Ska ta över ett fritidshus på ca 80kvm delat på 2-plan. Välisolerat.

En fråga då det är direktel,( element ca 15-20 år gamla nedre vån. Nya övre vån.) Ska bara ha underhållsvärme, ca 7-10 grader. Kanske en dum fråga, men ska jag ha alla element på så att jag får dessa grader. ? Eller ska jag köra några stycken element, tex vid toa, kök för vattnets skull? Vad blir billigast?

Stugan står nu med ett par ,tre element på , på nedre våningen. Och håller önskad temp på nedre våningen vilket önskas. Men är det bättre att köra alla?
Kanske svårt att svara på med bara den info, men ge mig lite tips!
 
Då jag åkte till Säfsens stugby, hade de alla el element ställda på ca 20 grader samt en termostat i hallen ställd på + 8 grader. Och en omkopplare. Dvs alla radiatorer var på. Så fort nån kom på besök ställde man om brytaren till fullvärme.
Hoppas du förstår.
 
Det viktigaste att hålla varmt är vattenrören, kök och WC-stol. Du kanske har andra grejer utöver det.

Till 80 kvm behöver du nog ha 3-4 radiatorer på minst. Men om du har ett bra termostatsystem så kan du lika gärna ha alla på. Temperaturen sprider sig ändå i hela huset och jag vill tro att det är bättre att fördela elförbrukning och slitage så mycket det går.

Om du har både oljefyllda elradiatorer och enklare sorter så kan det vara bra att bara ha de oljefyllda på. Icke oljefyllda elradiatorer är mera brandfarliga.
 
försåkringsbolagen kräver 10 grader om försäkringen ska gälla
 
Va, skulle försäkringsbolagen kräva värme, verkar ju superskumt, det tror jag inte på .
 
FLOHK skrev:
Va, skulle försäkringsbolagen kräva värme, verkar ju superskumt, det tror jag inte på .
Du märker den om stugan är försäkrat, -10gr ute och kopplingen till vattnet går sönder så, att den sprutar vatten ut i hallen. Och du har en öppen planlösning.
Det första de gör = kollar orsaken till skadan. Har du inte haft nån underhållsvärme på blir det en kraftig skadereducering. Du får kanske stå för 70% av rep kostnaden!

Det är olika mellan olika FB. Samma gäller hur du bygger våtutrymme, el installationen...
 
Okej!

Då kanske det inte ger någon vinst direkt att köra med några element.

Då kör jag igång några till när jag åker ut. Blir ju åtminstone jämnare värme.
Toa samt kök ligger intill varandra och där är värme ca 10grader nu.

Bra att veta det där ang Försäkringsbolag. Ska kolla upp det..
 
vodztone skrev:
...Då kör jag igång några till när jag åker ut...
Tänk praktiskt vodztone!

Det är ju enklare att bara knäppa av alla element utom ett par tre stycken,
som man skruvar ned termostaten på,
än att finlira med varenda termostat, först ner och sedan upp.

Själv har jag två element på i ett 60 kvm hus: Ett i storstugan och ett i toalettrummet.
Varmvattenberedaren på i toalettrummet (funkar ju också som element).
Stänger av inkommande vatten när vi lämnar stugan utifall...

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.