På sommaren brukar spänningen i vårt hus ligga mellan 218 och 224 volt, som man kan förvänta sig. Nu när det är vinter och kallt sjunker det rejält, idag har vi 203-204 volt. Det märks, bland annat går maskiner långsammare (dammsugare, vinkelslip) och laptopen som jag sitter vid just nu varierar på skärmens ljusstyrka, den kan inte bestämma sig för om den är inkopplad eller går på batteri. Detta spänningsfall gör ju att man tappar drygt 20 % av effekten (effekten är proportionell mot volt^2).

Jag har talat med vattenfall om detta, dom har mätt och det har kostaterats att felet inte ligger i min anläggning ()som dom hoppats) utan spänningsfallet sker ute i nätet. Tyvärr kan dom inte höja, för då sprakar det hos han som bor närmast transformatorn. jag undrar två saker.

1. Är man tvungen att acceptera detta? Saker kan ju paja hemma hos oss.
2. Hur mäts elförbrukningen? Mäts både spänning och ström, eller betalar jag för kWh som jag inte får? Trist i såfall eftersom huset är elvärmt (bergvärme).
 
du betalar ju bara för den förbrukade aktiva effekten.
så du förlorar inget på det mer än att det kan vara jobbigt som du beskriver, jag har ungefär likadant, men bryr mig inte då jag ju bor långt ute på landet och vill inte ha storstadsstandard.. det är dock störande när vattenfall gör provisoriska lagningar efter trädpåfall och sen aldrig kommer och rättar till det, för man vet ju att ju mer provisorium desto klenare blir grejerna och det medför mer avbrott... ändå betalar jag mer och mer i nätavgifter..
 
1. Nix! Informera dom om att gällande norm är +6% ner till -10%, räknat från 230V.
Du skall alltså kunna förvänta dig minst 207V stabilt utan svaj. I realiteten så borde dom kunna leverera åtminstone uppåt 220V åt dig. Det är bara att bråka vidare.
2. Mätaren mäter i ditt fall rätt.
 
U
Har liknande men betydligt värre problem med vår anläggning hos Pite Energi.

Tidigare, för något år sedan, har en fas legat så lågt (195 volt) att vi tvingats fördela om känslig elektronik till övriga två. Nu i vinter märker vi att värmen i huset inte riktigt orkar med köldknäpparna, att värmekablar inte orkar hålla frostfritt, att elektronik börjar krångla igen och att flera nya lågenergilampor gått sönder. Givetvis blinkar det också friskt i takt med att kraftigare laster går på och av.

När jag mätte i kväll hade vi 198-208-186 volt på de tre faserna i stolpens huvudsäkringsskåp - dvs före mätarskåpet och utan att maxlasta vår anläggning. Då jag inte fick någon vidare respons hos bolagets kundtjänst över problemet tidigare är detta med gällande norm (bax inlägg) intressant. Var kommer den från - ellagen? I avtalet med bolaget står ingenting handfast om acceptabel underspänning.

Måste få åtgärd på nätet nu så alla råd är välkomna.
 
bax skrev:
1. Nix! Informera dom om att gällande norm är +6% ner till -10%, räknat från 230V.
Du skall alltså kunna förvänta dig minst 207V stabilt utan svaj. I realiteten så borde dom kunna leverera åtminstone uppåt 220V åt dig. Det är bara att bråka vidare.
2. Mätaren mäter i ditt fall rätt.
Med risk för att vara petimetrig kring regleverket... Är det inte så att reglerna bara gäller under en tidsperiod som utgör 95% av tiden, dvs att under övriga tiden så kan det i princip vara lite vad som helst gällande spänningsgodheten. Nu tror jag inte det finns någon nätägare som skulle låta någon ha det så illa dock.

Utöver detta så är det ju 207V i leveranspunkten, sedan kan man ju ha ytterligare 4% spänningsfall i den egna anläggningen...
 
Vår familj har faktiskt lyckats fått ett sådant fel åtgärdat av nätägaren. Vattenfall i vårt fall.

Frågan är bara hur. I vårt fall så arbetade en nära släkting på Vattenfall, men inte med el. Han pratade i vart fall med någon annan på Vattenfall, som arbetade med elnät, som pratade med någon tredje person osv.

