Hej.

Jag har tänkt mig att dra ut el till min friggebod/arbetsbod.

Det ska dras fram el till:
- Belysning
- Värme (~2000w)
- Ett uttag inne för såg på ~3500w
- Ett uttag ute för bl.a. kap på dryga 3000w
Ovan uttag skall kunna belastas samtidigt.

Förmodar att det är bäst med en undercentral med egen huvudbrytare och JFB?

Elskåpet sitter utomhus ca. 7-8 meter från boden. Luftledning är enda alternativet.

Jag tror min "matarsäkring" ligger på 20A. Huset i övrigt är ett enplans hus. Det finns tidigare inget som är säkrat mer än 10A.


Jag önskar hjälp med att skapa ett utförligt offertunderlag för en framtidssäker anläggning. Och om någon elektriker i Göteborgsområdet läser och vill lägga en offert, så är denne välkommen.


Vänligen,
David
 
Är luftledning verkligen enda alternativet?
 
Dessvärre ja, men det gör mig ingenting.

Om jag skulle markförlägga måste jag plocka upp en plattgång som lades för två månader sedan...

Luftledningen blir bara ca 3 meter, resten går längs fasaden om det nu dras från elskåpet.
 
Ett väldigt litet jobb att sitta och knåpa med detaljerat offertunderlag och offert för, men men...lite frågande till det där med luftledning, går ju att lägga kabel på en wire men det känns som lite jobb att lyfta på ett par plattor och gräva ett par meter för att slippa ha en kabel i luften för all framtid, är det en väldigt avancerad plattläggning?
Undercentral verkar vettigt, ja.
 
Nej, det är ingen avancerad plattläggning, men det blir i princip aldrig lika bra efteråt, med sättningar osv. Vill gärna undvika det.


Jag är väl kanske mest ute efter vad det skulle kunna kosta, inom rimliga felmarginaler. För att planera ekonomin för året.
Jag är inte intresserad av ROT-avdrag...
 
inget fel med kabel i vajer! kör på det om du tycker det är OK, jag har flera luftledningar, även blanktråds, och stör mig inte på att dom finns där, det hör till strömförsörjningen helt enkelt, inga kablar=ingen ström, kablar måste få synas ibland.
 
Grannen min har haft luftledning i iallafall 30 år och den är lika "fin" som om den vore ny...

Ingen som vågar sig på en gissning på vad ungefär det skulle gå på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.