skrev:
de e bra andersmc. nu har nog dom flesta förstått
Vad menar du? Är det du som ska avgöra om jag får svara på inläggen?
 
jag menar ingenting men vill du inte ha cred för det du skriver så e det helt ok från min sida. trodde folk var trevligare på detta forum men man kan ju alltid ha fel.

e ju norrbottning och e van vid trevligt folk men alla verkar ju int vara det av nån anledning
 
Redigerat:
-Självklart så måste man ha en diffusionspärr i den innersta delen av alla välisolerade ytterväggar som innehåller organiska material!!!
Husets boende skapar i sig själva och med deras levandsvanor ett betydande fukttillskott till inneluften, denna höga fuktkvot (g/m^3) diffunderar sedan ut i ytterväggarna om inte diffspärr finns, denna fukt som transporteras ut genom ytterväggarna har då stor risk att leda till skadligt höga fukthalter i det organiska materialet ytterst i väggarna (tex. träreglar) där temperaturen är kallare...
Ytterst i yterväggarna hålls en temperatur som närmar sig yttertemperaturen, tillsätter vi då en fuktbelastning innifrån huset till detta område så får vi skadligt höga fuktkvoter i tex. träreglar ytterst i väggen!
Denna fuktvadring utåt i väggen måste stoppas med en diffspärr!
(difftät eller difftrög).
Skall man bygga diffusionsöppna hus så måste ytterväggarna vara helt fria ifrån organiska material (i de yttre delarna).
Naturens strävar alltid efter jämnvikt... =Diffusion
 
svar nej
 
?Nej?
-På vilken fråga eller vilket påstående då, daije?
Mvh //Håkan
 
C
Man behöver inte ha diffusionstätt om man har en isolering som kan absorbera fukt (dvs inte mineralull, utan organiska isoleringar, tex cellulosaisolering), då räcker det med en ångbromsande väv för att förhindra luftflöde genom väggen i allt för stor utsträckning.
 
som ovanståede skriver
 
Nu blir jag nyfiken... hur klarar man fuktsäkerheten utan diffusionsspärr?
-Kan ni hjälpa mig på traven? Har ni någon fuktsäkerhetsberäkning, teoretisk förklaring eller principbeskrivning som förklarar hur detta går till?

Mvh //En som gillar att lära sig nya saker...
 
genom att använda sig av organiska material som kan samla fukt samt avge densamma så klarar sig en vägg i detta fallet sig utan att bli fuktskadadgenom att helt avlägsna den traditionella fuktspärren. väggen "andas" på ett av sig själv kontrollerat sätt. dagens hus byggs med tanken att stoppa ALLT genomflöde av luft ocdet är där den diffspärren finner sin plats.

men tänk efter hur man byggde hus för bara ca 80 år sen. inte har dom samma konstruktion som idag och dom flesta står pall mot både väder o vind.

Taket o väggarnas egentliga funktion är att skydda husets struktur mot vädrets makter ,inget annat. sedan att vi vill ha fina fasader av allehanda material är en estetisk sak i sammanhanget.

ungefär som när vi klär oss. anledningen är att skydda kroppen när det är kallt, regnar, blåser m.m. vi använder oss t.ex vid regn av ett yttre hölje som håller vätan borta o innanför med isolerande lager för värmens skull. men vad vi INTE gör är att linda in kroppen i plast.

lite extremt exempel men ändå
 
genom att använda sig av organiska material som kan samla fukt
men tänk efter hur man byggde hus för bara ca 80 år sen. inte har dom samma konstruktion som idag och dom flesta står pall mot både väder o vind.
Du menar hus där det finns ett utpräglat självdrag system med en stor panna i källaren som värmer upp dels källaren och dels vinden så dessa håller rätt temperaturer, och att husets fönster och dörrar är så otätta att du har bra med möjligheter att ventilera in ny frisk luft hela tiden. Det finns många sådan hus där man har byt ut oljepanna mot elpatron och satt in 3-glas fönster och lagt på mer isolering på vinden, och där har det sedan växt fram mögel...

Bygg ett hus som de byggde det för 80 år sedan och sätt in glasull istället för spånet så kommer det garanterat fungera lika bra. Dett finns mer material än isoleringen som kan mögla i en vägg och blir fukthalten tillräckligt stor så räcker det inte att isoleringen kan buffra en del av den. Där med inte sagt att det inte fungerar, det gör det säkert, men inte bara pga av att du sätter in cellulosaisolering istället för minerallull, för mina råspont brädor på vinden är organiska och de har fint svartmögel på sig däremot så verkar isoleringen klarat sig bra :)
 
Redigerat:
du kan vrida mitt svar hur du vill gladh. det spelar ingen roll. nu pratar vi väggkonstruktion o inte kassa fönster.

vet du varför element var placerade under fönster från börjad då de kom och varför man placerade värmekällan i mitten av husen innan elementens tid???

en ledtråd. kassa fönster
 
Till daije:
Jag undrar fortfarande;
Har du någon fuktsäkerhetsberäkning, teoretisk förklaring eller principbeskrivning som förklarar hur detta går till? (På vetenskapliga grunder)
(Dvs. att undvika fukt & mögelproblem i en välisolerad yttervägg utan diff.spärr)

Mvh //En som gillar att lära sig nya saker...
 
har byggt hus med denna principen som är ritade av arkitekter med kunnande av dena byggteknik. var själv undrande som du är o ifrågasatte detta. ett hus som vi byggde för över 10 år sedan uppvisar än idag inga tecken på varken fukt eller rötskada. någon teoretisk förklaring eller vetenskapliga grunder har jag ej o bryr mig inte om det heller. funkar det så funkar det.

saken är väl den att fukten kommer inte in i själva huset utan stannar vid väggens nollpunkt för att sedan vandra ut ur väggen.

nu pratar vi inte om väggar som dryper av vatten utan själva luftfuktigheten. genom att väggen kan andas så ventilerar den sig själv.
 
sen kan det givetvis ha att göra med HUR själva väggreglarna är gjorda. vi gjorde dom av oljehärdad masonit.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.