I vart fall så bodde vi då ute på landet, längst ut på en elledning. Två större villor/mindre gårdar delade på en distributionstransformator. Nätägaren placerade en spänningslogg vid våra huvudsäkringar och konstaterade att spänningen var för låg. De prövade att skruva upp omsättningen på transformatorn men spänningen var fortfarande för låg. Då bytte de till en större distributionstransformator, från 10 MVA till 100 MVA ifall jag mins rätt, och problemet försvann.d^_^b
 
Här finns lite info:
http://www.elforsk.se/distribut/elkvaldok/nummer%208/bilaga_%205b.pdf

Har du ständigt så låg spänning beror det antingen på för klen transformator och/eller för långa avstånd till den. Ev kan man höja späninngen ut från trafon men det går inte alltid. Eftersom det är jämnt över alla faser lär det inte bero på dålig kontakt i någon klämma el liknande. Allt ovanstående ligger på nätägarens anläggning.
 
U
Tack för länken. En granne på annan ledning från samma trafo upplever liknande problem så det verkar ligga där. Avstånden är inte allt för stora, ett par hundra meter eller så, men nätet dimensionerades i en annan tid än vår...det börjar kanske bli dags för uppgradering, mao.
 
Enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter och Svensk standard så bör spänningsfallet i abonnentanläggningar inte överstiga 4 % , alltså inte under 220V.
Större spänningsfall kan tillfälligt accepteras för motorer under start och för utrustning med hög inkopplingsström.
 
om du är orolig för dina prylar kan du ju kolla på vad det står på dom ofta står de hur mycket svinn dom pallar! men jag skulle aldrig acceptera under 200 någon gång!
 
WATTisPOWER skrev:
Enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter och Svensk standard så bör spänningsfallet i abonnentanläggningar inte överstiga 4 % , alltså inte under 220V.
Större spänningsfall kan tillfälligt accepteras för motorer under start och för utrustning med hög inkopplingsström.
Läs andra stycket i inlägg #5.

4% gäller inom den egna anläggningen. Detta alltså utöver de 10% vid leveranspunkten.
Hursomhelst, redan värden under 220V vid leveranspunkten skulle jag räkna som låga.
 
U
I mitt fall har jag nu mätt spänningar under 200 volt på samtliga tre faser, fortfarande direkt på stolpen. Två faser ligger mer eller mindre stadigvarande under 200 och en pendlar betydligt mer, från strax under 200 till uppåt 220 volt beroende på vår och förmodligen andra abonnenters belastning. Spänningsfallet därifrån genom servisen och vår egen anläggning handlar om någon enstaka volt, dvs långt under 4%.

Frågan jag inte kan besvara utan att bosätta mig vid stolpen är hur stor del av tiden spänningen är för låg men eftersom de praktiska problemen den här vintern varit ihållande torde andelen vara betydligt högre än 5%. De flesta apparaterna vi ser problem med krånglar ordentligt när det sjunker mot 200 volt i uttagen men det hörs att inga motorer och liknande mår bra under 210. Vi får se när bolaget tittat närmare på saken.
 
Om du skaffar en UPS till datorn så skyddar du dels den mot den ojämna spänningen, dels kan du enkelt med det medföljande programmet få en logg på spänningen över dygnet.
 
mrfrenzy skrev:
Om du skaffar en UPS till datorn så skyddar du dels den mot den ojämna spänningen, dels kan du enkelt med det medföljande programmet få en logg på spänningen över dygnet.
Man får se upp lite, vissa modeller gör detta bättre än andra. Välj en modell som reglerar upp spänningen utan att använda (slita på) det dyra batteriet, exvis APCs RS-serie.

http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=23
 
Jo helt rätt. Man behöver inte köpa en dyr fin APC, men man bör absolut ha en med BUCK och BOOST, dvs just att den klarar kompensera underspänningarna utan att använda batteriet alls.

Jag använder en onlineups som kör genom batteriet hela tiden utan att slita på det nämnvärt men det har två nackdelar - den är dyrare och fläkten går hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.