Har nu äntligen kommit fram till en planlösning som känns bra, men jag är tveksam till placeringen av tvätt och arbetsrum.

Fördelen som det är nu är att groventren hamnar närmare parkeringen (kommer vara till vänster om huset) och att det blir mer avskilt från resten av huset med tanke på ljud från tvättmaskin värmepump.

Fördelen om man byter plats är att man kan möblera tvättstugan längs med två hela väggar i och med att ingången kommer mitt på och att man kan göra arbetsrummet lite bredare genom att minska tvättstugans bredd. Man kan då också göra den lilla utbyggnaden (klädkammare) i stora sovrummet större då dörren till hörnrummet kan förskjutas lite åt höger så korridoren kan bli lite kortare. Sen antar jag att det bli väldigt praktiskt med rördragningar om bad, tvätt och kök ligger bredvid varandra.

Fördelarna med att byta känns många, men jag vill inte ha tvättljud in i vardagsrummet + att det känns lite dumt med två ytterdörrar med bara 5 meter mellan varandra.

Vad tycker ni?
 
  • Planlösning 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle byta platsen just för att underlätta bygget samt att du får bullret från tvätten längre från vad jag tror är ett sovrum.

Är man i vardagsrummet gör man troligen lite ljud själv och det är därmed inte lika känsligt
 
Testade att byta plats och det känns nog som att det blir bäst så. Då kan jag korta korridiren med 0,4m också. Placerar allt som låter på väggen mot arbetsrummet, där gör det ingenting om det låter då det mest är ett extrarum för böcker, garderober och annat som man inte vet riktigt vart man ska ha det.
 
  • Planlösning 04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Su kan sätta bullriga saker i hörnet ytterväggen/köket också. Kyl och frys låter ju lite i köket och hjälper till att dämpa upplevelsen av ljuden samt att du får hjälp av väggen samt köksinredningen att dämpa ljudet också.

Kan ju iofs vara värt att lägga lite extra på ljuddämpa dessa väggar. (dvs i praktiken dubbla gips på varje sida samt isolering i väggen och ordentlig tätning)
 
Jo att ljuddämpa de väggarna har jag redan tänkt. Jag tänkte ha 1,2 meter närmast ytterväggen som "smutsigt" område så jag kan inte ställa några tvättmaskiner där. Har inte alls tänkt på att det kan stå vid kyl och frys. De står ju precis vägg i vägg med tvättstugan. Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.